Webbdagarna Malmö 17-18 maj 2016 – publikrekord i år!

"Ett måste för alla som vill hänga med i utvecklingen, och inte bara den digitala utvecklingen" – Sverker Hemring, Sociala medier-ansvarig, Handelsbanken

Den 17-18 maj samlades 250 personer som arbetar med digitala kanaler på Webbdagarna Malmö 2016 – som för andra året i rad ägde rum på fantastiska Clarion Malmö Live. Årets event hade huvudtema Intelligent kommunikation och bjöd på en mycket uppskattad mix av inspiration, kunskap, god mat och affärsnätverkande. Över 30 webbprofiler från hela världen delade med sig av sina kunskaper på scen.

Tack till dig som deltog! Vi hoppas att det var givande och lovar att göra Webbdagarna Malmö den 17 maj 2017 till en ännu bättre och mer inspirerande mötesplats för oss som arbetar med digitala kanaler.

Möt några av årets fantastiska talare

Jeff Petriello

Jeff Petriello

Director of Creative Development, Mashable

Jeff Petriello

Jeff Petriello is the Director of Creative Development at Mashable, based out of New York City. With a background in philosophy and film production, he now oversees the strategy and creative behind many of the emerging digital platforms Mashable is a part of including Snapchat Discover, Instagram, Vine, and Facebook Live. 

Lexi Mills

Lexi Mills

Managing Director of ManyMinds North America

Lexi Mills

Lexi Mills is a  multi-award winning communications professional and Managing Director of ManyMinds. She has over eight years experience of implementing internal and external communications. She is focused on data-driven measurable strategies and integrating channels to maximise their influence on human behaviour.

She has been part of core teams responsible for the fast business growth of clients and agencies for over eight years, specifically within the e-commerce, music and technology sector.  Working with start-ups, SMEs and big brands in the UK, US and Europe in both the B2B and B2C environment.

Her experience spans working with companies like; Red Bull, eBay, NME, Microsoft, Sailthru, Monitise, Massive Media, Rakuten-play.com, Staples, Swiftkey, yelp, HTC, UK tickets, 3Doodler, Grovo, bathroooms.com, BarFly, The Great Escape Festival, PledgeMusic, Virgin Atlantic.

Kristin Heinonen

Kristin Heinonen

Digital strateg och trendanalytiker

Kristin Heinonen

Kristin Heinonen är digital strateg och trendanalytiker som bland annat förser mediechefer i Norden med analyser via Medievärlden Premium. Med sin bakgrund som strateg och VD på digitala byrån Good Old har hon arbetat med digitala strategier för några av Sveriges mest välkända företag och stora medieorganisationer. Som passionerad geek är hon också en av grundarna till det trendsättande eventet Sweden Social Web Camp och har listats som en av webbsveriges mest kreativa personer av InternetWorld.

Hon är engagerad i framväxten av nya digitala talanger som styrelsemedlem i Hyper Islands utbildning Digital Business och som medgrundare till House of Ada, ett hus för digitala kreatörer i Malmö.

Matt Hackett

Matt Hackett

Co-founder and CTO, Beme

Matt Hackett

Matt Hackett is co-founder and CTO of Beme, a video platform launched in summer 2015 that aims to bring honesty and empathy back to social media. Previously, he was was VP Engineering at Tumblr, joining when the whole team fit around a lunch table and seeing it grow to a passionate global audience of 150 million.

Most recently before Beme, Matt was a Hacker-in-Residence at betaworks. He is also currently a Part-Time Partner at Notation Capital and advisor to startups such as Giphy and to.be. He writes on tech, design, and critical product-making at https://medium.com/@mhkt.

Martin Ragnevad

Martin Ragnevad

VD och grundare av Daytona

Martin Ragnevad

Martin Ragnevad är VD och grundare av Daytona, en av Sveriges mest erfarna digitala byråer. Han har jobbat med strategi och konceptutveckling för uppdragsgivare som Nokia, Yahoo!, Coop, TV4, Fritidsresor, Filippa K, Systembolaget och många många fler.
 

Amanda Glans

Amanda Glans

Producent, Storydox

Amanda Glans

Amanda Glans är producent för den nystartade storytellingscenen och podcasten Storydox, som görs av Fabula Storytelling och produktionsbolaget Munck. Inspirerade av The Moth, framgången från USA, ger Storydox plats för människor som coachas till att berätta sina egna självupplevda historier. Dokumentära, autentiska berättelser som kryper in på skinnet hos publiken.

Som dokumentärmakare och journalist har Amanda fått Stora Journalistpriset 2011 som ”Årets berättare” för dokumentären Partiledaren om Håkan Juholts väg till makten.

Magnus Zaar

Magnus Zaar

VD och grundare för Think Agency

Magnus Zaar

Grundare av onlinevideo byrån Think Agency, en strategisk fullservicebyrå som hjälper företag och mediabolag att göra den strategiska förflyttningen mot att bli mer videocentrerade i sin kommunikation och i sin onlinenärvaro. Think Agency startades 2015 och jobbar redan strategiskt med några av Sveriges största varumärken, men också med mediakunder internationellt. Exempelvis har Magnus Zaar och Think Agency tagit fram onlinevideo strategin för engelska The Telegraph i London.

Magnus Zaar har tidigare varit chef för Aftonbladet TV i tre år och har dessförinnan bland annat varit utvecklingschef på SVT Sveriges Television, VD för Kamera International, utvecklings- och säljchef på Strix Television, VD på Baluba Television. Dessutom var han ansvarig för Norden-lanseringen av Skype-grundarna Zennström/Friis' video venture Joost, och i samband med det även residential entrepreneur på Atomico, Zennström/Friis Londonbaserade investmentbolag.

Tobias Degsell

Tobias Degsell

Kreativitetsexpert

Tobias Degsell

Tobias Degsell är expert på Nobelpristagare och kreativitet. Han har ett förflutet som curator på Nobelmuseet i Stockholm, och sedan 2010 har han rest runt och predikat om vikten av kreativitet för företag och organisationer över hela världen. Sommaren 2016 lämnade han sin anställning på museet. I dag ägnar Tobias sig helhjärtat åt den svåraste, men kanske också den roligaste delen av den kreativa processen, nämligen själva genomförandet.

Anna Hass

Anna Hass

Textexpert, Expressiva

Anna Hass

Anna Hass driver textbyrån Expressiva, som ordnar bra texter åt både företag, myndigheter och intresseorganisationer. Anna utbildar i skrivande och bemötande, utifrån sin bakgrund i språkvetenskap. Hon kombinerar verktyg från retorik, journalistik och klarspråk med förändingsledningens förutsättningar psykologi, pedagogik och ledarskap. Anna har arbetat med texter på webben sedan slutet av 1990-talet, och håller passet om copy på Conversionistas utbildning till conversion manager. Anna arbetar för snäll smart kommunikation, samarbetande skribenter och effektiva texter.

Twitter: @glimra

Ankit Desai

Ankit Desai

Digital Strategy at Universal Music Group

Ankit Desai

Ankit Desai is a founding partner at Rosenqvist & Desai, a company that works with big data and predictive analytics. They have worked with everything form helping Universal Music predict the next hit song, to helping telecom companies find untapped customer segments. Ankit is a graduate from The Stockholm School of Economics, and last year was named one of Sweden's 101 'Supertalents' under 40 by Veckans Affärer magazine. 

 

Johan Bryngelson

Johan Bryngelson

Marknadschef, Swedbank

Johan Bryngelson

Johan Bryngelson är idag Marknadschef på Swedbank och har sedan fyra år tillbaka arbetat i Swishs marknadsutskott som ansvarar för marknads och varumärkesfrågor kopplat till Swish.

Divya Ostwal

Divya Ostwal

Digital Communication - Thick Data Strategist, KAN Malmö

Divya Ostwal

Divya is a business-brand strategist, an analyst, a conversion strategist and a story teller at KAN, Malmö. KAN was established in 2005 and is south Sweden's leading digital communications agency. Divya has worked in the digital advertising world for over a decade, focusing on helping brands achieve their business goals online. Before moving to Malmö, Sweden, she has worked in Singapore, London & India. She enjoys working in a multi-cultural environment and strongly believes that cultures and ethnicities create a dynamic and exciting work space.

Divya during her free time is working with a Bollywood production to bring her photo series 'Boy in Bollywood' out in the cinemas soon.

Niklas Myhr

Niklas Myhr

The Social Media Professor

Niklas Myhr

​Niklas Myhr är känd som The Social Media Professor och är till vardags verksam som Assistant Professor of Marketing vid Chapman University i Kalifornien. Niklas erhöll sin Ph.D. i företagsekonomi från University of Virginia och är även Civilingenjör i Industriell Ekonomi från Linköpings Universitet. Niklas är en tvåfaldig Hans Werthénfondsstipendiat, har medförfattat boken Det Goda Tramset i sociala medier, är en uppskattad internationell talare och hans expertis inom sociala medier har fått uppmärksamhet i publikationer såsom BBC, The Washington Post, USA Today, CBS News, The Prague Post, Huffington Post, SVT och TV4.

Läs mer om Niklas Myhr på http://NiklasMyhr.com

 

 

Ulla-Karin Barrett

Ulla-Karin Barrett

Strateg och projektledare, The Fan Club

Ulla-Karin Barrett

Ulla-Karin Barrett arbetar som strateg och projektledare på kommunikationsbyrån The Fan Club i Malmö. Hon inledde sin karriär i kommunikationsbranschen på byråsidan men lämnade konsultandet för att arbeta som kampanjchef för Liberalerna i södra Sverige under några år. Därefter följde en period när hon bl a var Communications Manager för IKEA Family. Nu är Ulla-Karin tillbaka på byråsidan och arbetar på The Fan Club med varumärken som HD-Sydsvenskan, Region Skåne, Malmö stad, Centerpartiet och Folktandvården Skåne. Hon har även varit jurymedlem i kategorin branded content i reklamtävlingarna Guldägget, Cannes och Eurobest  och är en uppskattad föreläsare, såväl i Sverige som internationellt. The Fan Club är flerfaldigt belönade i diverse reklamtävlingar, inte minst för digitala projekt som ToolPool och United Translators of Sydsvenskan.

Linda Malmgren

Linda Malmgren

Pr & Communications Manager, Sigma Connectivity AB

Linda Malmgren

Linda Malmgren has several years of experience from the mobile and IT business, most recently as PR & Communications Manager at Sigma Connectivity. Mrs. Malmgren was involved in several projects involving community engagement, conferences, hackathons, besides her key role as nurturing innovation and promoting companies from Skåne Region. Mrs. Malmgren holds a B.Sc in Strategic Marketing Communication at University of Lincoln, UK. 

 

Deeped Strandh

Deeped Strandh

Expert sociala medier och digital varumärkesstrateg

Deeped Strandh

Deeped Niclas Strandh driver sedan 2009 Deepedition DigitalPR och har föreläst, undervisat och arbetat med sociala medier sedan 2007. Idag är han creative planner på United Power, en reklambyrå belägen i Falun som Deepedition DigitalPR AB är delägare i. Han har tidigare varit delägare i reklambyrån Heimer & Company, och har jobbat som konsult till JMW. Deeped är utbildad beteendevetare, teolog, copywriter och varumärkesstrateg. Bland de kunder han både skrivit strategier för respektive kontinuerligt arbetat med stöd och utveckling hos är bland annat NASDAQ Europe, Uppsala kommun och Knivsta kommun, Microsoft Sverige, Djurmagazinet, 3M Speedglas, Cirkus Scott, Göteborgs universitet och Högskolan Dalarna, Hello Sweden, Peace & Love, Saltå Kvarn, Falu Energi och Vatten, Statens Veterinärmedicinska Anstalt, Swedish Match. Deeped har föreläst för allt från kommun, skolor, ideella föreningar, företag inom både B2B och B2C respektive undervisat under tio år, bland annat i olika kurser på Berghs School of Communication respektive på Dalarnas Högskola. År 2015 vann han Cisions pris Cision PR Influencer Award efter att varit på topp tre i fem år i rad.

Sarah Larsson Bernhardt

Sarah Larsson Bernhardt

Digital PR- och Social mediastrateg, Knowit Experience

Sarah Larsson Bernhardt

Sarah Larsson Bernhardt är ADn som blev digital pr- och social mediastrateg på Knowit Experience, ett av Sveriges största it-företag. Hennes styrka ligger i att förstå kanalerna och utifrån företagens målgrupp och erbjudande hitta och skapa taktiskt rätt innehåll. Hon brinner för visuell storytelling och möjligheten att berätta en historia på bästa sätt. Hon jobbar med kunder inom både B2B- och B2C-sektorn, som STS Alpresor, Peab, Santa Maria, Toyota Material Handling, Statkraft, Skånetrafiken, Micki Leksaker, med flera. För flertalet av dessa kunder gör  hon regelbundet konstultinsatser inom sociala medier och har dessutom hjälpt flertalet av dem att skriva och ta fram deras sociala mediestrategier. Hon föreläser på regelbunden basis och har de senaste åren kunnat ses på bla Webbdagarna, och tillsammans med Deeped Strandh på DKD, Easy Fairs, SETT, BETT för Batteri och på många fler arenor, respektive undervisar på Berghs tillsammans med Deeped, och håller utbildningar för egenföretagare via Trygghetsrådet. 

Katarina Strömberg

Katarina Strömberg

Chefredaktör Internetworld & Kursledare Webbdagarna Academy: Att skriva för webben

Katarina Strömberg

Katarina är Internetworlds egen chefredaktör. Hon har jobbat som journalist i över 20 år och vet allt om hur man når ut med sina texter på webben till rätt målgrupp och hur man formulerar sig för att locka till mer läsning. Hon är dessutom en mycket erfaren moderator och är pedagogisk som få. När Katarina inte jobbar med Internetworld eller modererar så leder hon vår mycket omtyckta skrivkurs.

Nicole Tran

Nicole Tran

Tech and social entrepreneur

Nicole Tran

Nicole Tran is a tech and social entrepre(nerd) passionate about solving problems using technology solutions. She is the visionary and founder of Refugee Tech. Refugee Tech is an initiative solving integration problems with technology solutions. Refugee Tech was born when she met an unacompanied minor last summer and he told Nicole his heartbreaking story. It all started by that Nicole created an app for unacompanied minors and refugees. In September Nicole set up Refugee Tech to have the community to work with integration with her. Refugee Tech is an initiative that has inspired many in Sweden and Europe to start the same initiative to work with integration.

Nicole describes herself as a tech nerd. She has developed many mobile applications. She sees solution in problems and she wants to solve them with technology solutions. This is her passion!

Vivi Wallin

Vivi Wallin

Content Director, Brand Publishing

Vivi Wallin

Med sina tre år inom Native advertising (sponsrat redaktionellt innehåll) i ryggen är Vivi en av pionjärerna inom området i Sverige. Som content director på Brand Publishing och Spoon har hon alltid innehållskvaliteten i fokus- och ser som utmaning att hitta ett relevant verktyg för att mäta sponsrat redaktionellt innehåll där både konvertering och varumärkesbyggande parametrar får ta plats. Vivi har ett förflutet inom TV-, PR- och e-handelsbranschen.

Jessica

Jessica "Puff Mama" Hallbäck

Optimising Editor, Brand Publishing

Jessica "Puff Mama" Hallbäck

Jessica jobbar dagligen med att optimera och konvertera Native-artiklar på bland annat Dagens Industri och Dagens Nyheter. Hennes uppdrag är att få puffarna (de redaktionella annonserna) klickvänliga och bakom arbetet ligger en stor förståelse för besökarnas beteende och vad som fungerar på plattformen. Tidigare har hon jobbat på Aftonbladet som kommersiell webbredaktör med e-shoppar som Plus och Viktklubb i fokus.

Kim Wijk

Kim Wijk

Co-Founder/Tech Lead, Welcome!

Kim Wijk

Kim är en passionerad entreprenör och utvecklare som brinner för att göra vardagliga saker enklare. Han är en riktig "doer" och vill se action och movement i det han gör. Han har lett den tekniska utvecklingen av Welcome! – Appen som förenklar integrationen mellan locals och nyanlända flyktingar.

Anna Oscarsson

Anna Oscarsson

Director for Team and Process, TOPP

Anna Oscarsson

Anna Oscarsson är ansvarig för team och processer på Malmöbyrån TOPP. Hon drivs av en passion av att utveckla människor och organisationer. Efter examen på ledarskapsutbildningen Kaospiloterna, grundade hon Kvittar, Sveriges första system för digitala kvitton. Idag jobbar Anna med team och innovation på designstudion Topp, i Malmö. Topp jobbar med kunder som Miele och E.on samt är Samsungs designpartner för deras nya wearables som ligger till grund for bland annat Gear S2.  Anna är i dagsläget även aktiv mentor i E.ON Agile and Styrelseordförande på Drivhuset Malmö. 

Michael Ericsson

Michael Ericsson

Strateg och affärsutvecklare, Creuna

Michael Ericsson

Michael Ericsson jobbar som strateg och affärsutvecklare på Creuna. Han brinner för entreprenörskap, affärsutveckling, innovation och saker som gör skillnad. Han har de senaste tio åren arbetat med ansedda internationella varumärken inom detaljhandel, telekom, energi, media, bank och läkemedel.

John Ekman

John Ekman

Chief Conversionista!

John Ekman

John har arbetat med Internet sedan 1996 och varit ansvarig för alla aspekter av att driva och växa lönsamma Internet-företag.  Hans erfarenhet har vuxit till en hälsosam blandning av strategiskt beslutsfattande och dagliga driftsfrågor. Sedan 2009 driver han företaget Conversionista! som hjälper andra företag att öka konverteringsgraden och maximera effekten av besöken på sin webbplats.

Viktor Wallström

Viktor Wallström

Kommunikationsdirektör, Tele2 AB

Viktor Wallström

Viktor Wallström är global kommunikationsdirektör på Tele2 AB. Han har arbetat på Tele2 sedan 2013  och ansvarar för bolagets interna och externa kommunikation i samtliga nio marknader. Viktor har främst sin bakgrund inom kommunikationsbyråvärlden och har tidigare jobbat med påverkansarbete och att lösa kommunikationsutmaningar för en rad svenska och internationella organisationer och företag.

Charlotte Fagerlund

Charlotte Fagerlund

Digital Audience Development, Sydsvenskan

Charlotte Fagerlund

Charlotte Fagerlund har jobbat som journalist på större svenska medier i 17 år, de senaste tio åren på Sydsvenskan, numera HD-Sydsvenskan. Som trafikredaktör på HD-Sydsvenskan jobbar hon med att öka trafiken i tidningarnas olika digitala kanaler. Det handlar om både de egna sajterna, sociala medier och nyhetsbrev. I höstas var Charlotte Fagerlund Journalistfonden fellow vid London School of Economics där hon skrev rapporten “Back to the future – email newsletters as a digital channel for news”, en rapport om varför nyhetsbrev via epost har gjort comeback hos de internationella mediehusen.

Några av de företag som deltog

Lika bra varje år på Webbdagarna. Får bekräftelse att jag är på rätt spår för framtiden

Therese Persson, Macro International

Vill passa på att tacka för #webbdagarna i Malmö. Riktigt bra arrangemang med allt ifrån talare till mingel

‏@qpaqex

Webbdagarna tar ett helhetsgrepp om trender online, vilket mig veterligen ingen annan konferens i Sverige lyckas med

Erik Hagberg, Online marketing specialist, Tieto

Webbdagarna är en perfekt okulärbesiktning på att man tittar åt rätt håll

Christer Jegbert, Global Web Coordinator, ASSA ABLOY

Stor bredd och mycket applicerbart även på min "ickesäljverksamhet"

Kent Öberg, Kommunikatör, Utrikesdepartementet

Relevanta föreläsningar för alla typer av organisationer (från startup till myndighet) där man inspireras att använda både nya och bekräftade insikter redan i nästa projekt

Jenny Conradsson, Projektledare, Umeå kommun

Våra partners

Webbdagarna Malmö 17-18 maj 2016 – publikrekord i år!

Creuna

Creuna

Creuna är Sveriges största webbyrå. Vi är en fullservicebyrå inom digitala medier och har 350 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark. I Stockholm är vi 125 medarbetare som arbetar med koncept, design samt teknisk utveckling av digitala lösningar och bland våra kunder finns Arla, Liseberg, Volvia, Mölnlycke Health Care, Praktikertjänst, ASSA ABLOY, Karolinska Universitetssjukhuset, Libresse och Stockholms stad. 

Lär känna oss ännu bättre på www.creuna.se/webbdagarna

http://www.creuna.se/
Webbdagarna Malmö 17-18 maj 2016 – publikrekord i år!

Adobe

Adobe

Oavsett om det är en app för smarttelefon eller surfplatta, ett spel, en video, en digital tidskrift, en webbsida eller en onlineupplevelse är chansen stor att den skapades med hjälp av Adobe-teknik. Våra verktyg och tjänster ger kunderna möjlighet att ta fram banbrytande digitalt material, distribuera det i olika medier och sedan kontinuerligt mäta och optimera materialet utifrån uppgifter om användarna. Genom att tillhandahålla kompletta lösningar för skapande av digitala medier och datadriven marknadsföring hjälper vi företag att förbättra kommunikationen, stärka sina varumärken och i slutänden göra bättre affärer.

Inom området digitala medier är Adobes redigeringslösningar branschledande, vilket gör att våra kunder effektivare kan producera, distribuera och tjäna pengar på digitalt material. Inom digital marketing tillhandahåller Adobe de mest innovativa lösningarna för att optimera reklamkampanjer och maximera avkastningen på marknadsföringsbudgeten.

http://www.adobe.com/se/
Webbdagarna Malmö 17-18 maj 2016 – publikrekord i år!

Precio Fishbone

Precio Fishbone

Precio Fishbone är ett spetskompetensbolag som har jobbat med Episervers produkter sedan 2004. Vår styrka ligger i att vi förstår tekniken och kan förmedla denna förståelse till våra kunder på ett bra sätt. Tillsammans kan vi då bygga mycket användarvänliga och kostnadseffektiva lösningar. Precio Fishbone startades 2001 och är listade på Nasdaq Stockholm First North Premier. I dagsläget består Precio Fishbone av drygt 200 engagerade spetskonsulter.

Vi bygger moderna webbplatser anpassade för alla enheter inom webb och intranät. Vår kompetens är bred och vi jobbar med allt från tekniktunga systemintegrationer, uppgraderingar och lastbalanserade miljöer till sökmotoroptimering och internetmarknadsföring. Vi hjälper också våra kunder med design, koncept och digitala strategier. På Precio Fishbone gillar vi att jobba långsiktigt med våra kunder och har därför tagit fram ett förvaltningserbjudande för att våra kunder skall kunna känna sig trygga med sina webbplatser.

Kontor i: Göteborg, Malmö, Västerås, Örebro, Stockholm, Eskilstuna, Borlänge, Växjö

http://www.preciofishbone.se/
Webbdagarna Malmö 17-18 maj 2016 – publikrekord i år!

Svea Ekonomi

Svea Ekonomi

WebPay - den kompletta betalväxeln för dig som vill ge dina kunder en större valfrihet.

Med WebPay kan du ta betalt med Kort, Faktura, Direktbank, Delbetalning, Mobil eller Plånbok.

http://www.sveawebpay.se/
Webbdagarna Malmö 17-18 maj 2016 – publikrekord i år!

Afonso

Afonso

Afonso tar med design, koncept och utveckling fram kreativa och nyskapande lösningar inom webb, mobila applikationer och digital media.  Genom att förstå våra kunders affärsmodeller, system och marknader utvecklar och konkretiserar vi idéer och koncept.

http://www.afonso.se
Webbdagarna Malmö 17-18 maj 2016 – publikrekord i år!

8till5

8till5

8till5 är HD-Sydsvenskans satsning för det skånska näringslivet. Vi tar pulsen på det skånska näringslivet och rapporterar om viktiga händelser som påverkar vardagen för skånska företagsledare, deras nyckelmedarbetare och företagens intressenter.

http://8till5.se