Årets program skapas av Internetworlds redaktion och erbjuder en svårslagen mix av inspiration och konkret kunskap.

Programmet uppdateras löpande.

Registreringen öppnar!

Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för att hinna ta en rykande färsk kopp kaffe, mingla samt spana in utställningsområdet där du kan testa de hetaste tjänsterna och produkterna.

08.00 08,00

Registreringen öppnar!

08.00 - 08,00

Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för att hinna ta en rykande färsk kopp kaffe, mingla samt spana in utställningsområdet där du kan testa de hetaste tjänsterna och produkterna.

08.00

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder Webbdagarna Malmö 2017!

Klockan 09.00 släcks ljuset i stora salen på Clarion Malmö Live. Se till att ta plats i god tid bland alla deltagare. Webbdagarna inleds med en spaning av vår moderator Katarina Strömberg. Vad kommer att hända under dagen? Vi ger dig de bästa tipsen för att få ut maximalt av eventet.
Väkommen till Webbdagarna Malmö 2017!

09.00 09.10

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder Webbdagarna Malmö 2017!

09.00 - 09.10

Klockan 09.00 släcks ljuset i stora salen på Clarion Malmö Live. Se till att ta plats i god tid bland alla deltagare. Webbdagarna inleds med en spaning av vår moderator Katarina Strömberg. Vad kommer att hända under dagen? Vi ger dig de bästa tipsen för att få ut maximalt av eventet.
Väkommen till Webbdagarna Malmö 2017!

09.00

KEYNOTE: Nathalie Nahai, Web Psychologist, International Speaker and Author: The Psychology Of Online Persuasion

Nathalie Nahai is a web psychologist, international speaker and author of the best-selling book, Webs of Influence: The Psychology of Online Persuasion.

The foremost expert in web psychology, Nathalie helps businesses apply scientific rigour to their website design, content marketing and products. She has worked with Fortune 500 companies, design agencies and SMEs, including Google, eBay, Unilever and Harvard Business Review, to name a few.

Nathalie will talk about The Psychology Of Online Persuasion, the psychological principles at play behind successful online businesses, and learn how to use these scientific insights to create more persuasive marketing campaigns, websites and content.

09.10 09.50

KEYNOTE: Nathalie Nahai, Web Psychologist, International Speaker and Author: The Psychology Of Online Persuasion

09.10 - 09.50

Nathalie Nahai is a web psychologist, international speaker and author of the best-selling book, Webs of Influence: The Psychology of Online Persuasion.

The foremost expert in web psychology, Nathalie helps businesses apply scientific rigour to their website design, content marketing and products. She has worked with Fortune 500 companies, design agencies and SMEs, including Google, eBay, Unilever and Harvard Business Review, to name a few.

Nathalie will talk about The Psychology Of Online Persuasion, the psychological principles at play behind successful online businesses, and learn how to use these scientific insights to create more persuasive marketing campaigns, websites and content.

09.10

Kaffepaus - och möjlighet till nätverkande!

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I utställningsområdet kan du testa de hetaste tjänsterna och produkterna, avnjuta god fika och passa på att knyta nya, viktiga affärskontaker!

09.50 10.05

Kaffepaus - och möjlighet till nätverkande!

09.50 - 10.05

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I utställningsområdet kan du testa de hetaste tjänsterna och produkterna, avnjuta god fika och passa på att knyta nya, viktiga affärskontaker!

09.50

Seminarium med Michael Wahlgren, Pineberry: Allt du behöver veta om sökordsanalys

Hur ska ditt företag och era varumärken nå ut i bruset och hitta nya kunder? Ett viktigt redskap är sök och sökmotoroptimering och att fundera över vilka sökord företaget ska synas i samband med. Under det här seminariet får du en grundlig genomgång av faktorer som gynnar sökordsanalysen, men som många företag glömmer.

Hur väljer du en domän för ditt SEO-arbete? Ditt företag verkar på flera marknader – hur gör du då? Michael Wahlgren, grundare av Pineberry, har svaren.

10.05 11.00

Seminarium med Michael Wahlgren, Pineberry: Allt du behöver veta om sökordsanalys

10.05 - 11.00

Hur ska ditt företag och era varumärken nå ut i bruset och hitta nya kunder? Ett viktigt redskap är sök och sökmotoroptimering och att fundera över vilka sökord företaget ska synas i samband med. Under det här seminariet får du en grundlig genomgång av faktorer som gynnar sökordsanalysen, men som många företag glömmer.

Hur väljer du en domän för ditt SEO-arbete? Ditt företag verkar på flera marknader – hur gör du då? Michael Wahlgren, grundare av Pineberry, har svaren.

Seminarium med Martin Fältström: Så gör du proffsiga filmer – med din iPhone som enda verktyg

2019 förutspås 90 procent av internettrafiken bestå av rörligt innehåll. Frågan är inte längre OM du ska börja kommunicera i rörliga bilder, utan NÄR.

Att producera video kan låta dyrt och komplicerat, men om du använder din mobil är det billigt, enkelt, roligt och faktiskt vanebildande. Under det här seminariet med Martin Fälström, fotograf och filmare, får du kunskapen och tipsen du behöver för att direkt komma igång att själv filma och redigera – med bara din mobil.

10.05 11.00

Seminarium med Martin Fältström: Så gör du proffsiga filmer – med din iPhone som enda verktyg

10.05 - 11.00

2019 förutspås 90 procent av internettrafiken bestå av rörligt innehåll. Frågan är inte längre OM du ska börja kommunicera i rörliga bilder, utan NÄR.

Att producera video kan låta dyrt och komplicerat, men om du använder din mobil är det billigt, enkelt, roligt och faktiskt vanebildande. Under det här seminariet med Martin Fälström, fotograf och filmare, får du kunskapen och tipsen du behöver för att direkt komma igång att själv filma och redigera – med bara din mobil.

Seminarium med Peter Svenonius: För dig som vill automatisera marknadsprocessen - MA i ett större sammanhang

Det här är marketing automation och så här kan du använda det i just ditt företag. Här är begreppen du behöver hålla koll på och så här hänger processen ihop med content marketing, seo, sociala medier, e-post med mera.

Peter Svenonius, Humagic Group, ger dig tipsen och råden som gör att du kan dra igång en marketing automation-strategi och ta ett helhetsgrepp kring företagets marknadsföring.

10.05 11.00

Seminarium med Peter Svenonius: För dig som vill automatisera marknadsprocessen - MA i ett större sammanhang

10.05 - 11.00

Det här är marketing automation och så här kan du använda det i just ditt företag. Här är begreppen du behöver hålla koll på och så här hänger processen ihop med content marketing, seo, sociala medier, e-post med mera.

Peter Svenonius, Humagic Group, ger dig tipsen och råden som gör att du kan dra igång en marketing automation-strategi och ta ett helhetsgrepp kring företagets marknadsföring.

10.05

Seminarium med Katarina Strömberg: Så lockar du till läsning i digitala kanaler

Du har några sekunder på dig att fånga läsarens uppmärksamhet, om ens det. På webben och i andra digitala kanaler går det blixtsnabbt och om dina texterna inte lockar läsaren direkt är det kört. Med vässade rubriker, inledningar som drar in läsaren i texten och en disposition som sedan inte släpper iväg dem kan du sticka ut i bruset och bli läst.

Katarina Strömberg, chefredaktör på Internetworld och moderator på Webbdagarna, bjuder på alla sina tips, råd och erfarenheter och hjälper dig att skriva rubriker, inledningar och avslutningar som passar allt från företagets webbplats till sociala medier.

Dessutom blir det flera praktiska övningar - med återkoppling direkt! 

11.10 12.05

Seminarium med Katarina Strömberg: Så lockar du till läsning i digitala kanaler

11.10 - 12.05

Du har några sekunder på dig att fånga läsarens uppmärksamhet, om ens det. På webben och i andra digitala kanaler går det blixtsnabbt och om dina texterna inte lockar läsaren direkt är det kört. Med vässade rubriker, inledningar som drar in läsaren i texten och en disposition som sedan inte släpper iväg dem kan du sticka ut i bruset och bli läst.

Katarina Strömberg, chefredaktör på Internetworld och moderator på Webbdagarna, bjuder på alla sina tips, råd och erfarenheter och hjälper dig att skriva rubriker, inledningar och avslutningar som passar allt från företagets webbplats till sociala medier.

Dessutom blir det flera praktiska övningar - med återkoppling direkt! 

Seminarium: Konvertering - tips, råd och smarta lösningar

Konvertering är när besökarens behov på din webbplats sammanfaller med vad du vill att han eller hon ska göra. Självklart något som är viktigt, det vet vi, men hur gör man?

Här får du praktisk kunskap och en inblick i hur webbpsykologi, optimeringsverktyg, analysmodeller och A/B-testning kan öka din försäljning online.

11.10 12.05

Seminarium: Konvertering - tips, råd och smarta lösningar

11.10 - 12.05

Konvertering är när besökarens behov på din webbplats sammanfaller med vad du vill att han eller hon ska göra. Självklart något som är viktigt, det vet vi, men hur gör man?

Här får du praktisk kunskap och en inblick i hur webbpsykologi, optimeringsverktyg, analysmodeller och A/B-testning kan öka din försäljning online.

Seminarium med Thomas Barregren: Så skapar du en content-strategi som fungerar

Thomas Barregren, KNTNT, förklarar skillnaden mellan content, innehåll, content marketing, inbound marketing, native advertising, sponsored content och branded content. Så här fungerar content längs kundens köpresa och så här kan det stärka ditt varumärke.

Och en riktig bonus: Du får med dig ett konkret förslag på en content-strategi som fungerar för de flesta.

11.10 12.05

Seminarium med Thomas Barregren: Så skapar du en content-strategi som fungerar

11.10 - 12.05

Thomas Barregren, KNTNT, förklarar skillnaden mellan content, innehåll, content marketing, inbound marketing, native advertising, sponsored content och branded content. Så här fungerar content längs kundens köpresa och så här kan det stärka ditt varumärke.

Och en riktig bonus: Du får med dig ett konkret förslag på en content-strategi som fungerar för de flesta.

11.10

Lunchpaus

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. Avnjut en god lunch och passa på att knyta nya viktiga affärskontakter.

Efter lunch - välj mellan två kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd:

Smart kommuniktaion

Digitala strategier 

12.05 13.05

Lunchpaus

12.05 - 13.05

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. Avnjut en god lunch och passa på att knyta nya viktiga affärskontakter.

Efter lunch - välj mellan två kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd:

Smart kommuniktaion

Digitala strategier 

12.05

Smart kommunikation: How to increase customer engagement using attribution

With its ability to drive improvement across both marketing performance and customer engagement, Attribution is where smart marketing dollars and time is being invested. Gavin will share key insights on how brands and agencies are solving for attribution across Europe while also providing a practical framework to implement and iterate on Attribution for your business.

13.05 13.30

Smart kommunikation: How to increase customer engagement using attribution

13.05 - 13.30

With its ability to drive improvement across both marketing performance and customer engagement, Attribution is where smart marketing dollars and time is being invested. Gavin will share key insights on how brands and agencies are solving for attribution across Europe while also providing a practical framework to implement and iterate on Attribution for your business.

Digitala strategier: Så slutar du samla in och rapportera skräp med Google Analytics

Att följa utvecklingen på sajten vad gäller såväl prestanda och besök som finanser är ett måste och Google Analytics är ett viktigt verktyg för att förstå beteendemönster och marknadsaktiviteter.

Sara Clifton, vd på Search Integration, delar med sig av en studie som gör att du kan benchmarka och undvika vanliga misstag.

Det blir handfasta råd och tips på enkla och viktiga steg du måste ta för att säkra din datakvalitet. Det går inte att skumma bort data som felaktigt har hamnat i Analytics och med fel data försvinner för evigt möjligheten med årsjämförelser, kvartalsrapporter och chefens månadsupdate.

 

13.05 13.30

Digitala strategier: Så slutar du samla in och rapportera skräp med Google Analytics

13.05 - 13.30

Att följa utvecklingen på sajten vad gäller såväl prestanda och besök som finanser är ett måste och Google Analytics är ett viktigt verktyg för att förstå beteendemönster och marknadsaktiviteter.

Sara Clifton, vd på Search Integration, delar med sig av en studie som gör att du kan benchmarka och undvika vanliga misstag.

Det blir handfasta råd och tips på enkla och viktiga steg du måste ta för att säkra din datakvalitet. Det går inte att skumma bort data som felaktigt har hamnat i Analytics och med fel data försvinner för evigt möjligheten med årsjämförelser, kvartalsrapporter och chefens månadsupdate.

 

13.05

Smart kommunikation: Vi har alla ansvar för debatten – så jobbar Malmö med samtal i sociala medier

Drar du dig för att publicera vissa inlägg i sociala medier för att du inte orkar hantera alla negativa, hatiska och kränkande kommentarer som du i princip vet kommer att komma? Funderar du på om du verkligen behöver svara på allt som kommer in i era sociala kanaler? Och var går gränsen – vad ska du ta bort, vad ska du svara på? Och vad innebär det om du gör det ena eller det andra?

Vi har alla ett ansvar för samtalsklimatet i vårt samhälle – även i de sociala kanalerna. Frida Leander och Linda Nordgren arbetar i Malmö stad med ett spännande projekt kring hur vi kan skapa förutsättningar för samtal i sociala medier, hur man ska hantera hat, hot, kränkningar och negativa kommentarer.  

13.35 14.00

Smart kommunikation: Vi har alla ansvar för debatten – så jobbar Malmö med samtal i sociala medier

13.35 - 14.00

Drar du dig för att publicera vissa inlägg i sociala medier för att du inte orkar hantera alla negativa, hatiska och kränkande kommentarer som du i princip vet kommer att komma? Funderar du på om du verkligen behöver svara på allt som kommer in i era sociala kanaler? Och var går gränsen – vad ska du ta bort, vad ska du svara på? Och vad innebär det om du gör det ena eller det andra?

Vi har alla ett ansvar för samtalsklimatet i vårt samhälle – även i de sociala kanalerna. Frida Leander och Linda Nordgren arbetar i Malmö stad med ett spännande projekt kring hur vi kan skapa förutsättningar för samtal i sociala medier, hur man ska hantera hat, hot, kränkningar och negativa kommentarer.  

Digitala strategier

Spännande case: Så jobbar de med rörligt och så ser resultatet ut

13.35 14.00

Digitala strategier

13.35 - 14.00

Spännande case: Så jobbar de med rörligt och så ser resultatet ut

13.35

Smart kommunikation

Spännande case: Digital marknadsföring som fungerar i praktiken

14.05 14.30

Smart kommunikation

14.05 - 14.30

Spännande case: Digital marknadsföring som fungerar i praktiken

Digitala strategier

Rätt innehåll för rätt kanaler - tips och verktyg.

14.05 14.30

Digitala strategier

14.05 - 14.30

Rätt innehåll för rätt kanaler - tips och verktyg.

14.05

Kaffepaus - och möjlighet till nätverkande!

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I utställningsområdet kan du testa de hetaste tjänsterna och produkterna, avnjuta god fika och passa på att knyta nya, viktiga affärskontaker!

14.30 15.00

Kaffepaus - och möjlighet till nätverkande!

14.30 - 15.00

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scen utan även om nätverkandet i pauserna. I utställningsområdet kan du testa de hetaste tjänsterna och produkterna, avnjuta god fika och passa på att knyta nya, viktiga affärskontaker!

14.30

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder eftermiddagen

15.00 15.05

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder eftermiddagen

15.00 - 15.05

15.00

Mina Dennert, grundare av #jagärhär, journalist och författare: Glöm trollen och ta kontrollen

Sociala medier och diskussionsforum är fantastiska för att nå ut till och interagera med besökare, så länge du lyckas hålla trollen borta.

Det räcker med ett fåtal användare vars syfte är att sabotera för att ditt budskap ska bli förvrängt och dina besökare få en felaktig bild av det du står för och vill förmedla.

Facebookgruppen #jagärhär startades 2016 och har som syfte att motverka hat på nätet. Grundaren Mina Dennert delar med sig av erfarenheter och råd kring hur du kan ta kontroll över vad som händer i dina kommentarstrådar.

15.00 15.30

Mina Dennert, grundare av #jagärhär, journalist och författare: Glöm trollen och ta kontrollen

15.00 - 15.30

Sociala medier och diskussionsforum är fantastiska för att nå ut till och interagera med besökare, så länge du lyckas hålla trollen borta.

Det räcker med ett fåtal användare vars syfte är att sabotera för att ditt budskap ska bli förvrängt och dina besökare få en felaktig bild av det du står för och vill förmedla.

Facebookgruppen #jagärhär startades 2016 och har som syfte att motverka hat på nätet. Grundaren Mina Dennert delar med sig av erfarenheter och råd kring hur du kan ta kontroll över vad som händer i dina kommentarstrådar.

15.05

Case: Inom kort presenteras ett intressant och konkret case

15.30 15.55

Case: Inom kort presenteras ett intressant och konkret case

15.30 - 15.55

15.30

Gustaf Josefsson, Talare, futurist, entreprenör: Framtiden är samarbete

Gustaf Josefsson är en mycket uppskattad talare inom digital transformation, teknik och hur framtiden för vårt samhälle ser ut. Han pratar bland annat om vilken påverkan teknikens utveckling har på hur vi lever, arbetar och bor, om varför delningsekonomin är så revolutionerande och kommer att fortsätta växa och om varför det nu är deltagandes tidsålder.

16.00 16.45

Gustaf Josefsson, Talare, futurist, entreprenör: Framtiden är samarbete

16.00 - 16.45

Gustaf Josefsson är en mycket uppskattad talare inom digital transformation, teknik och hur framtiden för vårt samhälle ser ut. Han pratar bland annat om vilken påverkan teknikens utveckling har på hur vi lever, arbetar och bor, om varför delningsekonomin är så revolutionerande och kommer att fortsätta växa och om varför det nu är deltagandes tidsålder.

15.55

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg summerar dagen

En inspirerande dag är till ända. Vilka instiker, lärdomar och ny kunskap tar vi med oss och hur kan vi använda den i vår yrkesvardag redan i morgon? Katarina Strömberg summerar dagen, tillsammans med redaktionen och alla besökare.

16.45 16.55

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg summerar dagen

16.45 - 16.55

En inspirerande dag är till ända. Vilka instiker, lärdomar och ny kunskap tar vi med oss och hur kan vi använda den i vår yrkesvardag redan i morgon? Katarina Strömberg summerar dagen, tillsammans med redaktionen och alla besökare.

16.45