Programmet skapas av Internetworlds redaktion och har i år huvudtemat "Kunden i fokus"

Klicka på respektive programpunkt för att läsa mer.

Programmet uppdateras löpande.

Registreringen öppnar!

Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för att hinna ta en rykande färsk kopp kaffe, mingla samt spana in utställningsområdet där du kan testa de hetaste tjänsterna och produkterna.

Observera att våra frukostseminarium är kostnadsfria men kräver separat anmälan. Mer information om detta kommer per mail på fredag den 11 mars.

08.00 08.00

Registreringen öppnar!

08.00 - 08.00

Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för att hinna ta en rykande färsk kopp kaffe, mingla samt spana in utställningsområdet där du kan testa de hetaste tjänsterna och produkterna.

Observera att våra frukostseminarium är kostnadsfria men kräver separat anmälan. Mer information om detta kommer per mail på fredag den 11 mars.

08.00

Frukostseminarium: Analytics instrumentpaneler behöver inte vara svåra - 6 tips med Emina Dervisevic, Analytics och digitalstrategi expert

Plats: C1+C2

Att samla data från webbplatsen är den nya trenden, och de flesta har mer data än de anar. Många upplever svårigheter kring hur all data ska tolkas och spridas internt i organisationen. Emina ger 6 tips på hur du kan skapa instrumentpaneler så att du lättare kan få översikt över din viktigaste data och utvärdera din webbplats med kunden i fokus. Du får konkreta tips på hur du kan behandla informationen och dra nytta av den. Efter frukostseminariet kommer du att kunna gå tillbaka till kontoret med konkreta instrumentpaneler som du direkt kan ladda ned och implementera.

08.00 08.45

Frukostseminarium: Analytics instrumentpaneler behöver inte vara svåra - 6 tips med Emina Dervisevic, Analytics och digitalstrategi expert

Plats: C1+C2 08.00 - 08.45

Att samla data från webbplatsen är den nya trenden, och de flesta har mer data än de anar. Många upplever svårigheter kring hur all data ska tolkas och spridas internt i organisationen. Emina ger 6 tips på hur du kan skapa instrumentpaneler så att du lättare kan få översikt över din viktigaste data och utvärdera din webbplats med kunden i fokus. Du får konkreta tips på hur du kan behandla informationen och dra nytta av den. Efter frukostseminariet kommer du att kunna gå tillbaka till kontoret med konkreta instrumentpaneler som du direkt kan ladda ned och implementera.

Frukostseminarium: 7 viktiga saker du måste veta om annonsering i sociala kanaler med Emma Blom, VD Social Industries

Plats: C3

Medan du äter frukost reder vi en gång för alla ut begreppen kring den organiska reachen, men framför allt går vi igenom det du behöver veta om att köpa utrymme i sociala kanaler, främst Facebook och Instagram. Att framgångsrikt planera och driva annonsering på Facebook kräver ett såväl proaktivt som reaktivt arbetssätt. Dessutom måste man veta vad och hur man ska mäta för att ständigt kunna utvecklas och bli bättre. Innan frukosten är avdukad kommer du att bli serverad insikter som enbart kan komma från någon som själv arbetat aktivt med annonsering i sociala medier under en lång tid. Du kommer få upp ögonen för såväl möjligheter som fallgropar och du kommer att lämna seminariet med ökad kunskap om vad som krävs för att lyckas i sociala medier.

08.00 08.45

Frukostseminarium: 7 viktiga saker du måste veta om annonsering i sociala kanaler med Emma Blom, VD Social Industries

Plats: C3 08.00 - 08.45

Medan du äter frukost reder vi en gång för alla ut begreppen kring den organiska reachen, men framför allt går vi igenom det du behöver veta om att köpa utrymme i sociala kanaler, främst Facebook och Instagram. Att framgångsrikt planera och driva annonsering på Facebook kräver ett såväl proaktivt som reaktivt arbetssätt. Dessutom måste man veta vad och hur man ska mäta för att ständigt kunna utvecklas och bli bättre. Innan frukosten är avdukad kommer du att bli serverad insikter som enbart kan komma från någon som själv arbetat aktivt med annonsering i sociala medier under en lång tid. Du kommer få upp ögonen för såväl möjligheter som fallgropar och du kommer att lämna seminariet med ökad kunskap om vad som krävs för att lyckas i sociala medier.

Frukostseminarium: 6 trender och tips för framtidens presentationsteknik med Jennie Wannfors, Retorik-och kommunikationscoach

Plats: C4

Medan du äter frukost får du reda på hur trenderna ser ut inom den moderna presentationstekniken, och hur du kan anpassa din retorik för att nå framtidens kunder. Tack vare digitaliseringen finns det oräkneliga möjligheter att nå ut idag, och ditt verbala och kroppsspråkliga gränssnitt är viktigare än någonsin. Den här morgonen får du koll på 6 trender och 6 tips för att nå morgondagens publik. Du får ta del av hjärnforskningens framsteg och av kroppsspråkliga ekvationer. När du lämnar rummet har du foten i framtiden och vet vad du ska prioritera för att bättre ta tillvara det affärstillfälle som en presentation är. 

08.00 08.45

Frukostseminarium: 6 trender och tips för framtidens presentationsteknik med Jennie Wannfors, Retorik-och kommunikationscoach

Plats: C4 08.00 - 08.45

Medan du äter frukost får du reda på hur trenderna ser ut inom den moderna presentationstekniken, och hur du kan anpassa din retorik för att nå framtidens kunder. Tack vare digitaliseringen finns det oräkneliga möjligheter att nå ut idag, och ditt verbala och kroppsspråkliga gränssnitt är viktigare än någonsin. Den här morgonen får du koll på 6 trender och 6 tips för att nå morgondagens publik. Du får ta del av hjärnforskningens framsteg och av kroppsspråkliga ekvationer. När du lämnar rummet har du foten i framtiden och vet vad du ska prioritera för att bättre ta tillvara det affärstillfälle som en presentation är. 

08.00

Dags att köra igång Webbdagarna Stockholm 2016!

Klockan 09.00 släcks ljuset i stora salen på Waterfront Congress Centre. Se till att ta plats i god tid bland alla 1600 deltagare, det är dags för en spännande och mäktig inledning!

09.00 09.05

Dags att köra igång Webbdagarna Stockholm 2016!

09.00 - 09.05

Klockan 09.00 släcks ljuset i stora salen på Waterfront Congress Centre. Se till att ta plats i god tid bland alla 1600 deltagare, det är dags för en spännande och mäktig inledning!

09.00

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg och Internetworlds redaktion inleder Webbdagarna Stockholm 2016

Webbdagarna inleds med trendspaningar kring årets huvudtema "Kunden i fokus".  I dagens alltmer komplexa digitala värld erbjuds vi ständigt nya plattformar, lösningar och system som ska maximera våra affärer. Trots att data och system för exempelvis marketing automation är starka verktyg när digitala affärer skapas, glömmer vi alltför ofta vad vår affär faktiskt handlar om: kunden, användaren eller besökaren.

Webbdagarna Stockholm 2016 sätter kunden i fokus igen, med allt vad det innebär. Vi träffar företagen, experterna och entreprenörerna som affärsutvecklar med kunden i fokus. Vi får även ta del av framgångsexempel som är ledande på kundupplevelser (customer experience) samt företag som gång på gång lyckas med att locka och förvärva talang - allt för att ge dig kunskapen du behöver för att bygga långsiktiga och lönsamma relationer med dina kunder. Lär dig navigera bland dagens komplexa verktyg och affärsutveckla, marknadsföra och kommunicera, men med kunden i fokus.

Välkommen till Webbdagarna Stockholm 2016!

09.05 09.25

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg och Internetworlds redaktion inleder Webbdagarna Stockholm 2016

09.05 - 09.25

Webbdagarna inleds med trendspaningar kring årets huvudtema "Kunden i fokus".  I dagens alltmer komplexa digitala värld erbjuds vi ständigt nya plattformar, lösningar och system som ska maximera våra affärer. Trots att data och system för exempelvis marketing automation är starka verktyg när digitala affärer skapas, glömmer vi alltför ofta vad vår affär faktiskt handlar om: kunden, användaren eller besökaren.

Webbdagarna Stockholm 2016 sätter kunden i fokus igen, med allt vad det innebär. Vi träffar företagen, experterna och entreprenörerna som affärsutvecklar med kunden i fokus. Vi får även ta del av framgångsexempel som är ledande på kundupplevelser (customer experience) samt företag som gång på gång lyckas med att locka och förvärva talang - allt för att ge dig kunskapen du behöver för att bygga långsiktiga och lönsamma relationer med dina kunder. Lär dig navigera bland dagens komplexa verktyg och affärsutveckla, marknadsföra och kommunicera, men med kunden i fokus.

Välkommen till Webbdagarna Stockholm 2016!

09.05

KEYNOTE: Alexander Bard, Cyberfilosof och författare: "Från mottagare till deltagare"

Vad händer om vi utgår från att individualismen är en religion och att verkligheten i första hand är virtuell, inte fysisk? Tänk om Gud i själva verket är namnet på mänsklighetens alla drömmar projicerade mot en enda gemensam punkt, kan vi då komma åt den punkten? Alexander Bard menar att vi nu kan det. För första gången i mänsklighetens historia har det blivit praktiskt möjligt för världens sju miljarder människor att koppla ihop varandras drömmar i realtid. Verktyget är välbekant; Internet. Ett dramatiskt möte mellan metafysik och teknologi. Nu förvandlas tidigare passiva mottagare av framtiden istället till aktiva deltagare. Den participatoriska tidsåldern är här. Och den påverkar och förändrar spelregler på ett revolutionerande sätt.

09.25 10.05

KEYNOTE: Alexander Bard, Cyberfilosof och författare: "Från mottagare till deltagare"

09.25 - 10.05

Vad händer om vi utgår från att individualismen är en religion och att verkligheten i första hand är virtuell, inte fysisk? Tänk om Gud i själva verket är namnet på mänsklighetens alla drömmar projicerade mot en enda gemensam punkt, kan vi då komma åt den punkten? Alexander Bard menar att vi nu kan det. För första gången i mänsklighetens historia har det blivit praktiskt möjligt för världens sju miljarder människor att koppla ihop varandras drömmar i realtid. Verktyget är välbekant; Internet. Ett dramatiskt möte mellan metafysik och teknologi. Nu förvandlas tidigare passiva mottagare av framtiden istället till aktiva deltagare. Den participatoriska tidsåldern är här. Och den påverkar och förändrar spelregler på ett revolutionerande sätt.

09.25

Kaffepaus

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I utställningsområdet kan du testa de hetaste tjänsterna och produkterna, avnjuta god fika och knyta nya viktiga affärskontakter.

10.05 10.35

Kaffepaus

10.05 - 10.35

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I utställningsområdet kan du testa de hetaste tjänsterna och produkterna, avnjuta god fika och knyta nya viktiga affärskontakter.

10.05

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder förmiddagen

Varmt välkomna tillbaka i stolarna inne på Stockholm Waterfront Congress Centre och Webbdagarna. Det är nu dags för dagens nästa talare och detta block bjuder bland annat på hur data och design tillsammans kan skapa magiska kundupplevelser som sticker ut. 

10.35 10.40

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder förmiddagen

10.35 - 10.40

Varmt välkomna tillbaka i stolarna inne på Stockholm Waterfront Congress Centre och Webbdagarna. Det är nu dags för dagens nästa talare och detta block bjuder bland annat på hur data och design tillsammans kan skapa magiska kundupplevelser som sticker ut. 

10.35

Caroline Rudbeck, Head of Group Communication på Dustin Group: ”Långsiktig kundlojalitet hos snabbrörliga e-handelskunder – hur gör man?”

Det som startade 1984 med försäljning av färgglada disketter i en zoo-butik i Farsta är idag en av Nordens ledande återförsäljare av IT-produkter med tillhörande tjänster och med kärnan i e-handel. Hur bygger man kundlojalitet i en bransch som är i ständig förändring och där kunderna enkelt kan jämföra dig med någon annan? Vad är en lojal kund värd? Och hur kan man genom att mäta kundnöjdhet via Net Promoter Score (NPS) åstadkomma reella förändringar i verksamheten?

10.40 11.05

Caroline Rudbeck, Head of Group Communication på Dustin Group: ”Långsiktig kundlojalitet hos snabbrörliga e-handelskunder – hur gör man?”

10.40 - 11.05

Det som startade 1984 med försäljning av färgglada disketter i en zoo-butik i Farsta är idag en av Nordens ledande återförsäljare av IT-produkter med tillhörande tjänster och med kärnan i e-handel. Hur bygger man kundlojalitet i en bransch som är i ständig förändring och där kunderna enkelt kan jämföra dig med någon annan? Vad är en lojal kund värd? Och hur kan man genom att mäta kundnöjdhet via Net Promoter Score (NPS) åstadkomma reella förändringar i verksamheten?

10.40

Rahul Lindberg Sen, Lead Revenue Designer at Spotify: "Customer Relationship Sauce - The Art of Data to Dating"

Make your product excel in looooong relationships with users. Aspire to celebrate anniversaries with them. Not just one-night stands, or a casual date. Shape the early experiences with your products around the appropriate romance your users need to have with them. This talk will take inspiration from relationships, dating and Hollywood to propose a different way of thinking about creating valuable customer experiences during the customer journey.

11.05 11.35

Rahul Lindberg Sen, Lead Revenue Designer at Spotify: "Customer Relationship Sauce - The Art of Data to Dating"

11.05 - 11.35

Make your product excel in looooong relationships with users. Aspire to celebrate anniversaries with them. Not just one-night stands, or a casual date. Shape the early experiences with your products around the appropriate romance your users need to have with them. This talk will take inspiration from relationships, dating and Hollywood to propose a different way of thinking about creating valuable customer experiences during the customer journey.

11.05

Donna Hanafi, Head of Customer Success & Insights at Tictail: "Tillväxt med fokus på användaren"

Den klassiska hockeykurvan - exponentiell tillväxt, hur får man till den? Vad innebär det att jobba med tillväxt med kunden i centrum? Vad är growth hacking? Vad ska jag fokusera på? Är tillväxt och engagemang två olika saker? Donna berättar om hur kombinationen av data, marknadsföring och produkt med fokus på användarna är det viktigaste när man tänker tillväxt. Donna berättar om olika verktyg och tankesätt du kan ta till dig för att se till att tillväxten fokuserar på att optimera din kunds resa.

11.35 12.00

Donna Hanafi, Head of Customer Success & Insights at Tictail: "Tillväxt med fokus på användaren"

11.35 - 12.00

Den klassiska hockeykurvan - exponentiell tillväxt, hur får man till den? Vad innebär det att jobba med tillväxt med kunden i centrum? Vad är growth hacking? Vad ska jag fokusera på? Är tillväxt och engagemang två olika saker? Donna berättar om hur kombinationen av data, marknadsföring och produkt med fokus på användarna är det viktigaste när man tänker tillväxt. Donna berättar om olika verktyg och tankesätt du kan ta till dig för att se till att tillväxten fokuserar på att optimera din kunds resa.

11.35

Lunchpaus

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I Sveriges mest innovativa och spännande utställningsområde kan du testa de hetaste produkterna och tjänsterna, avnjuta god lunch och dryck samt passa på att knyta nya viktiga affärskontakter.

Efter lunch - välj mellan sex kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd;

Teknik möter människa

Content

E-handel

Smart marknadsföring

UX Design

Digitala strategier

12.00 13.10

Lunchpaus

12.00 - 13.10

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I Sveriges mest innovativa och spännande utställningsområde kan du testa de hetaste produkterna och tjänsterna, avnjuta god lunch och dryck samt passa på att knyta nya viktiga affärskontakter.

Efter lunch - välj mellan sex kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd;

Teknik möter människa

Content

E-handel

Smart marknadsföring

UX Design

Digitala strategier

12.00

Smart Marketing: Scaling growth through inbound marketing

Plats: A1 (stora scen)

The talk will focus on ways that you can scale up growth using data-backed inbound marketing strategies. There will be an insight into some of the studies that we've run in HubSpot as well as specific tactics you can use to get results from within your own campaigns.

13.10 13.40

Smart Marketing: Scaling growth through inbound marketing

Plats: A1 (stora scen) 13.10 - 13.40

The talk will focus on ways that you can scale up growth using data-backed inbound marketing strategies. There will be an insight into some of the studies that we've run in HubSpot as well as specific tactics you can use to get results from within your own campaigns.

E-handel: Prestanda som framgångsfaktor för e-handel

Plats: A2

Hur och vad ska man testa för att säkerställa framgångsrik lansering? 
Vilka KPI kan man använda?
Hur kapacitetsplanerar man bäst för olika former av säsongstopplaster? 
Topp och flopp inom e-handel– resultat mätning av e-handelssajter Topp100

Sven Hammar, VD för Apica, guidar Er hur man bäst lanserar nya e-handelssajter med tillförsikt samt hur man målstyr, test- och kapacitetsplanerar med hjälp av bästa praxis från några utvalda och framgångsrika webb- och mobila applikationer.

13.10 13.40

E-handel: Prestanda som framgångsfaktor för e-handel

Plats: A2 13.10 - 13.40

Hur och vad ska man testa för att säkerställa framgångsrik lansering? 
Vilka KPI kan man använda?
Hur kapacitetsplanerar man bäst för olika former av säsongstopplaster? 
Topp och flopp inom e-handel– resultat mätning av e-handelssajter Topp100

Sven Hammar, VD för Apica, guidar Er hur man bäst lanserar nya e-handelssajter med tillförsikt samt hur man målstyr, test- och kapacitetsplanerar med hjälp av bästa praxis från några utvalda och framgångsrika webb- och mobila applikationer.

Content: Personlig tränare - är du redo för ”Beach 2016” på internet?

Plats: A4

Precis som en PT behövs för en framgångsrik träning behövs ”Akamai Intelligent Platform” för optimal leverans på internet! För att uppnå bäst resultat med din träning behövs förberedelse, genomförande och ett tydligt mål. Att göra affärer på internet fungerar på samma sätt. Under föreläsningen kommer du att få tips på hur DU bäst uppnår ditt önskade resultat.

13.10 13.40

Content: Personlig tränare - är du redo för ”Beach 2016” på internet?

Plats: A4 13.10 - 13.40

Precis som en PT behövs för en framgångsrik träning behövs ”Akamai Intelligent Platform” för optimal leverans på internet! För att uppnå bäst resultat med din träning behövs förberedelse, genomförande och ett tydligt mål. Att göra affärer på internet fungerar på samma sätt. Under föreläsningen kommer du att få tips på hur DU bäst uppnår ditt önskade resultat.

Teknik möter människa: Människocentrerad transformation?

Plats: C1+C2

Trots löftena om en bättre värld har människans tillvaro ofta snarare blivit mer stressad och osmidig i takt med att tekniken blivit bättre och snabbare. Kan den fjärde industriella revolutionen med sitt fokus på kundcentrering vara det som ökar företags och organisationers produktivitet och framgång men samtidigt tar oss mot en mer mänsklig värld?

• Kan vi skapa lösningar som gör livet bättre än det varit på sistone och bättre än vi hade det i tidernas begynnelse?

• Hur tar sig just din organisation an den människocentrerade digitala transformationen?

13.10 13.40

Teknik möter människa: Människocentrerad transformation?

Plats: C1+C2 13.10 - 13.40

Trots löftena om en bättre värld har människans tillvaro ofta snarare blivit mer stressad och osmidig i takt med att tekniken blivit bättre och snabbare. Kan den fjärde industriella revolutionen med sitt fokus på kundcentrering vara det som ökar företags och organisationers produktivitet och framgång men samtidigt tar oss mot en mer mänsklig värld?

• Kan vi skapa lösningar som gör livet bättre än det varit på sistone och bättre än vi hade det i tidernas begynnelse?

• Hur tar sig just din organisation an den människocentrerade digitala transformationen?

UX & Design: Användaranpassning – one size doesn’t fit all

Plats: C3

Ibland spretar användarnas behov och beteendemönster. I detta kunskapsspår berättar vi hur du förstår dina användare, anpassar en och samma lösning för flera olika roller, beteendetyper eller situationer. Du får höra konkreta exempel på hur vi anpassat lösningar för kunder som Sveriges riksdag, SVT och flera andra utifrån faktiska användarinsikter och får med dig ett och annat tips på arbetsverktyg.

13.10 13.40

UX & Design: Användaranpassning – one size doesn’t fit all

Plats: C3 13.10 - 13.40

Ibland spretar användarnas behov och beteendemönster. I detta kunskapsspår berättar vi hur du förstår dina användare, anpassar en och samma lösning för flera olika roller, beteendetyper eller situationer. Du får höra konkreta exempel på hur vi anpassat lösningar för kunder som Sveriges riksdag, SVT och flera andra utifrån faktiska användarinsikter och får med dig ett och annat tips på arbetsverktyg.

Digitala strategier: Digitala Strategier – eller helt enkelt bara strategi

Plats: C4

Det har aldrig varit roligare att jobba med marknadsföring. Men det har heller aldrig varit så utmanande. Genom smart och engagerande innehåll, innovativt utnyttjande av medier och väl genomtänkt mätning och analys kan marknadsinsatser skapa stor effekt. Vi kan för första gången på riktigt motivera varenda investerad krona genom att påvisa intäkt. Detta kräver en väl förankrad strategi från ledningen och en stor förändringsvilja hos både medarbetare och byråer. Är du redo?

13.10 13.40

Digitala strategier: Digitala Strategier – eller helt enkelt bara strategi

Plats: C4 13.10 - 13.40

Det har aldrig varit roligare att jobba med marknadsföring. Men det har heller aldrig varit så utmanande. Genom smart och engagerande innehåll, innovativt utnyttjande av medier och väl genomtänkt mätning och analys kan marknadsinsatser skapa stor effekt. Vi kan för första gången på riktigt motivera varenda investerad krona genom att påvisa intäkt. Detta kräver en väl förankrad strategi från ledningen och en stor förändringsvilja hos både medarbetare och byråer. Är du redo?

13.10

Smart Marketing: The Pathway to Personalisation

Plats: A1 (stora scen)

There is a lot of buzz around personalisation at the moment and many digital marketers see this as the solution to engaging their audiences.  Whilst this may indeed be helpful, we shall ask if personalisation is really what your brand requires and what you need to do first, to lay the vital foundations, without  which, your brand will struggle to deliver a great experience.

13.45 14.10

Smart Marketing: The Pathway to Personalisation

Plats: A1 (stora scen) 13.45 - 14.10

There is a lot of buzz around personalisation at the moment and many digital marketers see this as the solution to engaging their audiences.  Whilst this may indeed be helpful, we shall ask if personalisation is really what your brand requires and what you need to do first, to lay the vital foundations, without  which, your brand will struggle to deliver a great experience.

Så förändras kundens beteende när maten handlas på nätet

Plats: A2

Att handla mat är en traditionell syssla och kundernas beteende är invant. Hur förändras dessa beteenden när vi i stället väljer att köpa vår mat över nätet? Karolin Kull från Mathem, Sveriges största matbutik på nätet, berättar hur de jobbar med kunden i fokus och de förändrade beteenden som digitaliseringen innebär. Karolin kommer både att ta upp kundernas köpvanor och hur Mathem väljer att kommunicera med sina kunder, med såväl digital som traditionell marknadsföring. Det blir konkreta exempel och smarta tips.

13.45 14.10

Så förändras kundens beteende när maten handlas på nätet

Plats: A2 13.45 - 14.10

Att handla mat är en traditionell syssla och kundernas beteende är invant. Hur förändras dessa beteenden när vi i stället väljer att köpa vår mat över nätet? Karolin Kull från Mathem, Sveriges största matbutik på nätet, berättar hur de jobbar med kunden i fokus och de förändrade beteenden som digitaliseringen innebär. Karolin kommer både att ta upp kundernas köpvanor och hur Mathem väljer att kommunicera med sina kunder, med såväl digital som traditionell marknadsföring. Det blir konkreta exempel och smarta tips.

Content: Content marketing B2B - här är det du behöver för att lyckas

Plats: A4

Om du ska lyckas med din B2B-content marketing behöver du en långsiktig plan som täcker allt från målgrupper och budskap till innehåll och spridning. Och att ha tydliga mål som går att mäta på. Pontus går igenom arbetet steg för steg, med konkreta exempel. Du får också tips och råd om hur du tar fram innehåll för beslutsfattare och påverkare.

13.45 14.10

Content: Content marketing B2B - här är det du behöver för att lyckas

Plats: A4 13.45 - 14.10

Om du ska lyckas med din B2B-content marketing behöver du en långsiktig plan som täcker allt från målgrupper och budskap till innehåll och spridning. Och att ha tydliga mål som går att mäta på. Pontus går igenom arbetet steg för steg, med konkreta exempel. Du får också tips och råd om hur du tar fram innehåll för beslutsfattare och påverkare.

Teknik möter människa: Vad händer när ny teknik möter människa?

Plats: C1+C2

Vad har uppkopplade kor, försäkringsbolag och hastighetsrekord gemensamt? Under denna session tas du på en resa full av inspiration kring vad ny teknologi kan göra för människan och verksamheter. På ett lättsamt sätt berör vi områden som Internet of Things, Big Data mm och hur det påverkar vår vardag. Avslutningsvis får du fem konkreta tips kring hur du kan tänka gällande Internet of Things i din verksamhet.

13.45 14.10

Teknik möter människa: Vad händer när ny teknik möter människa?

Plats: C1+C2 13.45 - 14.10

Vad har uppkopplade kor, försäkringsbolag och hastighetsrekord gemensamt? Under denna session tas du på en resa full av inspiration kring vad ny teknologi kan göra för människan och verksamheter. På ett lättsamt sätt berör vi områden som Internet of Things, Big Data mm och hur det påverkar vår vardag. Avslutningsvis får du fem konkreta tips kring hur du kan tänka gällande Internet of Things i din verksamhet.

UX & Design: CASE: Expressens resa mot att vara användarcentrerade på riktigt - effekten blev relevant värde

Plats: C3

Expressen gick från att helt ha outsourcat utvecklingen till att ha ett eget team på 60 personer som tävlar om antalet nya lanseringar per dag. Under två år har Expressen genomfört en förändring med syfte att öka sajtens värde för användarna. Lyssna till när Anette Lovas, UX-chef, och Anders Scheef, UX-strateg och designer på Expressen, berättar hur de styrt om mot ett användarcentrerat och datadrivet UX-arbete - ett arbete som kräver mod för att lyckas.  Modet att på riktigt lansera de rätta och relevanta funktionerna för användaren, på daglig basis. Modet att ständigt våga förändra och förbättra upplevelsen, allt med ambitionen att bli Sveriges största nyhetssajt. Anette och Anders bjuder även på tre stycken konkreta tips om hur du kan driva ett användarcentrerat arbete.

13.45 14.10

UX & Design: CASE: Expressens resa mot att vara användarcentrerade på riktigt - effekten blev relevant värde

Plats: C3 13.45 - 14.10

Expressen gick från att helt ha outsourcat utvecklingen till att ha ett eget team på 60 personer som tävlar om antalet nya lanseringar per dag. Under två år har Expressen genomfört en förändring med syfte att öka sajtens värde för användarna. Lyssna till när Anette Lovas, UX-chef, och Anders Scheef, UX-strateg och designer på Expressen, berättar hur de styrt om mot ett användarcentrerat och datadrivet UX-arbete - ett arbete som kräver mod för att lyckas.  Modet att på riktigt lansera de rätta och relevanta funktionerna för användaren, på daglig basis. Modet att ständigt våga förändra och förbättra upplevelsen, allt med ambitionen att bli Sveriges största nyhetssajt. Anette och Anders bjuder även på tre stycken konkreta tips om hur du kan driva ett användarcentrerat arbete.

Digital Strategy & Culture: Why One Will Fail without the other

Plats: C4

Digital strategies can mean many things to many people but one thing is clear - a digital strategy cannot survive in isolation. A digital culture lies at the heart of successful organisations but it begs the question – what makes a successful digital culture?

In this presentation, Kristian Skoeld will highlight some examples where companies have neglected their digital culture and the corresponding consequences. He will explore both the dangers as well as the opportunities associated with digital cultures and the impact these have on a company’s digital strategy. Finally Kristian will outline some best practices that will enable you to develop a digital culture that is fully in sync with and supportive of your digital strategy.

13.45 14.10

Digital Strategy & Culture: Why One Will Fail without the other

Plats: C4 13.45 - 14.10

Digital strategies can mean many things to many people but one thing is clear - a digital strategy cannot survive in isolation. A digital culture lies at the heart of successful organisations but it begs the question – what makes a successful digital culture?

In this presentation, Kristian Skoeld will highlight some examples where companies have neglected their digital culture and the corresponding consequences. He will explore both the dangers as well as the opportunities associated with digital cultures and the impact these have on a company’s digital strategy. Finally Kristian will outline some best practices that will enable you to develop a digital culture that is fully in sync with and supportive of your digital strategy.

13.45

Smart marknadsföring: Minskad stress, ökad framgång – hur automatiserad webbhantering sparar tid och pengar

Plats: A1 (stora scen)

Att hantera en webbplats kan vara ett tufft jobb. Men genom automatisering, och ett par goda råd, kan ni glömma tröttsamt manuellt arbete. Martin Kramer berättar om Siteimproves lösningar, och hur de på ett enkelt sätt kan säkerställa att er sajt är både användarvänlig och fullt fungerande. Genom att gå igenom ’best practices’ inom webbanalys, tillgänglighet på webben och SEO, kommer ni efter föreläsningen ha en tydlig bild över hur ert företags webbplats kan jobba för er, istället för mot er.

14.15 14.40

Smart marknadsföring: Minskad stress, ökad framgång – hur automatiserad webbhantering sparar tid och pengar

Plats: A1 (stora scen) 14.15 - 14.40

Att hantera en webbplats kan vara ett tufft jobb. Men genom automatisering, och ett par goda råd, kan ni glömma tröttsamt manuellt arbete. Martin Kramer berättar om Siteimproves lösningar, och hur de på ett enkelt sätt kan säkerställa att er sajt är både användarvänlig och fullt fungerande. Genom att gå igenom ’best practices’ inom webbanalys, tillgänglighet på webben och SEO, kommer ni efter föreläsningen ha en tydlig bild över hur ert företags webbplats kan jobba för er, istället för mot er.

E-handel: Resan mot en ledande position både på det lokala och det digitala planet

Plats: A2

Elon Group, med bland annat varumärkena Elon och Elkedjan, har en ledande position på marknaden. En framgångsfaktor i detta är den starka position som varje handlare har byggt upp på sin lokala marknad genom entreprenörsägda butiker. Hur boostar man kraften i den lokala, fysiska närvaron genom att dessutom rulla ut en nationell gemensam e-handelsplattform? Hur får man med sig hela organisationen på denna resa och med fullt fokus på all de nya möjligheter som uppstår? Och där innovation är ett ledord i alla steg.

Niklas och Christer kommer bjuda på insikter och erfarenheter från den intensiva digitala transformationsprocess som pågått inom Elon Group de senaste åren.

14.15 14.40

E-handel: Resan mot en ledande position både på det lokala och det digitala planet

Plats: A2 14.15 - 14.40

Elon Group, med bland annat varumärkena Elon och Elkedjan, har en ledande position på marknaden. En framgångsfaktor i detta är den starka position som varje handlare har byggt upp på sin lokala marknad genom entreprenörsägda butiker. Hur boostar man kraften i den lokala, fysiska närvaron genom att dessutom rulla ut en nationell gemensam e-handelsplattform? Hur får man med sig hela organisationen på denna resa och med fullt fokus på all de nya möjligheter som uppstår? Och där innovation är ett ledord i alla steg.

Niklas och Christer kommer bjuda på insikter och erfarenheter från den intensiva digitala transformationsprocess som pågått inom Elon Group de senaste åren.

Content: Content Marketing som stärker din SEO

Plats: A4

Hur skapar du content som tilltalar besökare... och som dessutom ger inlänkar för din sökmotoroptimering? Lägg till ett område vars produkt eller tjänst inte är särskilt spännande och frågorna kan bli väldigt svåra att besvara. Jonna Tetzlaff, SEO-expert på Digital Dominance och specialist på att skapa content-kampanjer med SEO-fördelar, ger konkreta exempel på

• hur du får SEO och content att samverka

• vart du kan vända dig när idéerna tryter

Jonna kommer även ta upp fördelarna med olika typer av innehåll för både content marketing och sökmotoroptimering.

14.15 14.40

Content: Content Marketing som stärker din SEO

Plats: A4 14.15 - 14.40

Hur skapar du content som tilltalar besökare... och som dessutom ger inlänkar för din sökmotoroptimering? Lägg till ett område vars produkt eller tjänst inte är särskilt spännande och frågorna kan bli väldigt svåra att besvara. Jonna Tetzlaff, SEO-expert på Digital Dominance och specialist på att skapa content-kampanjer med SEO-fördelar, ger konkreta exempel på

• hur du får SEO och content att samverka

• vart du kan vända dig när idéerna tryter

Jonna kommer även ta upp fördelarna med olika typer av innehåll för både content marketing och sökmotoroptimering.

Teknik möter människa: Vi överlevde den första digitala revolutionen, snart kommer den andra

Plats: C1+C2

Världen över har företag som Uber orsakat demonstrationer och fått traditionella taxibolag att gå i konkurs. Men inte i Sverige. Vad beror det på? Och vad händer när teknik som förarlösa bilar står inför att förändra hela samhället?

14.15 14.40

Teknik möter människa: Vi överlevde den första digitala revolutionen, snart kommer den andra

Plats: C1+C2 14.15 - 14.40

Världen över har företag som Uber orsakat demonstrationer och fått traditionella taxibolag att gå i konkurs. Men inte i Sverige. Vad beror det på? Och vad händer när teknik som förarlösa bilar står inför att förändra hela samhället?

UX & Design: Varenda tjomme säger att de jobbar kundfokuserat. Stämmer det verkligen?

Plats: C3

2016 är året då alla företag vill ha en kundupplevelse i världsklass och alla säger att de jobbar kundfokuserat. Kan vi då luta oss tillbaka och vara säkra på att alla tjänster som skapas framåt är fantastiska? Nej, lång därifrån! Katarina Walter, VD på Antrop berättar vad som krävs i praktiken för att lyckas med att skapa ett kundfokuserat företag som levererar lönsamma tjänster.

14.15 14.40

UX & Design: Varenda tjomme säger att de jobbar kundfokuserat. Stämmer det verkligen?

Plats: C3 14.15 - 14.40

2016 är året då alla företag vill ha en kundupplevelse i världsklass och alla säger att de jobbar kundfokuserat. Kan vi då luta oss tillbaka och vara säkra på att alla tjänster som skapas framåt är fantastiska? Nej, lång därifrån! Katarina Walter, VD på Antrop berättar vad som krävs i praktiken för att lyckas med att skapa ett kundfokuserat företag som levererar lönsamma tjänster.

Digitala strategier: Personalisering - Från masskommunikation till personliga dialoger

Plats: C4

Kundernas krav på personlig och relevant kommunikation i de digitala kanalerna ökar. Företagen kämpar samtidigt med att skapa samma dialog online som de idag har i det fysiska mötet. Det finns en massa information som du kan dra nytta av redan den första gången en person besöker din hemsida. Vi kommer under 25 minuter gå igenom:

·         Tre taktiker inom personalisering

·         Praktiska tips på hur du kommer igång individanpassade kunddialoger

·         Företagscase från bland annat easyJet och Tivoli där vi visar hur de skapat avsevärd bättre konvertering via personalisering

Som en bonus kommer du få kostnadsfri tillgång till ett verktyg som mäter ditt företags digitala mognadsgrad inom omnichannel, där du även har möjlighet att benchmarka dig mot andra företag inom din bransch.

14.15 14.40

Digitala strategier: Personalisering - Från masskommunikation till personliga dialoger

Plats: C4 14.15 - 14.40

Kundernas krav på personlig och relevant kommunikation i de digitala kanalerna ökar. Företagen kämpar samtidigt med att skapa samma dialog online som de idag har i det fysiska mötet. Det finns en massa information som du kan dra nytta av redan den första gången en person besöker din hemsida. Vi kommer under 25 minuter gå igenom:

·         Tre taktiker inom personalisering

·         Praktiska tips på hur du kommer igång individanpassade kunddialoger

·         Företagscase från bland annat easyJet och Tivoli där vi visar hur de skapat avsevärd bättre konvertering via personalisering

Som en bonus kommer du få kostnadsfri tillgång till ett verktyg som mäter ditt företags digitala mognadsgrad inom omnichannel, där du även har möjlighet att benchmarka dig mot andra företag inom din bransch.

14.15

Kaffepaus

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I utställningsområdet kan du testa de hetaste tjänsterna och produkterna, avnjuta god fika och passa på att knyta nya, viktiga affärskontakter.

14.45 15.15

Kaffepaus

14.45 - 15.15

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I utställningsområdet kan du testa de hetaste tjänsterna och produkterna, avnjuta god fika och passa på att knyta nya, viktiga affärskontakter.

14.45

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder eftermiddagen

Välkommen tillbaka till programmet på stora scen - nu är det dags för en rafflande avslutning på dag ett!

15.15 15.20

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder eftermiddagen

15.15 - 15.20

Välkommen tillbaka till programmet på stora scen - nu är det dags för en rafflande avslutning på dag ett!

15.15

Digitala trender, tre snabba spaningar

Våra tre trendspanare, Sofia Svanteson, Digge Zetterberg och Darja Isaksson, presenterar varsin digital trend, något de tycker vi ska hålla ögonen på just nu. Därefter blir det ett samtal kring trenderna, som vår moderator Katarina Strömberg leder. 

15.20 15.50

Digitala trender, tre snabba spaningar

15.20 - 15.50

Våra tre trendspanare, Sofia Svanteson, Digge Zetterberg och Darja Isaksson, presenterar varsin digital trend, något de tycker vi ska hålla ögonen på just nu. Därefter blir det ett samtal kring trenderna, som vår moderator Katarina Strömberg leder. 

15.20

Adam Smiley Poswolsky, TEDx speaker, author and millennial workplace expert: "How to Attract, Retain and Empower Millennial Employees"

Join author and millennial workplace expert Adam Smiley Poswolsky for a talk on finding purposeful work in the 21st century. His bestselling book, The Quarter-Life Breakthrough, shares the stories of many twenty- (and thirty-) somethings who are discovering how to work with purpose. Despite struggling with debt, recession, and the jobs crisis, millennials (who will account for 75% of the workforce in 2025) are not motivated by money. Rather, they are driven to make the world more compassionate, innovative, and sustainable.
Adam will discuss how meaning-hungry millennials are reshaping the future of work, and how companies can attract and retain millennial customers, and empower the talent of the future by leading with purpose.

15.50 16.20

Adam Smiley Poswolsky, TEDx speaker, author and millennial workplace expert: "How to Attract, Retain and Empower Millennial Employees"

15.50 - 16.20

Join author and millennial workplace expert Adam Smiley Poswolsky for a talk on finding purposeful work in the 21st century. His bestselling book, The Quarter-Life Breakthrough, shares the stories of many twenty- (and thirty-) somethings who are discovering how to work with purpose. Despite struggling with debt, recession, and the jobs crisis, millennials (who will account for 75% of the workforce in 2025) are not motivated by money. Rather, they are driven to make the world more compassionate, innovative, and sustainable.
Adam will discuss how meaning-hungry millennials are reshaping the future of work, and how companies can attract and retain millennial customers, and empower the talent of the future by leading with purpose.

15.50

KEYNOTE: Ben Jones, Chief Technology Officer, AKQA: "The Parenting of Creativity"

AKQA Chief Technology Officer Ben Jones will discuss his idea that "love is at the centre of greatness.” By providing a safe and loving environment, and encouraging childlike thinking in our organizations, Ben suggests we will nurture creativity and talent.

16.20 16.50

KEYNOTE: Ben Jones, Chief Technology Officer, AKQA: "The Parenting of Creativity"

16.20 - 16.50

AKQA Chief Technology Officer Ben Jones will discuss his idea that "love is at the centre of greatness.” By providing a safe and loving environment, and encouraging childlike thinking in our organizations, Ben suggests we will nurture creativity and talent.

16.20

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg summerar dagen

16.50 16.55

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg summerar dagen

16.50 - 16.55

16.50

AW (After Webbdagarna) med TOPP100 för alla deltagare i utställningsytan!

Än är dagen inte slut! Det festfyllda kvällsminglet (AW - After Webbdagarna) samt prisutdelningen TOPP100, där vi utser Sveriges bästa på nätet, ingår i inträdesbiljetten så stanna kvar i den fantastiska utställningsytan på Waterfront och ät och drick gott tillsammans med deltagare, talare och partners.

Mer om TOPP100
Internetworld har korat Sveriges bästa sajt sedan 1997. Totalt utses 17 kategorivinnare inom kategorier som e-handel, sök, resor, nyheter och underhållning. På Webbdagarna Stockholm 2016 utnämner vi totalvinnaren som tar hem det prestigefyllda priset SVERIGES BÄSTA SAJT. Topp 100-juryn berättar om årets spännande trender på nätet och ger dig tipsen som kan ta din sajt in på listan nästa år, kanske till och med som vinnare.

16.55 21.00

AW (After Webbdagarna) med TOPP100 för alla deltagare i utställningsytan!

16.55 - 21.00

Än är dagen inte slut! Det festfyllda kvällsminglet (AW - After Webbdagarna) samt prisutdelningen TOPP100, där vi utser Sveriges bästa på nätet, ingår i inträdesbiljetten så stanna kvar i den fantastiska utställningsytan på Waterfront och ät och drick gott tillsammans med deltagare, talare och partners.

Mer om TOPP100
Internetworld har korat Sveriges bästa sajt sedan 1997. Totalt utses 17 kategorivinnare inom kategorier som e-handel, sök, resor, nyheter och underhållning. På Webbdagarna Stockholm 2016 utnämner vi totalvinnaren som tar hem det prestigefyllda priset SVERIGES BÄSTA SAJT. Topp 100-juryn berättar om årets spännande trender på nätet och ger dig tipsen som kan ta din sajt in på listan nästa år, kanske till och med som vinnare.

16.55

Registreringen för dag 2 öppnar!

Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för en rykande färsk kopp kaffe, mingel samt spana in utställningsområdet där du kan testa de hetaste tjänsterna och produkterna.
Besökare som även har deltagit under gårdagen (Dag 1) behöver inte registrera sig på nytt utan er namnbricka gäller som biljett.

Observera att våra frukostseminarium är kostnadsfria men kräver separat anmälan. Mer information om detta kommer per mail på fredag den 11 mars.

08.00 08.00

Registreringen för dag 2 öppnar!

08.00 - 08.00

Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för en rykande färsk kopp kaffe, mingel samt spana in utställningsområdet där du kan testa de hetaste tjänsterna och produkterna.
Besökare som även har deltagit under gårdagen (Dag 1) behöver inte registrera sig på nytt utan er namnbricka gäller som biljett.

Observera att våra frukostseminarium är kostnadsfria men kräver separat anmälan. Mer information om detta kommer per mail på fredag den 11 mars.

08.00

Frukostseminarium: För dig med iPhone - så gör du dina mobilfilmer proffsigare med Kjell Eriksson, Radio och TV-producent

Plats: C1+C2

Medan du äter din frukost berättar Kjell Eriksson, Radio och TV-producent, hur du med små enkla knep kan höja din kvalité i dina mobilfilmer avsevärt. Proffsutrustning när man filmar är ingen garanti för att det blir bra bild, precis som att det faktiskt numera heller inte behöver vara så att allt du filmar med mobilen blir skräp, det gäller bara att veta hur du ska göra. Kjell tipsar om smarta tillbehör, appar och inställningar som kommer göra att dina mobilfilmer närmar sig proffsnivå. Perfekt för dig som med låg budget behöver göra korta, enkla filmer för webben utan att det för den skull ska se billigt och dåligt ut.

Kom nyvaken och ta med din iPhone och du kommer ett steg närmre Hollywood.

08.00 08.45

Frukostseminarium: För dig med iPhone - så gör du dina mobilfilmer proffsigare med Kjell Eriksson, Radio och TV-producent

Plats: C1+C2 08.00 - 08.45

Medan du äter din frukost berättar Kjell Eriksson, Radio och TV-producent, hur du med små enkla knep kan höja din kvalité i dina mobilfilmer avsevärt. Proffsutrustning när man filmar är ingen garanti för att det blir bra bild, precis som att det faktiskt numera heller inte behöver vara så att allt du filmar med mobilen blir skräp, det gäller bara att veta hur du ska göra. Kjell tipsar om smarta tillbehör, appar och inställningar som kommer göra att dina mobilfilmer närmar sig proffsnivå. Perfekt för dig som med låg budget behöver göra korta, enkla filmer för webben utan att det för den skull ska se billigt och dåligt ut.

Kom nyvaken och ta med din iPhone och du kommer ett steg närmre Hollywood.

Frukostseminarium: Marketing Automation bortom tekniken - så kommer du igång och får resultat över tid med Peter Svenonius, digital affärsutvecklare på Humagic Group och kursledare Webbdagarna Academy

Plats: C3

Inspiration och praktiska tips för dig som vill komma igång med Marketing Automation. Lär dig om vad som krävs för att faktiskt lyckas över tid. Hur ska vi organisera oss? Vad behöver vi, mer än ett MA-system? Vilket content krävs? Och hur mäter vi utfallet och utvecklar våra MA-program löpande? Välkommen till 45 minuters introduktion till Marketing Automation under ledning av Peter Svenonius, digital affärsutvecklare på Humagic. 

08.00 08.45

Frukostseminarium: Marketing Automation bortom tekniken - så kommer du igång och får resultat över tid med Peter Svenonius, digital affärsutvecklare på Humagic Group och kursledare Webbdagarna Academy

Plats: C3 08.00 - 08.45

Inspiration och praktiska tips för dig som vill komma igång med Marketing Automation. Lär dig om vad som krävs för att faktiskt lyckas över tid. Hur ska vi organisera oss? Vad behöver vi, mer än ett MA-system? Vilket content krävs? Och hur mäter vi utfallet och utvecklar våra MA-program löpande? Välkommen till 45 minuters introduktion till Marketing Automation under ledning av Peter Svenonius, digital affärsutvecklare på Humagic. 

Frukostseminarium: Nyheter och myter från Googles värld med Michael Wahlgren, SEO-expert

Plats: C4

Att synas på Google upplevs som ett mysterium för många. Medan du äter frukost kommer Michael Wahlgren ta död på några av de vanligaste myterna och osanningarna inom SEO och SEM. Dessutom bjuds det på nyheter från Googles värld, bland annat: hur kommer AMP (Accelerated Mobile Pages) påverka hur du gör SEO? Innebär Googles ökande fokus på annonser i sökresultatet slutet för SEO, och hur behöver du som annonsör anpassa dig till denna förändring? När du lämnar rummet har du blivit några sanningar klokare om Google samt uppdaterad på de nyheter som händer just nu i Googles värld.

08.00 08.45

Frukostseminarium: Nyheter och myter från Googles värld med Michael Wahlgren, SEO-expert

Plats: C4 08.00 - 08.45

Att synas på Google upplevs som ett mysterium för många. Medan du äter frukost kommer Michael Wahlgren ta död på några av de vanligaste myterna och osanningarna inom SEO och SEM. Dessutom bjuds det på nyheter från Googles värld, bland annat: hur kommer AMP (Accelerated Mobile Pages) påverka hur du gör SEO? Innebär Googles ökande fokus på annonser i sökresultatet slutet för SEO, och hur behöver du som annonsör anpassa dig till denna förändring? När du lämnar rummet har du blivit några sanningar klokare om Google samt uppdaterad på de nyheter som händer just nu i Googles värld.

08.00

Programmet på stora scen drar igång och Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg och Internetworlds redaktion inleder dag 2

Klockan 09.00 släcks ljuset i stora salen på Waterfront Congress Centre och det är dags att inleda dag 2 av Webbdagarna Stockholm 2016! Moderator Katarina Strömberg går igenom vad vi lärde oss under dag 1 samt vad dagens agenda har att bjuda på. Se till att ta plats i god tid bland alla 1600 deltagare, det är dags för en spännande och mäktig inledning! Nu kör vi!

09.00 09.05

Programmet på stora scen drar igång och Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg och Internetworlds redaktion inleder dag 2

09.00 - 09.05

Klockan 09.00 släcks ljuset i stora salen på Waterfront Congress Centre och det är dags att inleda dag 2 av Webbdagarna Stockholm 2016! Moderator Katarina Strömberg går igenom vad vi lärde oss under dag 1 samt vad dagens agenda har att bjuda på. Se till att ta plats i god tid bland alla 1600 deltagare, det är dags för en spännande och mäktig inledning! Nu kör vi!

09.00

KEYNOTE: Nathalie Nahai, Web Psychologist, International Speaker and Author: "Web Psychology: The science of online persuasion"

We like to think that we’re rational, but in reality most of the decisions we make happen at a subconscious level. Although it may not be a comfortable truth to swallow, research shows that we only become consciously aware of our intention to act 300 milliseconds after the relevant areas of our brain become active, implying that when we make a decisions, it’s not really our ‘conscious self’ in the driving seat after all.

So, what’s driving our behaviours? Well, there are a whole constellation of factors both on- and offline that shape the choices we make, and nudge us towards certain outcomes rather than others. In this talk, we’ll explore some of the hidden motivations that grab our attention, change our minds and shape our behaviour, and we’ll unpick how you can leverage the brain’s primal, emotional and rational systems to engage your customers more persuasively.

From marketing to commerce, if you can understand the scientific principles that make people tick, you’ll be better placed to design positive, persuasive experiences and get yourself ahead of the competition.

 

With a background in psychology, web design and development and digital strategy, Nathalie coined the term ‘Web Psychology’ in 2011, defining it as ‘The empirical study of how our online environments influence our attitudes and behaviours’. Her first book, Webs of Influence: The Psychology of Online Persuasion was published by Pearson in 2012 and became a business best-seller following its selection as WH Smith’s Book of the Month. Nathalies past clients include Google, eBay, Harvard Business Review, Unilever, Lund University and others (from cybercrime companies to design agencies), and she has spoken at prestigious conferences across the globe. Do not miss this!

09.05 09.40

KEYNOTE: Nathalie Nahai, Web Psychologist, International Speaker and Author: "Web Psychology: The science of online persuasion"

09.05 - 09.40

We like to think that we’re rational, but in reality most of the decisions we make happen at a subconscious level. Although it may not be a comfortable truth to swallow, research shows that we only become consciously aware of our intention to act 300 milliseconds after the relevant areas of our brain become active, implying that when we make a decisions, it’s not really our ‘conscious self’ in the driving seat after all.

So, what’s driving our behaviours? Well, there are a whole constellation of factors both on- and offline that shape the choices we make, and nudge us towards certain outcomes rather than others. In this talk, we’ll explore some of the hidden motivations that grab our attention, change our minds and shape our behaviour, and we’ll unpick how you can leverage the brain’s primal, emotional and rational systems to engage your customers more persuasively.

From marketing to commerce, if you can understand the scientific principles that make people tick, you’ll be better placed to design positive, persuasive experiences and get yourself ahead of the competition.

 

With a background in psychology, web design and development and digital strategy, Nathalie coined the term ‘Web Psychology’ in 2011, defining it as ‘The empirical study of how our online environments influence our attitudes and behaviours’. Her first book, Webs of Influence: The Psychology of Online Persuasion was published by Pearson in 2012 and became a business best-seller following its selection as WH Smith’s Book of the Month. Nathalies past clients include Google, eBay, Harvard Business Review, Unilever, Lund University and others (from cybercrime companies to design agencies), and she has spoken at prestigious conferences across the globe. Do not miss this!

09.05

Vigor Sörman, grundare och VD på Splay: "Så når du 'The Skip Generation'"

Hur kan en svensk YouTube-stjärna ha fler tittare än TV4 och en Instagramstjärna större räckvidd än Veckorevyn? Mediekartan ritas om i rasande fart och Vigor Sörman, VD och grundare av Splay, guidar dig i hur du bäst kan dra nytta av detta skifte. Få handfasta tips i hur du kan samarbeta med de inflytelserikaste profilerna i sociala medier och nå ut med ditt budskap genom ”influencer marketing”.

09.40 10.05

Vigor Sörman, grundare och VD på Splay: "Så når du 'The Skip Generation'"

09.40 - 10.05

Hur kan en svensk YouTube-stjärna ha fler tittare än TV4 och en Instagramstjärna större räckvidd än Veckorevyn? Mediekartan ritas om i rasande fart och Vigor Sörman, VD och grundare av Splay, guidar dig i hur du bäst kan dra nytta av detta skifte. Få handfasta tips i hur du kan samarbeta med de inflytelserikaste profilerna i sociala medier och nå ut med ditt budskap genom ”influencer marketing”.

09.40

Kaffepaus

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I utställningsområdet kan du testa de hetaste tjänsterna och produkterna, avnjuta god fika och knyta nya viktiga affärskontakter.

10.05 11.35

Kaffepaus

10.05 - 11.35

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I utställningsområdet kan du testa de hetaste tjänsterna och produkterna, avnjuta god fika och knyta nya viktiga affärskontakter.

10.05

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder förmiddagen

Varmt välkomna tillbaka i stolarna inne på Stockholm Waterfront Congress Centre och Webbdagarna. Det är nu dags för dagens nästa talare och detta block bjuder bland annat på lekfull innovation, teknik och VR.

10.35 10.40

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder förmiddagen

10.35 - 10.40

Varmt välkomna tillbaka i stolarna inne på Stockholm Waterfront Congress Centre och Webbdagarna. Det är nu dags för dagens nästa talare och detta block bjuder bland annat på lekfull innovation, teknik och VR.

10.35

Simone Giertz, entrepreneur, innovator, Youtuber & Queen of shitty robots: "The importance of building useless things"

Have you ever tried teaching yourself something but lost the motivation early on? If you’re not a super human, you most probably have. This entertaining presentation is about how non-superhuman Simone Giertz -  taught herself hardware hacking by building fun, but virtually useless, things. She takes you on the journey from the first shaky web app to becoming a professional maker and shows all the best – and worst – of her projects.

Simone Giertz is an inventor who's been given the dubious title “Queen of Shitty Robots” by the internet. She runs a Youtube channel about robotics and DIY electronics and is the creator behind the Toothbrush Machine, the Breakfast Machine and the Wake-up Machine.  Her videos have been seen over 100 million times and have been covered by TIME Magazine, VICE and an embarrassing amount of clickbait websites.

10.40 11.05

Simone Giertz, entrepreneur, innovator, Youtuber & Queen of shitty robots: "The importance of building useless things"

10.40 - 11.05

Have you ever tried teaching yourself something but lost the motivation early on? If you’re not a super human, you most probably have. This entertaining presentation is about how non-superhuman Simone Giertz -  taught herself hardware hacking by building fun, but virtually useless, things. She takes you on the journey from the first shaky web app to becoming a professional maker and shows all the best – and worst – of her projects.

Simone Giertz is an inventor who's been given the dubious title “Queen of Shitty Robots” by the internet. She runs a Youtube channel about robotics and DIY electronics and is the creator behind the Toothbrush Machine, the Breakfast Machine and the Wake-up Machine.  Her videos have been seen over 100 million times and have been covered by TIME Magazine, VICE and an embarrassing amount of clickbait websites.

10.40

Sune Kaae, Director of Technology, Veryday: "Internet-of-Things is about personalized experiences"

The Internet-of-Things packs products with sensors and connectivity, adding digital services to what was previously just static, physical products. With IoT-enabled "smart"-products, manufacturers can have direct and personal relationship with customers, gaining insights through people’s habits and actual usage. It is a shift from being best at mass-producing static widgets, towards using data driven insights to deliver the best personalized experience. And it is a shift from expensive products which loses value over time, towards subscription based experiences which grow more valuable the longer you use them.

11.05 11.35

Sune Kaae, Director of Technology, Veryday: "Internet-of-Things is about personalized experiences"

11.05 - 11.35

The Internet-of-Things packs products with sensors and connectivity, adding digital services to what was previously just static, physical products. With IoT-enabled "smart"-products, manufacturers can have direct and personal relationship with customers, gaining insights through people’s habits and actual usage. It is a shift from being best at mass-producing static widgets, towards using data driven insights to deliver the best personalized experience. And it is a shift from expensive products which loses value over time, towards subscription based experiences which grow more valuable the longer you use them.

11.05

Jens Christensen, CEO, Jaunt: "The transformative impact of Cinematic VR"

As the highest funded VR content startup, come find out from Jaunt CEO Jens Christensen on how they're kicking off a new era of virtual reality content.

11.35 12.00

Jens Christensen, CEO, Jaunt: "The transformative impact of Cinematic VR"

11.35 - 12.00

As the highest funded VR content startup, come find out from Jaunt CEO Jens Christensen on how they're kicking off a new era of virtual reality content.

11.35

Lunchpaus

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I Sveriges mest innovativa och spännande utställningsområde kan du testa de hetaste produkterna och tjänsterna, avnjuta god lunch och dryck samt passa på att knyta nya viktiga affärskontakter.

Efter lunch - välj mellan sex kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd;

Kunden i fokus

Sociala medier 2.0

Smart kommunikation

Digitala strategier

Konvertering/ROI

Innovation

12.00 13.10

Lunchpaus

12.00 - 13.10

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I Sveriges mest innovativa och spännande utställningsområde kan du testa de hetaste produkterna och tjänsterna, avnjuta god lunch och dryck samt passa på att knyta nya viktiga affärskontakter.

Efter lunch - välj mellan sex kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd;

Kunden i fokus

Sociala medier 2.0

Smart kommunikation

Digitala strategier

Konvertering/ROI

Innovation

12.00

Digitala strategier: Effektiviserad kundkommunikation med marketing automation

Plats: A1 (stora scen)

Kund­klubben Stu­dio Hem­tex lanser­ades hösten 2010 och antalet medlem­mar har sedan dess vuxit kraftigt och uppgår idag till ca 1,4 miljoner i Sverige. Kund­klubbens medlem­mar står för ca 75 pro­cent av den totala försäljnin­gen i Hem­tex butiker och e-handel. Fokus från start har varit kunden och Hem­tex ställer stora krav på att vara lyhörda för att ta reda på vilken typ av infor­ma­tion kun­derna vill ha och hur de vill ha den. Mona kommer dela med sig av hur Hemtex med avvägd kom­mu­nika­tion, lyhörd­het och sys­tem­a­tisk bearbetning har effektiviserat sin kundkommunikation – med fokus på Marketing Automation och implementationen av deras MA-system.

13.10 13.40

Digitala strategier: Effektiviserad kundkommunikation med marketing automation

Plats: A1 (stora scen) 13.10 - 13.40

Kund­klubben Stu­dio Hem­tex lanser­ades hösten 2010 och antalet medlem­mar har sedan dess vuxit kraftigt och uppgår idag till ca 1,4 miljoner i Sverige. Kund­klubbens medlem­mar står för ca 75 pro­cent av den totala försäljnin­gen i Hem­tex butiker och e-handel. Fokus från start har varit kunden och Hem­tex ställer stora krav på att vara lyhörda för att ta reda på vilken typ av infor­ma­tion kun­derna vill ha och hur de vill ha den. Mona kommer dela med sig av hur Hemtex med avvägd kom­mu­nika­tion, lyhörd­het och sys­tem­a­tisk bearbetning har effektiviserat sin kundkommunikation – med fokus på Marketing Automation och implementationen av deras MA-system.

Sociala medier 2.0: 7 saker du kan göra med Snapchat

Plats: A2

Snapchat har snabbt växt till att bli en av de mest älskade sociala kanalerna men är för de flesta av oss ett förvirrande ångestmoln. Inte länge till! Sara guidar oss genom innehållet som engagerar på Snapchat och ger oss konkreta exempel på hur Snapchat kan fungera för att engagera våra kunder. Vi tror med säkerhet att du med glädje kommer prova nya enkla vägar vilka kommer ge dig framgång med Snapchat efter dessa intensiva 25 minuter. 

13.10 13.40

Sociala medier 2.0: 7 saker du kan göra med Snapchat

Plats: A2 13.10 - 13.40

Snapchat har snabbt växt till att bli en av de mest älskade sociala kanalerna men är för de flesta av oss ett förvirrande ångestmoln. Inte länge till! Sara guidar oss genom innehållet som engagerar på Snapchat och ger oss konkreta exempel på hur Snapchat kan fungera för att engagera våra kunder. Vi tror med säkerhet att du med glädje kommer prova nya enkla vägar vilka kommer ge dig framgång med Snapchat efter dessa intensiva 25 minuter. 

Smart kommunikation: Så kommer du igång med din podcast

Plats: A4

Hur vet du om podcast är något för just dig? Har du kanske funderat på att skapa en pod men det är alltid något som kommit i vägen? Och hur gör man när man väl bestämt sig? Under den här föreläsningen får du en riktig crasch course i hur du kommer igång med din pod. För det är faktiskt möjligt att skapa en podd på en dag. Podexperten Kjell Eriksson går igenom hur det går till att skapa en pod, ger handfasta tips på utrustning samt en rejäl dos inspiration. Det är dags att räta ut alla frågetecken och komma igång med din pod! 

13.10 13.40

Smart kommunikation: Så kommer du igång med din podcast

Plats: A4 13.10 - 13.40

Hur vet du om podcast är något för just dig? Har du kanske funderat på att skapa en pod men det är alltid något som kommit i vägen? Och hur gör man när man väl bestämt sig? Under den här föreläsningen får du en riktig crasch course i hur du kommer igång med din pod. För det är faktiskt möjligt att skapa en podd på en dag. Podexperten Kjell Eriksson går igenom hur det går till att skapa en pod, ger handfasta tips på utrustning samt en rejäl dos inspiration. Det är dags att räta ut alla frågetecken och komma igång med din pod! 

Konvertering/ROI: The Best of Both Worlds: Digital and Omnichannel ROI

Plats: C1+C2

The world of digital conversion is straightforward: understand the digital business and audience, map the customer journey, then design and test your way to a successful experience. But the real world is far more complex – omnichannel means that the journey is both online and offline, and in many cases, the journey is successfully completed offline. And the closer you get to the holy grail of personalization, the more the experience depends on complex technology integrations. Learn about what you’re missing from your customer journey/insights, technology architecture/engineering, and business strategy/measurement as Matt and Jon share the approach that has worked for organizations like Sephora, Canadian Tire, American Red Cross, and others.

13.10 13.40

Konvertering/ROI: The Best of Both Worlds: Digital and Omnichannel ROI

Plats: C1+C2 13.10 - 13.40

The world of digital conversion is straightforward: understand the digital business and audience, map the customer journey, then design and test your way to a successful experience. But the real world is far more complex – omnichannel means that the journey is both online and offline, and in many cases, the journey is successfully completed offline. And the closer you get to the holy grail of personalization, the more the experience depends on complex technology integrations. Learn about what you’re missing from your customer journey/insights, technology architecture/engineering, and business strategy/measurement as Matt and Jon share the approach that has worked for organizations like Sephora, Canadian Tire, American Red Cross, and others.

Kunden i fokus: Digital Innovation med kunden i fokus!

Plats: C3

Sogeti förklarar och ger konkreta exempel på hur innovation och digital transformation kan förändra din verksamhet. Vi visar på hur man kan behålla kunden i fokus och skapa användarvänliga och effektiva lösningar som gynnar både medarbetare, kund och organisation. Kom och lyssna på hur du kan dra nytta av innovation och hjälpa din organisation.

13.10 13.40

Kunden i fokus: Digital Innovation med kunden i fokus!

Plats: C3 13.10 - 13.40

Sogeti förklarar och ger konkreta exempel på hur innovation och digital transformation kan förändra din verksamhet. Vi visar på hur man kan behålla kunden i fokus och skapa användarvänliga och effektiva lösningar som gynnar både medarbetare, kund och organisation. Kom och lyssna på hur du kan dra nytta av innovation och hjälpa din organisation.

Innovation: Co-Creation for Customer Intimacy - bjud in kunderna i innovationsarbetet!

Plats: C4

Att arbeta med prototyping är standardförfarande vid produktutveckling men hur kan vi göra enkla, billiga tester för att förbättra vår affärsmodell? Presentationen handlar om Business Prototyping och beskriver hur du kan testa och utveckla din affärsmodell tillsammans med dina potentiella kunder.

13.10 13.40

Innovation: Co-Creation for Customer Intimacy - bjud in kunderna i innovationsarbetet!

Plats: C4 13.10 - 13.40

Att arbeta med prototyping är standardförfarande vid produktutveckling men hur kan vi göra enkla, billiga tester för att förbättra vår affärsmodell? Presentationen handlar om Business Prototyping och beskriver hur du kan testa och utveckla din affärsmodell tillsammans med dina potentiella kunder.

13.10

Digitala strategier: Att skapa en strategi som (faktiskt) fungerar

Plats: A1 (stora scen)

Nästan alla företag idag står inför stora strategiska utmaningar. Vägen till att skapa värde är enligt många företagsledare otydlig. Inte minst av att konsumenten dikterar villkoren för relationen när omvärlden digitaliseras allt snabbare, etablerade affärsmodeller raseras och nya mer snabbfotade utvecklas i en rasande takt. Så hur ska man då göra?

Trots att tilltron till strategi aldrig varit lägre har det aldrig varit viktigare att ha en tydlig plan och sen arbeta enligt den planen. I detta kunskapsspår ska vi visa på utmaningar, belysa framgångsfaktorer och ge er konkreta tips för att jobba strategiskt hållbart i er organisation.

13.45 14.10

Digitala strategier: Att skapa en strategi som (faktiskt) fungerar

Plats: A1 (stora scen) 13.45 - 14.10

Nästan alla företag idag står inför stora strategiska utmaningar. Vägen till att skapa värde är enligt många företagsledare otydlig. Inte minst av att konsumenten dikterar villkoren för relationen när omvärlden digitaliseras allt snabbare, etablerade affärsmodeller raseras och nya mer snabbfotade utvecklas i en rasande takt. Så hur ska man då göra?

Trots att tilltron till strategi aldrig varit lägre har det aldrig varit viktigare att ha en tydlig plan och sen arbeta enligt den planen. I detta kunskapsspår ska vi visa på utmaningar, belysa framgångsfaktorer och ge er konkreta tips för att jobba strategiskt hållbart i er organisation.

Sociala medier 2.0: Outside Insight - The Unfair Advantage of the new Boardroom

Plats: A2

Niklas kommer presentera hur man kan använda sociala medier för att lägga rätt strategier och fatta informerade beslut. Det finns massvis av data online men det gäller att förstå och filtrera den rätt. Genom att använda extern data så som sociala medier kan företag förstå hur sitt varumärke uppfattas av omvärlden, man kan också se om man når ut till rätt målgrupp i rätt kanaler. 

13.45 14.10

Sociala medier 2.0: Outside Insight - The Unfair Advantage of the new Boardroom

Plats: A2 13.45 - 14.10

Niklas kommer presentera hur man kan använda sociala medier för att lägga rätt strategier och fatta informerade beslut. Det finns massvis av data online men det gäller att förstå och filtrera den rätt. Genom att använda extern data så som sociala medier kan företag förstå hur sitt varumärke uppfattas av omvärlden, man kan också se om man når ut till rätt målgrupp i rätt kanaler. 

Smart kommunikation: Content Marketing som stärker din SEO

Plats: A4

Hur skapar du content som tilltalar besökare... och som dessutom ger inlänkar för din sökmotoroptimering? Lägg till ett område vars produkt eller tjänst inte är särskilt spännande och frågorna kan bli väldigt svåra att besvara. Jonna Tetzlaff, SEO-expert på Digital Dominance och specialist på att skapa content-kampanjer med SEO-fördelar, ger konkreta exempel på

• hur du får SEO och content att samverka

• vart du kan vända dig när idéerna tryter

Jonna kommer även ta upp fördelarna med olika typer av innehåll för både content marketing och sökmotoroptimering.

13.45 14.10

Smart kommunikation: Content Marketing som stärker din SEO

Plats: A4 13.45 - 14.10

Hur skapar du content som tilltalar besökare... och som dessutom ger inlänkar för din sökmotoroptimering? Lägg till ett område vars produkt eller tjänst inte är särskilt spännande och frågorna kan bli väldigt svåra att besvara. Jonna Tetzlaff, SEO-expert på Digital Dominance och specialist på att skapa content-kampanjer med SEO-fördelar, ger konkreta exempel på

• hur du får SEO och content att samverka

• vart du kan vända dig när idéerna tryter

Jonna kommer även ta upp fördelarna med olika typer av innehåll för både content marketing och sökmotoroptimering.

Konvertering/ROI: Evolutionär webbdesign - många små vinster som leder till STORA resultat

Plats: C1+C2

Har du fastnat i ekorrhjulet med ständiga redesign-projekt som levererar tveksamma, om ens några, affärsresultat? Problemet är att varje radikal redesign inför lika många nya problem som den fixar gamla.  John Ekman visar, med konkreta exempel, på hur man bryter spiralen, och börjar fokusera på små kontinuerliga förbättringar som tillsammans lyfter ditt resultat till nya höjder.

13.45 14.10

Konvertering/ROI: Evolutionär webbdesign - många små vinster som leder till STORA resultat

Plats: C1+C2 13.45 - 14.10

Har du fastnat i ekorrhjulet med ständiga redesign-projekt som levererar tveksamma, om ens några, affärsresultat? Problemet är att varje radikal redesign inför lika många nya problem som den fixar gamla.  John Ekman visar, med konkreta exempel, på hur man bryter spiralen, och börjar fokusera på små kontinuerliga förbättringar som tillsammans lyfter ditt resultat till nya höjder.

Kunden i fokus: Bli leadsexpert på 25 minuter

Plats: C3

Return Of Invest, ROI, är ett allt vanligare krav på dagens marknadsförare. I denna session får du en genomgång i det mest fundamentala för att bli expert på att generera leads - och påvisa ROI i er marknadsföring.

13.45 14.10

Kunden i fokus: Bli leadsexpert på 25 minuter

Plats: C3 13.45 - 14.10

Return Of Invest, ROI, är ett allt vanligare krav på dagens marknadsförare. I denna session får du en genomgång i det mest fundamentala för att bli expert på att generera leads - och påvisa ROI i er marknadsföring.

Innovation: Innovera som en startup!

Plats: A4

Varför är startups så innovativa? Är det för att de har små passionerade team, eller på grund av deras nya innovativa idéer som ingen annan har tänkt på eller är det för att de kan fokusera på ett tydligt mål utan att bli distraherade? I denna presentation berättar Yashar en enkel modell för att verka och lyckas som en startup, oavsett om man är en startup eller ett storbolag.

13.45 14.10

Innovation: Innovera som en startup!

Plats: A4 13.45 - 14.10

Varför är startups så innovativa? Är det för att de har små passionerade team, eller på grund av deras nya innovativa idéer som ingen annan har tänkt på eller är det för att de kan fokusera på ett tydligt mål utan att bli distraherade? I denna presentation berättar Yashar en enkel modell för att verka och lyckas som en startup, oavsett om man är en startup eller ett storbolag.

13.45

Digitala strategier: Världen har förändrats. Har du?

Plats: A1 (stora scen)

Allt är förändrat. Vi lever i en ständigt föränderlig tid där det som var sant i går inte nödvändigtvis är sant i dag. Vi står inför utmaningar inom såväl teknik som framkomlighet och relevans – utmaningar som vi måste möta och hantera för att framgångsrikt fortsätta interagera med våra kunder. Mängden information som kräver vår uppmärksamhet blir övermäktig för den som inte hittar nya flexibla sätt att samverka med och förstå sina kunder, på deras villkor. Lotta Laurin kommer att dela med sig av insikter, tips och inspiration för att tackla dagens utmaningar i att hitta och behålla sina kunder.

14.15 14.40

Digitala strategier: Världen har förändrats. Har du?

Plats: A1 (stora scen) 14.15 - 14.40

Allt är förändrat. Vi lever i en ständigt föränderlig tid där det som var sant i går inte nödvändigtvis är sant i dag. Vi står inför utmaningar inom såväl teknik som framkomlighet och relevans – utmaningar som vi måste möta och hantera för att framgångsrikt fortsätta interagera med våra kunder. Mängden information som kräver vår uppmärksamhet blir övermäktig för den som inte hittar nya flexibla sätt att samverka med och förstå sina kunder, på deras villkor. Lotta Laurin kommer att dela med sig av insikter, tips och inspiration för att tackla dagens utmaningar i att hitta och behålla sina kunder.

Sociala medier 2.0: Att sätta kundrelationen i fokus

Plats: A2

Att lansera ett nytt varumärke i en digital värld är kanske både det lättaste och det svåraste du kan göra. Det behöver inte kosta något, du har möjlighet till direkt kontakt med din målgrupp och du har oändligt antal kanaler att välja bland. Samtidigt är det varje dag väldigt många andra som försöker göra samma sak. Anna Loverus, Distribution Manager på KIT, berättar om hur de systematiskt har jobbat med läsarrelationer, närvaro och data när de lanserat det nya Bonnierprojektet KIT. Resultatet har inneburit att KIT på mindre än ett år vuxit till att bli Sveriges mest närvarande journalistiska satsning i sociala medier.

14.15 14.40

Sociala medier 2.0: Att sätta kundrelationen i fokus

Plats: A2 14.15 - 14.40

Att lansera ett nytt varumärke i en digital värld är kanske både det lättaste och det svåraste du kan göra. Det behöver inte kosta något, du har möjlighet till direkt kontakt med din målgrupp och du har oändligt antal kanaler att välja bland. Samtidigt är det varje dag väldigt många andra som försöker göra samma sak. Anna Loverus, Distribution Manager på KIT, berättar om hur de systematiskt har jobbat med läsarrelationer, närvaro och data när de lanserat det nya Bonnierprojektet KIT. Resultatet har inneburit att KIT på mindre än ett år vuxit till att bli Sveriges mest närvarande journalistiska satsning i sociala medier.

Smart kommunikation: Skriv smart – så skriver du effektiva texter som konverterar

Plats: A4

Redan de gamla grekerna arbetade med konvertering – men de jobbade på en betydligt lugnare marknad än vad vi gör. Dagens kanaler är nya och medielandskapet ständigt föränderligt, men många principer är desamma sedan begynnelsen. Ändå har vi inte alltid den koll vi borde ha. Vet du tillräckligt om var du missar tillfälle att flytta dina kunder vidare i säljtratten?

Anna Hass, textexpert, visar hur dina ord och texter påverkar din konvertering. Du får verktyg för att välja innehåll, struktur och språk. Dessutom får du tips om vad du bör undvika för att inte tappa dina besökare.

Passet tar upp både klassiska och aktuella exempel, och Anna lämnar gärna återkoppling direkt under presentationen på de sidor publiken vill ha feedback på. Missa inte detta!

14.15 14.40

Smart kommunikation: Skriv smart – så skriver du effektiva texter som konverterar

Plats: A4 14.15 - 14.40

Redan de gamla grekerna arbetade med konvertering – men de jobbade på en betydligt lugnare marknad än vad vi gör. Dagens kanaler är nya och medielandskapet ständigt föränderligt, men många principer är desamma sedan begynnelsen. Ändå har vi inte alltid den koll vi borde ha. Vet du tillräckligt om var du missar tillfälle att flytta dina kunder vidare i säljtratten?

Anna Hass, textexpert, visar hur dina ord och texter påverkar din konvertering. Du får verktyg för att välja innehåll, struktur och språk. Dessutom får du tips om vad du bör undvika för att inte tappa dina besökare.

Passet tar upp både klassiska och aktuella exempel, och Anna lämnar gärna återkoppling direkt under presentationen på de sidor publiken vill ha feedback på. Missa inte detta!

Konvertering/ROI: Återkommande affärer med hjälp av identitet

Plats: C1+C2

B2B conversion har traditionellt handlat om market automation för att hitta och konvertera leads till möjlig framtida affär.

I tider av digital transformation kan en plattform för identitetshantering nu ännu snabbare utveckla en långsiktig återkommande kundrelation. Göran kommer presentera tankar, möjligheter och exempel på hur Oktas kunder utnyttjar identitet för att göra återkommande affärer.

14.15 14.40

Konvertering/ROI: Återkommande affärer med hjälp av identitet

Plats: C1+C2 14.15 - 14.40

B2B conversion har traditionellt handlat om market automation för att hitta och konvertera leads till möjlig framtida affär.

I tider av digital transformation kan en plattform för identitetshantering nu ännu snabbare utveckla en långsiktig återkommande kundrelation. Göran kommer presentera tankar, möjligheter och exempel på hur Oktas kunder utnyttjar identitet för att göra återkommande affärer.

Kunden i fokus: Simplifying the consumer experience at Nobia

Plats: C3

Nobia is putting the consumer journey at the center of its digital strategy.  Penny will tell you how Nobia is approaching the task of providing a kitchen buying experience that is united across store and digital touchpoints, and how Nobia uses and measures the consumer journey to drive and prioritize digital development. Nobia has 14 consumer-facing kitchen brands globally, including HTH, Poggenpohl and Marbodal.  Their digital presences are supported centrally by a single platform, which plays a key role in enabling scalability and time to market.  By focusing on simplifying the consumer journey, Nobia has an opportunity to revolutionize the experience of buying a kitchen.

14.15 14.40

Kunden i fokus: Simplifying the consumer experience at Nobia

Plats: C3 14.15 - 14.40

Nobia is putting the consumer journey at the center of its digital strategy.  Penny will tell you how Nobia is approaching the task of providing a kitchen buying experience that is united across store and digital touchpoints, and how Nobia uses and measures the consumer journey to drive and prioritize digital development. Nobia has 14 consumer-facing kitchen brands globally, including HTH, Poggenpohl and Marbodal.  Their digital presences are supported centrally by a single platform, which plays a key role in enabling scalability and time to market.  By focusing on simplifying the consumer journey, Nobia has an opportunity to revolutionize the experience of buying a kitchen.

Innovation: Innovativ marknadsföring ger nya möjligheter för organisationer att få sin röst hörd

Plats: C4

Ett ökat digitalt och flexibelt medialandskap ger organisationer fler möjligheter att kommunicera med sin målgrupp på ett innovativt och kostnadseffektivt sätt. Vilka är möjligheterna för dig som företag att använda dig av tongivande influencers eller för dig som organisation att använda dig av nya produkter via nya kanaler för att nå din målgrupp? Elin kommer att berätta om hur Mediaplanets framgångsrika globala kampanjer hjälpt organisationer som WWF att få sin röst hörd med hjälp av Leonardo DiCaprio och hur Elton John, NASA och Shakira hjälpt kampanjer att nå en engagerad miljonpublik bara med hjälp av deras sociala kanaler. Hur kan man med stora idéer och begränsade marknadsbudgetar och team få hjälp från koncept till verklighet utan flertalet mellanhänder?

14.15 14.40

Innovation: Innovativ marknadsföring ger nya möjligheter för organisationer att få sin röst hörd

Plats: C4 14.15 - 14.40

Ett ökat digitalt och flexibelt medialandskap ger organisationer fler möjligheter att kommunicera med sin målgrupp på ett innovativt och kostnadseffektivt sätt. Vilka är möjligheterna för dig som företag att använda dig av tongivande influencers eller för dig som organisation att använda dig av nya produkter via nya kanaler för att nå din målgrupp? Elin kommer att berätta om hur Mediaplanets framgångsrika globala kampanjer hjälpt organisationer som WWF att få sin röst hörd med hjälp av Leonardo DiCaprio och hur Elton John, NASA och Shakira hjälpt kampanjer att nå en engagerad miljonpublik bara med hjälp av deras sociala kanaler. Hur kan man med stora idéer och begränsade marknadsbudgetar och team få hjälp från koncept till verklighet utan flertalet mellanhänder?

14.15

Kaffepaus

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I utställningsområdet kan du testa de hetaste tjänsterna och produkterna, avnjuta god fika och passa på att knyta nya, viktiga affärskontakter.

14.45 15.15

Kaffepaus

14.45 - 15.15

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I utställningsområdet kan du testa de hetaste tjänsterna och produkterna, avnjuta god fika och passa på att knyta nya, viktiga affärskontakter.

14.45

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder eftermiddagen

Webbdagarna 2016 börjar dra ihop sig men ännu har vi flera höjdpunkter kvar att uppleva. Välkomna tillbaka in i stora salen!

15.15 15.25

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder eftermiddagen

15.15 - 15.25

Webbdagarna 2016 börjar dra ihop sig men ännu har vi flera höjdpunkter kvar att uppleva. Välkomna tillbaka in i stora salen!

15.15

Thierry Bedos, CTO of Hotels.com: "How to attract the modern traveler using the power of Big Data: a case study"

The expectation of the modern independent traveler is higher than it has ever been. Those highly sophisticated consumers use multiple devices and multiple channels to find the destination and the accommodation of their dream. Their digital journey needs to be more targeted, more relevant and more engaging than ever before. How do you ensure you deliver the digital experience that will fulfill that expectation and keep them engaged with your brand? After all, competition is just one click away.

In this presentation, Hotels.com – one of the largest accommodation booking brands in the world – will share their experience building a cross-device, personalized and highly engaging experience for the modern traveler, leveraging the power of Big Data. Thierry Bedos, CTO of the Hotels.com brand, invites you to discover how the company evolved from early adoption to making data business as usual – while driving concrete results for the business. This case study is packed with lessons learned and tips for any consumer-facing digital organization aiming to attract and retain ever more discerning consumers.

15.25 15.50

Thierry Bedos, CTO of Hotels.com: "How to attract the modern traveler using the power of Big Data: a case study"

15.25 - 15.50

The expectation of the modern independent traveler is higher than it has ever been. Those highly sophisticated consumers use multiple devices and multiple channels to find the destination and the accommodation of their dream. Their digital journey needs to be more targeted, more relevant and more engaging than ever before. How do you ensure you deliver the digital experience that will fulfill that expectation and keep them engaged with your brand? After all, competition is just one click away.

In this presentation, Hotels.com – one of the largest accommodation booking brands in the world – will share their experience building a cross-device, personalized and highly engaging experience for the modern traveler, leveraging the power of Big Data. Thierry Bedos, CTO of the Hotels.com brand, invites you to discover how the company evolved from early adoption to making data business as usual – while driving concrete results for the business. This case study is packed with lessons learned and tips for any consumer-facing digital organization aiming to attract and retain ever more discerning consumers.

15.25

Zakaria Hersi, Managing Director på Efritin.com: "En entreprenörs lärdomar av arbetsmarknadens fördomar"

Zakaria Hersi blev nekad över 300 jobb. Med utbildning, vilja och kompetens som gott och väl räckte till, misstänkte han att andra faktorer låg bakom, faktorer som ursprung och fördomar. Efter ett namnbyte på sitt CV fick Zakaria snabbt napp på de jobb han sökte, men han fick även bekräftelse på en diskriminering han inte vågat tro på. Det här blev startskottet på en fantastisk karriär och entreprenörsresa. Två startuperfarenheter rikare driver Zakaria i dag Efritin.com, Nigerias motsvarighet till Blocket. Under sin presentation bjuder han på inspiration, insikter och lärdomar från att starta och driva denna typ av affärsmodell, men också på lärdomar som svenska företagen och arbetsgivare kan - och bör - dra nytta av.

15.50 16.15

Zakaria Hersi, Managing Director på Efritin.com: "En entreprenörs lärdomar av arbetsmarknadens fördomar"

15.50 - 16.15

Zakaria Hersi blev nekad över 300 jobb. Med utbildning, vilja och kompetens som gott och väl räckte till, misstänkte han att andra faktorer låg bakom, faktorer som ursprung och fördomar. Efter ett namnbyte på sitt CV fick Zakaria snabbt napp på de jobb han sökte, men han fick även bekräftelse på en diskriminering han inte vågat tro på. Det här blev startskottet på en fantastisk karriär och entreprenörsresa. Två startuperfarenheter rikare driver Zakaria i dag Efritin.com, Nigerias motsvarighet till Blocket. Under sin presentation bjuder han på inspiration, insikter och lärdomar från att starta och driva denna typ av affärsmodell, men också på lärdomar som svenska företagen och arbetsgivare kan - och bör - dra nytta av.

15.50

KEYNOTE: Sara Öhrvall, Executive advisor: "Ditt framtida jag"

I en nära framtid kan vi alla bli superhjältar. Djupt mänskliga egenskaper kommer att kunna förstärkas och förbättras med hjälp av ny teknik. Vi kommer att bli smartare, starkare och leva längre med bättre hälsa då digitaliseringen går in på områden som förstärker våra sinnen och förbättrar hjärnans kapacitet. Digitaliseringen hjälper oss att bli bättre människor - och ger mängder av nya möjligheter till disruptiva affärsidéer, förbättrad offentlig sektor och ökad livskvalitet. Men vad blir det nya normala om den egna kroppen inte längre räcker till för att utföra det som förväntas? Och hur fortsätter vi att lära i ett allt hastigare tempo – nu när robotarna är hack i häl?

16.15 16.50

KEYNOTE: Sara Öhrvall, Executive advisor: "Ditt framtida jag"

16.15 - 16.50

I en nära framtid kan vi alla bli superhjältar. Djupt mänskliga egenskaper kommer att kunna förstärkas och förbättras med hjälp av ny teknik. Vi kommer att bli smartare, starkare och leva längre med bättre hälsa då digitaliseringen går in på områden som förstärker våra sinnen och förbättrar hjärnans kapacitet. Digitaliseringen hjälper oss att bli bättre människor - och ger mängder av nya möjligheter till disruptiva affärsidéer, förbättrad offentlig sektor och ökad livskvalitet. Men vad blir det nya normala om den egna kroppen inte längre räcker till för att utföra det som förväntas? Och hur fortsätter vi att lära i ett allt hastigare tempo – nu när robotarna är hack i häl?

16.15

Webbdagarnas moderator och Internetworlds redaktion summerar Webbdagarna Stockholm 2016

Katarina Strömberg, moderator, och Internetworlds redaktion summerar och rundar av två intensiva dagar. Vilka är de viktigaste lärdomarna? Vilka talare stack ut från mängden? Och vad tar vi med oss tillbaka till kontoret!

Teamet bakom Webbdagarna och Internetworld vill även passa på att tacka er, våra fantastiska deltagare, för ytterligare ett härligt event! Varmt välkomna tillbaka nästa år!

16.50 17.00

Webbdagarnas moderator och Internetworlds redaktion summerar Webbdagarna Stockholm 2016

16.50 - 17.00

Katarina Strömberg, moderator, och Internetworlds redaktion summerar och rundar av två intensiva dagar. Vilka är de viktigaste lärdomarna? Vilka talare stack ut från mängden? Och vad tar vi med oss tillbaka till kontoret!

Teamet bakom Webbdagarna och Internetworld vill även passa på att tacka er, våra fantastiska deltagare, för ytterligare ett härligt event! Varmt välkomna tillbaka nästa år!

16.50