Programmet skapas av Internetworlds redaktion och har i år huvudtemat "Digital Transformation"

Klicka på respektive programpunkt för att läsa mer.

Programmet uppdateras löpande.

Registreringen öppnar!

Välkommen till årets Webbdagarna Göteborg! Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för att hinna mingla med andra deltagare, spana in utställningsområdet och njuta av en rykande färsk kopp kaffe.

08.00 08.00

Registreringen öppnar!

08.00 - 08.00

Välkommen till årets Webbdagarna Göteborg! Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för att hinna mingla med andra deltagare, spana in utställningsområdet och njuta av en rykande färsk kopp kaffe.

08.00

Frukostseminarium: 7 viktiga saker du måste veta om annonsering i sociala kanaler med Emma Blom, vd Social Industries

Medan du äter frukost reder vi en gång för alla ut begreppen kring den organiska räckvidden. Vi går också igenom det du behöver veta om att köpa utrymme i sociala kanaler, främst Facebook och Instagram. Att framgångsrikt planera och driva annonsering på Facebook kräver ett såväl proaktivt som reaktivt arbetssätt. Dessutom måste du veta vad och hur du ska mäta för att ständigt kunna utvecklas och bli bättre. Innan frukosten är avdukad kommer du att bli serverad insikter som enbart kan komma från någon som själv har arbetat aktivt med annonsering i sociala medier under lång tid. Du kommer att få upp ögonen för såväl möjligheter som fallgropar och du kommer att lämna seminariet med ökad kunskap om vad som krävs för att lyckas i sociala medier.

Registreringen till frukostseminarierna öppnar 07.30.

Observera: Alla frukostseminarium kräver separat (kostnadsfri) föranmälan via denna länk.

08.00 08.45

Frukostseminarium: 7 viktiga saker du måste veta om annonsering i sociala kanaler med Emma Blom, vd Social Industries

08.00 - 08.45

Medan du äter frukost reder vi en gång för alla ut begreppen kring den organiska räckvidden. Vi går också igenom det du behöver veta om att köpa utrymme i sociala kanaler, främst Facebook och Instagram. Att framgångsrikt planera och driva annonsering på Facebook kräver ett såväl proaktivt som reaktivt arbetssätt. Dessutom måste du veta vad och hur du ska mäta för att ständigt kunna utvecklas och bli bättre. Innan frukosten är avdukad kommer du att bli serverad insikter som enbart kan komma från någon som själv har arbetat aktivt med annonsering i sociala medier under lång tid. Du kommer att få upp ögonen för såväl möjligheter som fallgropar och du kommer att lämna seminariet med ökad kunskap om vad som krävs för att lyckas i sociala medier.

Registreringen till frukostseminarierna öppnar 07.30.

Observera: Alla frukostseminarium kräver separat (kostnadsfri) föranmälan via denna länk.

Frukostseminarium: Nyheter och myter från Googles värld med Michael Wahlgren, SEO-expert

Att synas på Google upplevs som ett mysterium för många. Medan du äter frukost kommer Michael Wahlgren ta död på några av de vanligaste myterna och osanningarna inom SEO och SEM. Dessutom bjuds det på nyheter från Googles värld: Hur kommer AMP (Accelerated Mobile Pages) påverka hur du gör SEO? Vad innebär de nya större annonserna i AdWords (ETA), och hur behöver du som annonsör anpassa dig till denna förändring? Kommer Googles nya artificiella intelligens RankBrain ändra din synlighet på Google? När du lämnar rummet har du blivit några sanningar klokare om Google samt uppdaterad om de nyheter som händer just nu i Googles värld.

Registreringen till frukostseminarierna öppnar 07.30.

Observera: Alla frukostseminarium kräver separat (kostnadsfri) föranmälan via denna länk.

08.00 08.45

Frukostseminarium: Nyheter och myter från Googles värld med Michael Wahlgren, SEO-expert

08.00 - 08.45

Att synas på Google upplevs som ett mysterium för många. Medan du äter frukost kommer Michael Wahlgren ta död på några av de vanligaste myterna och osanningarna inom SEO och SEM. Dessutom bjuds det på nyheter från Googles värld: Hur kommer AMP (Accelerated Mobile Pages) påverka hur du gör SEO? Vad innebär de nya större annonserna i AdWords (ETA), och hur behöver du som annonsör anpassa dig till denna förändring? Kommer Googles nya artificiella intelligens RankBrain ändra din synlighet på Google? När du lämnar rummet har du blivit några sanningar klokare om Google samt uppdaterad om de nyheter som händer just nu i Googles värld.

Registreringen till frukostseminarierna öppnar 07.30.

Observera: Alla frukostseminarium kräver separat (kostnadsfri) föranmälan via denna länk.

08.00

Dags att dra igång Webbdagarna Göteborg 2016!

Prick kl 09.00 släcks lamporna i Drottningporten på Clarion Hotel Post. Gör dig redo för en rafflande inledning!

09.00 09.05

Dags att dra igång Webbdagarna Göteborg 2016!

09.00 - 09.05

Prick kl 09.00 släcks lamporna i Drottningporten på Clarion Hotel Post. Gör dig redo för en rafflande inledning!

09.00

Katarina Strömberg, moderator, och Internetworlds redaktion inleder och spanar kring digital transformation

Katarina Strömberg inleder med spaningar om årets högaktuella tema Digital transformation. Det senaste decenniet har vi rört oss mot en ny digitaliserad värld. Nya startup-företag dyker upp och skakar om de traditionella sätt som vi arbetar på. För att klara förändringen och hålla sig uppdaterad krävs det att företag genomgår digitala transformationer i sin marknadsföring, produktutveckling, internkommunikation och försäljning.

Företag som redan är mitt uppe i den digitala förändringen måste fortsätta att röra sig framåt. Företag som ännu inte har förstått de nya spelreglerna måste börja förändras för att kunna bibehålla sin plats och hålla sig konkurrenskraftiga.

Vi ska göra vårt allra bästa för att du ska få två intensiva, roliga och lärorika dagar tillsammans med oss. Därför kommer Katarina även att avsluta inledningen med att guida dig genom det viktigaste du behöver veta för att få ut maximalt av de kommande 48 timmarna. Det blir två dagar fyllda av inspiration, konkret kunskap, idéer och handfasta tips - men även energi, mingel, fest och nya vänner.

09.00 09.15

Katarina Strömberg, moderator, och Internetworlds redaktion inleder och spanar kring digital transformation

09.00 - 09.15

Katarina Strömberg inleder med spaningar om årets högaktuella tema Digital transformation. Det senaste decenniet har vi rört oss mot en ny digitaliserad värld. Nya startup-företag dyker upp och skakar om de traditionella sätt som vi arbetar på. För att klara förändringen och hålla sig uppdaterad krävs det att företag genomgår digitala transformationer i sin marknadsföring, produktutveckling, internkommunikation och försäljning.

Företag som redan är mitt uppe i den digitala förändringen måste fortsätta att röra sig framåt. Företag som ännu inte har förstått de nya spelreglerna måste börja förändras för att kunna bibehålla sin plats och hålla sig konkurrenskraftiga.

Vi ska göra vårt allra bästa för att du ska få två intensiva, roliga och lärorika dagar tillsammans med oss. Därför kommer Katarina även att avsluta inledningen med att guida dig genom det viktigaste du behöver veta för att få ut maximalt av de kommande 48 timmarna. Det blir två dagar fyllda av inspiration, konkret kunskap, idéer och handfasta tips - men även energi, mingel, fest och nya vänner.

09.00

Micael Dahlén, föreläsare och författare: Streamness – vilket är det nästa Nextopia?

Varför är vissa människor lyckligare än andra? Varför frodas vissa företag medan konkurrenterna faller? Och varför tävlar hundratusentals unga människor om en enkel resa till Mars? Svaret kan hittas i sambandet mellan människans evolution och modern teknik – det Micael Dahlén kallar ”streamness”. Detta fenomen kan förklara varför moderna företag som Spotify och Instagram lyckas – de är uppbyggda runt en gemensam värdegrund och de rör sig ständigt framåt med hjälp av andra.

09.15 10.00

Micael Dahlén, föreläsare och författare: Streamness – vilket är det nästa Nextopia?

09.15 - 10.00

Varför är vissa människor lyckligare än andra? Varför frodas vissa företag medan konkurrenterna faller? Och varför tävlar hundratusentals unga människor om en enkel resa till Mars? Svaret kan hittas i sambandet mellan människans evolution och modern teknik – det Micael Dahlén kallar ”streamness”. Detta fenomen kan förklara varför moderna företag som Spotify och Instagram lyckas – de är uppbyggda runt en gemensam värdegrund och de rör sig ständigt framåt med hjälp av andra.

09.15

Hanna Kastås, digital strateg: Digitala trender att ha koll på i höst – del 1

Den digitala djungeln är djupare än någonsin och kanske kan du känna att det är svårt att hitta guldkornen och hur just ditt företag kan arbeta med dem? Digitala strategen Hanna Kastås dyker upp tre gånger under dagen och berättar vid varje tillfälle om en ny trend som hon ser är viktig att hålla koll på just nu, visar spännande case och tipsar om hur trenderna går att applicera i din jobb-vardag.

10.00 10.05

Hanna Kastås, digital strateg: Digitala trender att ha koll på i höst – del 1

10.00 - 10.05

Den digitala djungeln är djupare än någonsin och kanske kan du känna att det är svårt att hitta guldkornen och hur just ditt företag kan arbeta med dem? Digitala strategen Hanna Kastås dyker upp tre gånger under dagen och berättar vid varje tillfälle om en ny trend som hon ser är viktig att hålla koll på just nu, visar spännande case och tipsar om hur trenderna går att applicera i din jobb-vardag.

10.00

Kaffepaus – och möjlighet till nätverkande!

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, blir det även aktiviteter och överraskningar i alla hörn och kanter.

10.05 10.35

Kaffepaus – och möjlighet till nätverkande!

10.05 - 10.35

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, blir det även aktiviteter och överraskningar i alla hörn och kanter.

10.05

Talia Wolf, conversion expert and CMO of Banana Splash: Data, Meet Emotion: How to Really Turn Mobile Visitors Into Customers

While most marketers settle for responsive design, this tactic rarely converts. Turn more mobile visitors into customers by designing for the specific behavioral and emotional needs of the mobile customer.

In this session Talia Wolf will go beyond tactics and best practices and reveal how to impact your customer’s decision making process, how to build personalized mobile experiences and turn more mobile visitors into customers.

10.35 11.05

Talia Wolf, conversion expert and CMO of Banana Splash: Data, Meet Emotion: How to Really Turn Mobile Visitors Into Customers

10.35 - 11.05

While most marketers settle for responsive design, this tactic rarely converts. Turn more mobile visitors into customers by designing for the specific behavioral and emotional needs of the mobile customer.

In this session Talia Wolf will go beyond tactics and best practices and reveal how to impact your customer’s decision making process, how to build personalized mobile experiences and turn more mobile visitors into customers.

10.35

Hanna Kastås, digital strateg: Digitala trender att ha koll på i höst - del 2

Den digitala djungeln är djupare än någonsin och kanske kan du känna att det är svårt att hitta guldkornen och hur just ditt företag kan arbeta med dem? Digitala strategen Hanna Kastås dyker upp tre gånger under dagen och berättar vid varje tillfälle om en ny trend som hon ser är viktig att hålla koll på just nu, visar spännande case och tipsar om hur trenderna går att applicera i din jobb-vardag.

11.05 11.10

Hanna Kastås, digital strateg: Digitala trender att ha koll på i höst - del 2

11.05 - 11.10

Den digitala djungeln är djupare än någonsin och kanske kan du känna att det är svårt att hitta guldkornen och hur just ditt företag kan arbeta med dem? Digitala strategen Hanna Kastås dyker upp tre gånger under dagen och berättar vid varje tillfälle om en ny trend som hon ser är viktig att hålla koll på just nu, visar spännande case och tipsar om hur trenderna går att applicera i din jobb-vardag.

11.05

Niklas Huss, digital expert & konsult: Vilka utmaningar kan vi förvänta oss i stora transformeringsprojekt? Från vision till verklighet till framtid.

Affärsmodellerna förändras i dag i ett rasande tempo. En del traditionella branscher är snart är ett minne blott. Tjänstesektorn står inför en revolution där 50 procent av jobben kommer att försvinna inom 20 år. Genom att använda tillgängliga data på olika sätt kan vi förutspå vad som komma skall och mer effektivt möta de behov som uppstår. Vi kommer att ställas inför helt nya utmaningar, men vilka?

Skatteverket har under de senaste åren toppat förtroendemätningarna och lyckats förvandla sig från en stelbent, byråkratisk och kontrollerande myndighet till Sveriges modernaste servicemyndighet. Hur gick det till? Skatteverkets digitala transformation var ett äventyr som omfattade allt från att ändra strategier och affärsmodeller till att ändra organisationskultur. Transformationen blev en success-story!

Här berättar Niklas Huss, som var ansvarig för att utveckla Skatteverkets processer under transformationen, om de viktigaste framgångsfaktorerna och fallgroparna i projekten. Vilka utmaningar möter vi ofta i stora transformeringsprojekt? Han kommer också att berätta för oss om framtiden, de nästa stora kliven inom digitalisering och de utmaningarna som vi nu kommer att ställas inför. I dag är Niklas Huss senior rådgivare inom offentlig sektor och sjukvården i Norden på analysföretaget SAS Institute.

11.10 11.40

Niklas Huss, digital expert & konsult: Vilka utmaningar kan vi förvänta oss i stora transformeringsprojekt? Från vision till verklighet till framtid.

11.10 - 11.40

Affärsmodellerna förändras i dag i ett rasande tempo. En del traditionella branscher är snart är ett minne blott. Tjänstesektorn står inför en revolution där 50 procent av jobben kommer att försvinna inom 20 år. Genom att använda tillgängliga data på olika sätt kan vi förutspå vad som komma skall och mer effektivt möta de behov som uppstår. Vi kommer att ställas inför helt nya utmaningar, men vilka?

Skatteverket har under de senaste åren toppat förtroendemätningarna och lyckats förvandla sig från en stelbent, byråkratisk och kontrollerande myndighet till Sveriges modernaste servicemyndighet. Hur gick det till? Skatteverkets digitala transformation var ett äventyr som omfattade allt från att ändra strategier och affärsmodeller till att ändra organisationskultur. Transformationen blev en success-story!

Här berättar Niklas Huss, som var ansvarig för att utveckla Skatteverkets processer under transformationen, om de viktigaste framgångsfaktorerna och fallgroparna i projekten. Vilka utmaningar möter vi ofta i stora transformeringsprojekt? Han kommer också att berätta för oss om framtiden, de nästa stora kliven inom digitalisering och de utmaningarna som vi nu kommer att ställas inför. I dag är Niklas Huss senior rådgivare inom offentlig sektor och sjukvården i Norden på analysföretaget SAS Institute.

11.10

Katarina Graffman, doktor i antropologi och medie- och konsumentantropolog: Ungas medievanor – så ser de ut

När Katarina Graffman föreläser om unga och mediekonsumtion får hon ofta höra ”Har inte unga alltid föredragit det som är roligt?” eller ”Jag tycker inte heller om reklam i tv”. Dessa uttalanden kan handla om okunskap eller vara en reaktion på ett förändrat medielandskap. Ett sätt att förhålla sig till förändringen är förklaringen att ”Unga har ju alltid varit unga, snart blir de vuxna och börjar bete sig vettigt”, det vill säga ”Snart blir de som vi”.

Alla som kommunicerar eller arbetar med varumärkesutveckling står inför en framtid med förändrade spelregler. Det är bara genom att förstå och lära sig dessa spelregler som du kommer att kunna fortsätta spela spelet!

11.40 12.10

Katarina Graffman, doktor i antropologi och medie- och konsumentantropolog: Ungas medievanor – så ser de ut

11.40 - 12.10

När Katarina Graffman föreläser om unga och mediekonsumtion får hon ofta höra ”Har inte unga alltid föredragit det som är roligt?” eller ”Jag tycker inte heller om reklam i tv”. Dessa uttalanden kan handla om okunskap eller vara en reaktion på ett förändrat medielandskap. Ett sätt att förhålla sig till förändringen är förklaringen att ”Unga har ju alltid varit unga, snart blir de vuxna och börjar bete sig vettigt”, det vill säga ”Snart blir de som vi”.

Alla som kommunicerar eller arbetar med varumärkesutveckling står inför en framtid med förändrade spelregler. Det är bara genom att förstå och lära sig dessa spelregler som du kommer att kunna fortsätta spela spelet!

11.40

Lunchpaus – dags att fylla på energiförrådet med Clarion Hotel Posts fantastiska mat och dryck!

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scenen, utan även om nätverkandet i pauserna. I Sveriges mest innovativa och spännande utställningsområde kan du testa de hetaste produkterna och tjänsterna, avnjuta god lunch och dryck samt passa på att knyta nya viktiga affärskontakter.

Efter lunch - välj mellan fyra kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd:

Content

E-handel

UX & Design

Sociala medier

12.10 13.10

Lunchpaus – dags att fylla på energiförrådet med Clarion Hotel Posts fantastiska mat och dryck!

12.10 - 13.10

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scenen, utan även om nätverkandet i pauserna. I Sveriges mest innovativa och spännande utställningsområde kan du testa de hetaste produkterna och tjänsterna, avnjuta god lunch och dryck samt passa på att knyta nya viktiga affärskontakter.

Efter lunch - välj mellan fyra kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd:

Content

E-handel

UX & Design

Sociala medier

12.10

Content: Content marketing som stärker din SEO

Hur skapar du content som tilltalar besökare och som dessutom ger inlänkar för din sökmotoroptimering? Lägg till ett område vars produkt eller tjänst inte är särskilt spännande och frågorna kan bli väldigt svåra att besvara. Jonna Tetzlaff, SEO-expert på Digital Dominance och specialist på att skapa content-kampanjer med SEO-fördelar, ger konkreta exempel på

• Hur du får SEO och content att samverka

• Vart du kan vända dig när idéerna tryter

Jonna Tetzlaff kommer även att ta upp fördelarna med olika typer av innehåll för både content marketing och sökmotoroptimering.

13.10 13.40

Content: Content marketing som stärker din SEO

13.10 - 13.40

Hur skapar du content som tilltalar besökare och som dessutom ger inlänkar för din sökmotoroptimering? Lägg till ett område vars produkt eller tjänst inte är särskilt spännande och frågorna kan bli väldigt svåra att besvara. Jonna Tetzlaff, SEO-expert på Digital Dominance och specialist på att skapa content-kampanjer med SEO-fördelar, ger konkreta exempel på

• Hur du får SEO och content att samverka

• Vart du kan vända dig när idéerna tryter

Jonna Tetzlaff kommer även att ta upp fördelarna med olika typer av innehåll för både content marketing och sökmotoroptimering.

E-handel: 10 Must-do's när du beställer ny sajt eller e-handel

Så kallade ”must haves”, ”should haves”, “nice to haves”, är vanliga att diskutera när ett sajtprojekt är i gång. Men idag kliver vi ett steg tillbaka och diskuterar "must do's" för när du ska beställa en ny sajt med fokus på försäljning eller e-handel.

Det är lätt att säga "vi behöver en ny sajt" och lägga uppdraget på en webbyrå. Men riskerna är skyhöga, ofta högre än att behålla den befintliga sajten, om du inte vet vilket målet är eller är otydlig i din beställning. Under dessa 25 minuter ger Annelie Näs dig tio tips, minst, på vad du ska tänka på när du beställer en ny sajt och svarar även på frågan, när ska man bygga ny sajt eller e-handel?

Föreläsningen riktar sig till dig som ska beställa ny sajt eller e-handel för första eller andra gången. 
13.10 13.40

E-handel: 10 Must-do's när du beställer ny sajt eller e-handel

13.10 - 13.40

Så kallade ”must haves”, ”should haves”, “nice to haves”, är vanliga att diskutera när ett sajtprojekt är i gång. Men idag kliver vi ett steg tillbaka och diskuterar "must do's" för när du ska beställa en ny sajt med fokus på försäljning eller e-handel.

Det är lätt att säga "vi behöver en ny sajt" och lägga uppdraget på en webbyrå. Men riskerna är skyhöga, ofta högre än att behålla den befintliga sajten, om du inte vet vilket målet är eller är otydlig i din beställning. Under dessa 25 minuter ger Annelie Näs dig tio tips, minst, på vad du ska tänka på när du beställer en ny sajt och svarar även på frågan, när ska man bygga ny sajt eller e-handel?

Föreläsningen riktar sig till dig som ska beställa ny sajt eller e-handel för första eller andra gången. 

UX & Design: Så bygger du Sveriges bästa webbplats – tio smarta tips från Försäkringskassans vinnande team

Tillgänglighet, kundfokus och tilltalande design. Sebastian Lejnehed (AD), Anders Lewin (språkkonsult) och Marcus Davidsson (interaktionsdesigner) från Försäkringskassan berättar om hur ett tydligt fokus på att renodla och förenkla ledde till en vinnande sajt och nöjdare användare.

Du får bland annat höra mer om:

• Kravställning kring tillgänglighet – så skapar du en webbplats tillgänglig för alla.
• Användarstyrd utveckling – så tar du rätt beslut kring innehåll, navigation, funktionalitet och design utifrån kundbeteenden.

13.10 13.40

UX & Design: Så bygger du Sveriges bästa webbplats – tio smarta tips från Försäkringskassans vinnande team

13.10 - 13.40

Tillgänglighet, kundfokus och tilltalande design. Sebastian Lejnehed (AD), Anders Lewin (språkkonsult) och Marcus Davidsson (interaktionsdesigner) från Försäkringskassan berättar om hur ett tydligt fokus på att renodla och förenkla ledde till en vinnande sajt och nöjdare användare.

Du får bland annat höra mer om:

• Kravställning kring tillgänglighet – så skapar du en webbplats tillgänglig för alla.
• Användarstyrd utveckling – så tar du rätt beslut kring innehåll, navigation, funktionalitet och design utifrån kundbeteenden.

Sociala medier: Det verkliga värdet av influencer marketing – så jobbar du smartast med påverkare

Influencer Marketing är modeordet du jour och med tanke på att påverkarna i sociala medier konverterar över tio gånger så bra som bannerannonser är det inte konstigt att alla vill hoppa på tåget. Men vad är det verkliga värdet av marknadsföringen och hur går du bäst tillväga? Här får du en crash course i hur du smartast jobbar med bloggare, YouTubers och andra influencers för att maxa din digitala marknadsmix.

13.10 13.40

Sociala medier: Det verkliga värdet av influencer marketing – så jobbar du smartast med påverkare

13.10 - 13.40

Influencer Marketing är modeordet du jour och med tanke på att påverkarna i sociala medier konverterar över tio gånger så bra som bannerannonser är det inte konstigt att alla vill hoppa på tåget. Men vad är det verkliga värdet av marknadsföringen och hur går du bäst tillväga? Här får du en crash course i hur du smartast jobbar med bloggare, YouTubers och andra influencers för att maxa din digitala marknadsmix.

13.10

Content: Fem steg till en innehållsstrategi som fungerar

Du vet vart företaget vill. Du känner dina målgrupper. Men vad får dem att upptäcka ditt företags charm, gilla er, inleda en relation med er och stanna kvar i den? Och inte minst: Berätta för sina vänner hur fantastiskt ni har det tillsammans. Creuna guidar dig i fem steg till en bra innehållsstrategi – med inspirerande case på vägen.

13.45 14.10

Content: Fem steg till en innehållsstrategi som fungerar

13.45 - 14.10

Du vet vart företaget vill. Du känner dina målgrupper. Men vad får dem att upptäcka ditt företags charm, gilla er, inleda en relation med er och stanna kvar i den? Och inte minst: Berätta för sina vänner hur fantastiskt ni har det tillsammans. Creuna guidar dig i fem steg till en bra innehållsstrategi – med inspirerande case på vägen.

E-handel: Trender – kinesiska drakar och amerikanska giganter

Vad är nästa stora grej inom e-handel? Vad händer i andra delar av världen som kommer till Sverige, kanske redan imorgon? Vad behöver du veta för att kunna ta nästa steg?

Valtechs Amarit Neumann och Magnus Thorsell tar dig med på en trendspaning inom e-handelsvärlden. E-handeln fortsätter att ta en allt större del av den totala handeln och andelen köp som sker i mobilen ökar stadigt. Sätten att handla och att få sina leveranser blir fler och fler. Inte oväntat är det USA och Kina som dominerar e-handelsmarknaden starkt. Men också i Sverige tar utvecklingen fart. Det blir en hel del intressanta siffror och grafer, men också en titt på kinesiska drakar, nya kanaler och smarta knappar.

13.45 14.10

E-handel: Trender – kinesiska drakar och amerikanska giganter

13.45 - 14.10

Vad är nästa stora grej inom e-handel? Vad händer i andra delar av världen som kommer till Sverige, kanske redan imorgon? Vad behöver du veta för att kunna ta nästa steg?

Valtechs Amarit Neumann och Magnus Thorsell tar dig med på en trendspaning inom e-handelsvärlden. E-handeln fortsätter att ta en allt större del av den totala handeln och andelen köp som sker i mobilen ökar stadigt. Sätten att handla och att få sina leveranser blir fler och fler. Inte oväntat är det USA och Kina som dominerar e-handelsmarknaden starkt. Men också i Sverige tar utvecklingen fart. Det blir en hel del intressanta siffror och grafer, men också en titt på kinesiska drakar, nya kanaler och smarta knappar.

UX & Design: Konsten att beställa rätt

Ett digitalt projekt börjar långt innan själva arbetet börjar på en byrå eller intern avdelning. Som organisation och beställare skapar ni förutsättningarna för produktens succé. I denna session kommer vi gå igenom 5 tydliga steg hur man bäst förbereder sin verksamhet eller avdelning för att beställa en digital produkt - och lägger grunden för framgång!

13.45 14.10

UX & Design: Konsten att beställa rätt

13.45 - 14.10

Ett digitalt projekt börjar långt innan själva arbetet börjar på en byrå eller intern avdelning. Som organisation och beställare skapar ni förutsättningarna för produktens succé. I denna session kommer vi gå igenom 5 tydliga steg hur man bäst förbereder sin verksamhet eller avdelning för att beställa en digital produkt - och lägger grunden för framgång!

Sociala medier: 7 saker du kan göra med Snapchat

Snapchat har snabbt växt till att bli en av de mest älskade sociala kanalerna, men är för de flesta av oss ett förvirrande ångestmoln. Så behöver det inte vara länge till! Sara Öhman guidar oss genom innehållet som fungerar på Snapchat och ger oss konkreta exempel på hur plattformen kan fungera för att engagera våra kunder. Efter de här intensiva 25 minutrarna kommer du med glädje att prova nya enkla vägar till framgång med Snapchat. 

13.45 14.10

Sociala medier: 7 saker du kan göra med Snapchat

13.45 - 14.10

Snapchat har snabbt växt till att bli en av de mest älskade sociala kanalerna, men är för de flesta av oss ett förvirrande ångestmoln. Så behöver det inte vara länge till! Sara Öhman guidar oss genom innehållet som fungerar på Snapchat och ger oss konkreta exempel på hur plattformen kan fungera för att engagera våra kunder. Efter de här intensiva 25 minutrarna kommer du med glädje att prova nya enkla vägar till framgång med Snapchat. 

13.45

Content: Content-first design med innehållsprototyper

När vi börjar vår designprocess med skisser och strukturer skapar vi system där det kan visa sig komplext, och kostsamt, att i efterhand försöka forcera in innehållet. När vi i stället börjar vår design med innehållet är fokus på att skapa verkliga konversationer med våra användare, som sedan kan göras tydligare med struktur.

Per Axbom kommer att visa hur du redan idag kan använda innehållsprototyper för snabb, kollaborativ design. Vi måste tillåta oss att experimentera med innehåll precis som vi experimenterar med visuell design. Dessutom, när innehållet är på riktigt kommer resten av din design mycket, mycket lättare falla på plats.

14.15 14.40

Content: Content-first design med innehållsprototyper

14.15 - 14.40

När vi börjar vår designprocess med skisser och strukturer skapar vi system där det kan visa sig komplext, och kostsamt, att i efterhand försöka forcera in innehållet. När vi i stället börjar vår design med innehållet är fokus på att skapa verkliga konversationer med våra användare, som sedan kan göras tydligare med struktur.

Per Axbom kommer att visa hur du redan idag kan använda innehållsprototyper för snabb, kollaborativ design. Vi måste tillåta oss att experimentera med innehåll precis som vi experimenterar med visuell design. Dessutom, när innehållet är på riktigt kommer resten av din design mycket, mycket lättare falla på plats.

E-handel: Det här kan du lära av Sveriges bästa e-handlare

Hur och varför har Sveriges mest framgångsrika e-handlare lyckats? Författaren och föreläsaren Urban Lindstedt analyserar hur och varför de mest framgångsrika e-handlarna har lyckats trots hård konkurrens och bakslag.  Du får bland annat höra om:

  • Så gjorde de  
  • Framgångsfaktorer
  • Bakslag
  • Går det att kopiera?

Lär dig av de bästa inom e-handeln. Och upprepa inte deras misstag.

14.15 14.40

E-handel: Det här kan du lära av Sveriges bästa e-handlare

14.15 - 14.40

Hur och varför har Sveriges mest framgångsrika e-handlare lyckats? Författaren och föreläsaren Urban Lindstedt analyserar hur och varför de mest framgångsrika e-handlarna har lyckats trots hård konkurrens och bakslag.  Du får bland annat höra om:

  • Så gjorde de  
  • Framgångsfaktorer
  • Bakslag
  • Går det att kopiera?

Lär dig av de bästa inom e-handeln. Och upprepa inte deras misstag.

UX & Design: UX ♥ Digital Transformation

Är user experience verkligen någonting du behöver tänka på i din organisations digitala transformation? Ja! Och förmodligen är det mycket viktigare än du tror. UX påverkar allt från produktivitet, till samarbetsmöjligheter, arbetsmiljö, affärer och rekrytering. Creuna bjuder på inblickar i sin egen process och ger värdefulla tips och praktiska råd på vägen mot en mer digitalt mogen organisation.

14.15 14.40

UX & Design: UX ♥ Digital Transformation

14.15 - 14.40

Är user experience verkligen någonting du behöver tänka på i din organisations digitala transformation? Ja! Och förmodligen är det mycket viktigare än du tror. UX påverkar allt från produktivitet, till samarbetsmöjligheter, arbetsmiljö, affärer och rekrytering. Creuna bjuder på inblickar i sin egen process och ger värdefulla tips och praktiska råd på vägen mot en mer digitalt mogen organisation.

Sociala medier: Därför ska du mäta allt du gör i sociala medier

Det finns inga genvägar till framgång i sociala medier, utom möjligen en - att lära sig mäta och utvärdera sina aktiviteter på rätt sätt. Vad betyder egentligen ett like och kan en video med 200 000 visningar utan ett enda like vara en framgång? Lär dig hur du blir en stjärna i sociala medier bara genom att mäta på rätt sätt!

14.15 14.40

Sociala medier: Därför ska du mäta allt du gör i sociala medier

14.15 - 14.40

Det finns inga genvägar till framgång i sociala medier, utom möjligen en - att lära sig mäta och utvärdera sina aktiviteter på rätt sätt. Vad betyder egentligen ett like och kan en video med 200 000 visningar utan ett enda like vara en framgång? Lär dig hur du blir en stjärna i sociala medier bara genom att mäta på rätt sätt!

14.15

Kaffepaus – och möjlighet till nätverkande!

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen blir det aktiviteter och överraskningar i alla hörn och kanter.

14.40 15.10

Kaffepaus – och möjlighet till nätverkande!

14.40 - 15.10

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen blir det aktiviteter och överraskningar i alla hörn och kanter.

14.40

Amanda Glans, producent på Storydox: Kommunicera smart med storytelling

Känns ditt varumärke lite dött ibland? Vet du inte vad du ska zooma in på för att kommunicera? Behöver du mer personliga berättelser? Amanda Glans bjuder på konkreta verktyg från storytelling. Hur hittar man berättelsen, formar den och levererar den? Hur skapas personliga berättelser som levereras med autencitet? Med redskap från storytelling väcker du en känsla som varar längre.

15.10 15.40

Amanda Glans, producent på Storydox: Kommunicera smart med storytelling

15.10 - 15.40

Känns ditt varumärke lite dött ibland? Vet du inte vad du ska zooma in på för att kommunicera? Behöver du mer personliga berättelser? Amanda Glans bjuder på konkreta verktyg från storytelling. Hur hittar man berättelsen, formar den och levererar den? Hur skapas personliga berättelser som levereras med autencitet? Med redskap från storytelling väcker du en känsla som varar längre.

15.10

Hanna Kastås, digital strateg: Digitala trender att ha koll på i höst - del 3

Den digitala djungeln är djupare än någonsin och kanske kan du känna att det är svårt att hitta guldkornen och hur just ditt företag kan arbeta med dem? Digitala strategen Hanna Kastås dyker upp tre gånger under dagen och berättar vid varje tillfälle om en ny trend som hon ser är viktig att hålla koll på just nu, visar spännande case och tipsar om hur trenderna går att applicera i din jobb-vardag.

15.40 15.45

Hanna Kastås, digital strateg: Digitala trender att ha koll på i höst - del 3

15.40 - 15.45

Den digitala djungeln är djupare än någonsin och kanske kan du känna att det är svårt att hitta guldkornen och hur just ditt företag kan arbeta med dem? Digitala strategen Hanna Kastås dyker upp tre gånger under dagen och berättar vid varje tillfälle om en ny trend som hon ser är viktig att hålla koll på just nu, visar spännande case och tipsar om hur trenderna går att applicera i din jobb-vardag.

15.40

Eli Pariser, praised TED-speaker & Co-founder of Upworthy: Caring is sharing; data-driven trips for breakout stories

Today, clicks are irrelevant, engagement matters. Sharing is an accurate measurement of how your audience responds to content. People share Upworthy stories more than stories from every other publisher because we create empathy, inspire change and hopefully make the world a better place every day.

15.45 16.15

Eli Pariser, praised TED-speaker & Co-founder of Upworthy: Caring is sharing; data-driven trips for breakout stories

15.45 - 16.15

Today, clicks are irrelevant, engagement matters. Sharing is an accurate measurement of how your audience responds to content. People share Upworthy stories more than stories from every other publisher because we create empathy, inspire change and hopefully make the world a better place every day.

15.45

Robin Teigland, professor och forskare: Så skapar ny teknik nya värden

Experter har länge hävdat att bitcoin är mycket mer än enbart en kryptovaluta och att tekniken bakom, den så kallade blockkedjan, kan revolutionera bransch efter bransch, precis så som internet har gjort. 

Alla processer som involverar tredje part eller mellanhänder kan påverkas och ersättas av denna teknik, eftersom den har möjlighet att verkligen digitalisera tillit.

Det är inte förvånande att finansbranschen spås investera mer än en miljard dollar i blockkedjeteknik i år eller att blockkedjan blir allt vanligare när det diskuteras kommande strategier.

16.15 16.50

Robin Teigland, professor och forskare: Så skapar ny teknik nya värden

16.15 - 16.50

Experter har länge hävdat att bitcoin är mycket mer än enbart en kryptovaluta och att tekniken bakom, den så kallade blockkedjan, kan revolutionera bransch efter bransch, precis så som internet har gjort. 

Alla processer som involverar tredje part eller mellanhänder kan påverkas och ersättas av denna teknik, eftersom den har möjlighet att verkligen digitalisera tillit.

Det är inte förvånande att finansbranschen spås investera mer än en miljard dollar i blockkedjeteknik i år eller att blockkedjan blir allt vanligare när det diskuteras kommande strategier.

16.15

AW (After Webbdagarna) i utställningsytan för alla deltagare!

Än är inte dagen slut! Vi bjuder på ett kvällsmingel i den fantastiska utställningsytan på Clarion Hotel Post, där du har tillfälle att fortsätta nätverka och utbyta erfarenheter med de övriga deltagarna.

16.50 20.00

AW (After Webbdagarna) i utställningsytan för alla deltagare!

16.50 - 20.00

Än är inte dagen slut! Vi bjuder på ett kvällsmingel i den fantastiska utställningsytan på Clarion Hotel Post, där du har tillfälle att fortsätta nätverka och utbyta erfarenheter med de övriga deltagarna.

16.50

Registreringen för dag 2 öppnar!

Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för en rykande färsk kopp kaffe, mingel samt spana in utställningsområdet där du kan testa de hetaste tjänsterna och produkterna.

Besökare som även har deltagit under gårdagen (Dag 1) behöver inte registrera sig på nytt, namnbrickan gäller som biljett.

08.00 08.00

Registreringen för dag 2 öppnar!

08.00 - 08.00

Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för en rykande färsk kopp kaffe, mingel samt spana in utställningsområdet där du kan testa de hetaste tjänsterna och produkterna.

Besökare som även har deltagit under gårdagen (Dag 1) behöver inte registrera sig på nytt, namnbrickan gäller som biljett.

08.00

Frukostseminarium: "Så lätt gör du proffsiga filmer – med mobilen som enda verktyg" med Martin Fältström

2019 förutspås 90 procent av internettrafiken bestå av rörligt innehåll. Frågan är inte längre OM du ska börja kommunicera i rörliga bilder, utan NÄR. Att producera video kan låta dyrt och komplicerat, men om du använder din mobil är det billigt, enkelt, roligt och faktiskt vanebildande. Rivstarta Webbdagarna med 45 minuter då du får kunskapen och tipsen du behöver för att direkt komma igång att själv filma och redigera – med bara din mobil.

Registreringen till frukostseminarierna öppnar 07.30.

Observera: Alla frukostseminarium kräver separat (kostnadsfri) föranmälan via denna länk.

08.00 08.45

Frukostseminarium: "Så lätt gör du proffsiga filmer – med mobilen som enda verktyg" med Martin Fältström

08.00 - 08.45

2019 förutspås 90 procent av internettrafiken bestå av rörligt innehåll. Frågan är inte längre OM du ska börja kommunicera i rörliga bilder, utan NÄR. Att producera video kan låta dyrt och komplicerat, men om du använder din mobil är det billigt, enkelt, roligt och faktiskt vanebildande. Rivstarta Webbdagarna med 45 minuter då du får kunskapen och tipsen du behöver för att direkt komma igång att själv filma och redigera – med bara din mobil.

Registreringen till frukostseminarierna öppnar 07.30.

Observera: Alla frukostseminarium kräver separat (kostnadsfri) föranmälan via denna länk.

Frukostseminarium: ”Så uppgraderar du kundupplevelsen så att den engagerar" med Peter Svenonius

Alltför många företag fokuserar på att skaffa nya kunder, när de borde lägga minst lika mycket energi på att fortsätta engagera befintliga kunder. Medan du äter frukost ger Peter dig både tips och inspiration från branscher som redan har uppgraderat sin kundupplevelse. Dessutom berättar han vad ditt företag kan göra redan i dag för att skapa en mer engagerande kundupplevelse. Vågar du höra det?

Registreringen till frukostseminarierna öppnar 07.30.

Observera: Alla frukostseminarium kräver separat (kostnadsfri) föranmälan via denna länk.

08.00 08.45

Frukostseminarium: ”Så uppgraderar du kundupplevelsen så att den engagerar" med Peter Svenonius

08.00 - 08.45

Alltför många företag fokuserar på att skaffa nya kunder, när de borde lägga minst lika mycket energi på att fortsätta engagera befintliga kunder. Medan du äter frukost ger Peter dig både tips och inspiration från branscher som redan har uppgraderat sin kundupplevelse. Dessutom berättar han vad ditt företag kan göra redan i dag för att skapa en mer engagerande kundupplevelse. Vågar du höra det?

Registreringen till frukostseminarierna öppnar 07.30.

Observera: Alla frukostseminarium kräver separat (kostnadsfri) föranmälan via denna länk.

08.00

Katarina Strömberg, moderator, och Internetworlds redaktion inleder: Välkomna tillbaka till dag 2 av Webbdagarna!

Klockan 09.00 släcks ljuset i stora salen på Clarion Post och det är dags att inleda dag 2 av Webbdagarna Göteborg 2016! Moderator Katarina Strömberg går igenom vad vi lärde oss under dag 1 samt vad dagens agenda har att bjuda på. Se till att ta plats i god tid, det är dags för en spännande och mäktig inledning! Nu kör vi!

09.00 09.10

Katarina Strömberg, moderator, och Internetworlds redaktion inleder: Välkomna tillbaka till dag 2 av Webbdagarna!

09.00 - 09.10

Klockan 09.00 släcks ljuset i stora salen på Clarion Post och det är dags att inleda dag 2 av Webbdagarna Göteborg 2016! Moderator Katarina Strömberg går igenom vad vi lärde oss under dag 1 samt vad dagens agenda har att bjuda på. Se till att ta plats i god tid, det är dags för en spännande och mäktig inledning! Nu kör vi!

09.00

KEYNOTE: Oli Gardner, Co-founder of Unbounce: The Conversion Equation

The future of conversion lies in the hands of a computer algorithm more brilliant, and artificially insightful than you or I will ever be. It will tell the most beautifully complex story your website has never told. The future of conversion is coming, and it’s close. But it’s not here yet. What if we told you that a set of mathematical equations existed, equations you can use to calculate whether your marketing will work, or if it will fail?

Oli Gardner will present a brand new optimization framework called The Conversion Equations. He will show you how you can use them to score your marketing, and identify where you should be optimizing your landing pages, and how you can make them convert more than they ever have.

In this session, you’ll learn:

- How to run rapid experiments to discover and fix clarity problems with your value proposition

How to identify and fix design problems on your website

How to craft the perfect customer testimonial

A (mostly free) conversion toolset you can use to analyze your landing pages

And new conversion data you can use to improve your conversion rates

Oli will unpack The Conversion Equations into step-by-step exercises that will create your business optimization to-do list for 2016. And he will make sure you have an awesome time as we explore the-almost-future of conversion optimization.

09.10 09.45

KEYNOTE: Oli Gardner, Co-founder of Unbounce: The Conversion Equation

09.10 - 09.45

The future of conversion lies in the hands of a computer algorithm more brilliant, and artificially insightful than you or I will ever be. It will tell the most beautifully complex story your website has never told. The future of conversion is coming, and it’s close. But it’s not here yet. What if we told you that a set of mathematical equations existed, equations you can use to calculate whether your marketing will work, or if it will fail?

Oli Gardner will present a brand new optimization framework called The Conversion Equations. He will show you how you can use them to score your marketing, and identify where you should be optimizing your landing pages, and how you can make them convert more than they ever have.

In this session, you’ll learn:

- How to run rapid experiments to discover and fix clarity problems with your value proposition

How to identify and fix design problems on your website

How to craft the perfect customer testimonial

A (mostly free) conversion toolset you can use to analyze your landing pages

And new conversion data you can use to improve your conversion rates

Oli will unpack The Conversion Equations into step-by-step exercises that will create your business optimization to-do list for 2016. And he will make sure you have an awesome time as we explore the-almost-future of conversion optimization.

09.05

Sabrina Majeed, Product Design Manager at Buzzfeed: The Human Side of Data

Data gets a reputation for being cold, calculating, and unfeeling; but really data is just a means to an end. Data is information and what matters is how we interpret that information and take action on it. In this presentation we'll cover how publishers, technologists, and designers can use data to determine and deliver meaningful content and change in an increasingly noisy world.

09.45 10.10

Sabrina Majeed, Product Design Manager at Buzzfeed: The Human Side of Data

09.45 - 10.10

Data gets a reputation for being cold, calculating, and unfeeling; but really data is just a means to an end. Data is information and what matters is how we interpret that information and take action on it. In this presentation we'll cover how publishers, technologists, and designers can use data to determine and deliver meaningful content and change in an increasingly noisy world.

09.45

Kaffepaus – och möjlighet till nätverkande!

Under kaffepauserna är det utställningsområdet du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen blir det aktiviteter och överraskningar i alla hörn och kanter.

10.10 10.40

Kaffepaus – och möjlighet till nätverkande!

10.10 - 10.40

Under kaffepauserna är det utställningsområdet du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen blir det aktiviteter och överraskningar i alla hörn och kanter.

10.10

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder förmiddagen

Varmt välkomna tillbaka i stolarna inne på Clarion Post och Webbdagarna. Det är nu dags för dagens nästa talare!

10.40 11.45

Webbdagarnas moderator Katarina Strömberg inleder förmiddagen

10.40 - 11.45

Varmt välkomna tillbaka i stolarna inne på Clarion Post och Webbdagarna. Det är nu dags för dagens nästa talare!

10.40

Kristin Heinonen, digital strateg och trendanalytiker: Titta, den pratar! Nya smarta sätt att kommunicera med teknik (och företag)

Chatbottar och conversational UI är heta trender inom kommunikation just nu som spås omforma hur vi pratar med teknik, företag och varandra. Ett par år fram på horisonten finns teknik som är så smart att den pratar med oss. Kristin Heinonen tar oss med på en guidad tur bland smarta kundservice-bottar, virtuella assistenter och artificell intelligens som kan boka dina jobbmöten eller föreslå en lämplig present till det kommande 40-årskalaset. Hur kommer det att påverka vår vardag och hur vi driver företag?

10.45 11.10

Kristin Heinonen, digital strateg och trendanalytiker: Titta, den pratar! Nya smarta sätt att kommunicera med teknik (och företag)

10.45 - 11.10

Chatbottar och conversational UI är heta trender inom kommunikation just nu som spås omforma hur vi pratar med teknik, företag och varandra. Ett par år fram på horisonten finns teknik som är så smart att den pratar med oss. Kristin Heinonen tar oss med på en guidad tur bland smarta kundservice-bottar, virtuella assistenter och artificell intelligens som kan boka dina jobbmöten eller föreslå en lämplig present till det kommande 40-årskalaset. Hur kommer det att påverka vår vardag och hur vi driver företag?

10.45

Jamie Bartlett, author and expert on internet cultures: The Dark Net: Inside the Digital Underworld

Jamie Bartlett will examine the hidden corners of the internet, the strange subcultures and protagonists that inhabit it, and reveal key insights into the darker side of internet behaviour. He will explain why it is vital to understand what the dark net is, and how to best respond to it.

He'll take the audience on a tour of the stories and people behind the headlines, focusing on how cutting edge technology in the online underworld is creating innovative new market places, new risks for companies in terms of stolen data and vulnerability; but also lessons for online security and data protection.

11.10 11.45

Jamie Bartlett, author and expert on internet cultures: The Dark Net: Inside the Digital Underworld

11.10 - 11.45

Jamie Bartlett will examine the hidden corners of the internet, the strange subcultures and protagonists that inhabit it, and reveal key insights into the darker side of internet behaviour. He will explain why it is vital to understand what the dark net is, and how to best respond to it.

He'll take the audience on a tour of the stories and people behind the headlines, focusing on how cutting edge technology in the online underworld is creating innovative new market places, new risks for companies in terms of stolen data and vulnerability; but also lessons for online security and data protection.

11.10

Katarina Pietrzak, processledare och designer av förändringsprocesser: Först utvecklar vi tekniken, sedan utvecklar den oss.

Får du din organisation med dig på er nödvändiga förändringsresa eller går det lite trögt? Upplever du att ni har kommunicerat hur det måste bli, men att folk ändå fortsätter i gamla hjulspår? Det är vanligt och det finns sätt att ta sig vidare.

I en digital värld där förändrade strukturer och utökad komplexitet ställer krav på nya affärer, förnyad relevans och dialog med omvärlden, inser allt fler vikten av samverkan och dialog internt i organisationen. Utvecklade relationer, team och återkoppling är vägen till att möta kraven, och tar sig nu in i kärnverksamheten. Från att ha betraktats som personalvård, är dessa faktorer nu framgångskritiska.

I en interaktiv föreläsning berättar Katarina Pietrzak om hur hon jobbar utifrån alla de organisationer hon möter och om hur komplexiteten och de förändrade mönstren i omvärlden nu börjar få allt fler att förstå och känna behovet av en smartare organisation, bättre relationer och innovation internt.

11.45 12.10

Katarina Pietrzak, processledare och designer av förändringsprocesser: Först utvecklar vi tekniken, sedan utvecklar den oss.

11.45 - 12.10

Får du din organisation med dig på er nödvändiga förändringsresa eller går det lite trögt? Upplever du att ni har kommunicerat hur det måste bli, men att folk ändå fortsätter i gamla hjulspår? Det är vanligt och det finns sätt att ta sig vidare.

I en digital värld där förändrade strukturer och utökad komplexitet ställer krav på nya affärer, förnyad relevans och dialog med omvärlden, inser allt fler vikten av samverkan och dialog internt i organisationen. Utvecklade relationer, team och återkoppling är vägen till att möta kraven, och tar sig nu in i kärnverksamheten. Från att ha betraktats som personalvård, är dessa faktorer nu framgångskritiska.

I en interaktiv föreläsning berättar Katarina Pietrzak om hur hon jobbar utifrån alla de organisationer hon möter och om hur komplexiteten och de förändrade mönstren i omvärlden nu börjar få allt fler att förstå och känna behovet av en smartare organisation, bättre relationer och innovation internt.

11.45

Lunchpaus

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scenen, utan även om nätverkandet i pauserna. I Sveriges mest innovativa och spännande utställningsområde kan du testa de hetaste produkterna och tjänsterna, avnjuta god lunch och dryck samt passa på att knyta nya viktiga affärskontakter.

Efter lunch - välj mellan fyra kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd:

Digitala strategier

ROI

Smart marknadsföring

Personalisering

12.10 13.10

Lunchpaus

12.10 - 13.10

Webbdagarna handlar inte bara om det som händer på scenen, utan även om nätverkandet i pauserna. I Sveriges mest innovativa och spännande utställningsområde kan du testa de hetaste produkterna och tjänsterna, avnjuta god lunch och dryck samt passa på att knyta nya viktiga affärskontakter.

Efter lunch - välj mellan fyra kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd:

Digitala strategier

ROI

Smart marknadsföring

Personalisering

12.10

Digitala strategier: 6 byggstenar för framgångsrik digital transformation

Industrikoncernen Trelleborg har under fem år genomgått en framgångsrik digital transformation. Stefan Svärdenborn berättar om förutsättningarna, angreppssättet och resultaten i form av sex byggstenar. Så övertygar du ledningen och angriper strategiutvecklingen. Fundamentala möjliggörare som teknik och kompetensutveckling. Exempel på framgångsrika initiativ och hur de mätt resultatet. Intressanta insikter för såväl marknadsförare och affärsutvecklare, som för dig som arbetar inom it-avdelningen.

13.10 13.40

Digitala strategier: 6 byggstenar för framgångsrik digital transformation

13.10 - 13.40

Industrikoncernen Trelleborg har under fem år genomgått en framgångsrik digital transformation. Stefan Svärdenborn berättar om förutsättningarna, angreppssättet och resultaten i form av sex byggstenar. Så övertygar du ledningen och angriper strategiutvecklingen. Fundamentala möjliggörare som teknik och kompetensutveckling. Exempel på framgångsrika initiativ och hur de mätt resultatet. Intressanta insikter för såväl marknadsförare och affärsutvecklare, som för dig som arbetar inom it-avdelningen.

ROI: Så får du bättre resultat till en tiondel av marknadsföringsbudgeten

Lina Hansson, digital marketing manager på Hyundai Sverige, berättar hur företaget genom att arbeta hårt med mätning och webbanalys har lyckats få bättre genomslag på marknadsföringen till en lägre kostnad. Data ledde dem fram till en helt ny kanalstrategi, och en helt ny köpresekommunikation. Här får ni höra både vad som inte fungerade och vad som optimerade CPC, CPL och CPS.

13.10 13.40

ROI: Så får du bättre resultat till en tiondel av marknadsföringsbudgeten

13.10 - 13.40

Lina Hansson, digital marketing manager på Hyundai Sverige, berättar hur företaget genom att arbeta hårt med mätning och webbanalys har lyckats få bättre genomslag på marknadsföringen till en lägre kostnad. Data ledde dem fram till en helt ny kanalstrategi, och en helt ny köpresekommunikation. Här får ni höra både vad som inte fungerade och vad som optimerade CPC, CPL och CPS.

Smart marknadsföring: Spela inte ”Finns i sjön” med dina kunder – hjälp dem att köpa!

När både köpresan och kundresan blivit allt mer digital öppnas nya möjligheter att bygga och vårda relationer B2B. Content marketing, smarta webbplatser, sociala medier, nyhetsbrev och marketing automation hjälper till att bygga broar och guida kunder på deras resa.

Malin Sjöman bjuder på fem trendspaningar kring hur den digitala B2B-marknadsföringen utvecklas, som också blir till konkreta råd för ditt eget arbete.

13.10 13.40

Smart marknadsföring: Spela inte ”Finns i sjön” med dina kunder – hjälp dem att köpa!

13.10 - 13.40

När både köpresan och kundresan blivit allt mer digital öppnas nya möjligheter att bygga och vårda relationer B2B. Content marketing, smarta webbplatser, sociala medier, nyhetsbrev och marketing automation hjälper till att bygga broar och guida kunder på deras resa.

Malin Sjöman bjuder på fem trendspaningar kring hur den digitala B2B-marknadsföringen utvecklas, som också blir till konkreta råd för ditt eget arbete.

Personalisering: Den digitala kramen – om framtidens arbetsplats

En framtidsspaning om den digitala arbetsplatsen och hur den kommer att bli alltmer personifierad. Skapar vi en bättre arbetsplats om vi tar hjälp av våra beteenden, tekniken och ett digitalt ledarskap och hur påverkas kundupplevelsen om företagen tillåter medarbetarna att vara de digitala medborgare som de är privat även på arbetet? Hur kommer den framtida personifierade digitala arbetsplatsen att se ut? Vilken kompetens kommer att behövas på arbetsplatsen för att driva detta framåt?

13.10 13.40

Personalisering: Den digitala kramen – om framtidens arbetsplats

13.10 - 13.40

En framtidsspaning om den digitala arbetsplatsen och hur den kommer att bli alltmer personifierad. Skapar vi en bättre arbetsplats om vi tar hjälp av våra beteenden, tekniken och ett digitalt ledarskap och hur påverkas kundupplevelsen om företagen tillåter medarbetarna att vara de digitala medborgare som de är privat även på arbetet? Hur kommer den framtida personifierade digitala arbetsplatsen att se ut? Vilken kompetens kommer att behövas på arbetsplatsen för att driva detta framåt?

13.10

Digitala strategier: When You Can’t Rely on the Media, You Have to Become a Media

How Jyske Bank transformed its Communication Department into a Brand Newsroom and took advantage of the new disrupted media landscape and the growth of the social media. How Jyske Bank TV's editorial staff works and thinks like a publisher – every day. How to think small and produce content to very limited target groups – and how to think big, ambitious and build an audience. Get an insight into the award winning Jyske Bank TV’s strategy.

13.45 14.10

Digitala strategier: When You Can’t Rely on the Media, You Have to Become a Media

13.45 - 14.10

How Jyske Bank transformed its Communication Department into a Brand Newsroom and took advantage of the new disrupted media landscape and the growth of the social media. How Jyske Bank TV's editorial staff works and thinks like a publisher – every day. How to think small and produce content to very limited target groups – and how to think big, ambitious and build an audience. Get an insight into the award winning Jyske Bank TV’s strategy.

ROI: Så identifierar du vilka delar av kundupplevelsen som ger högst ROI

Företag som vill bli långsiktigt lönsamma måste leverera på alla kundens kontaktytor med företaget, genom hela kundresan. Det är självklart i teorin, men allt svårare i praktiken i takt med att antalet kontaktytor och kanaler ökar. 

För en smart marknadsförare gäller det att allokera resurserna till just de delar av kundupplevelsen som ger störst avkastning i form av lojalitet och lönsam tillväxt. Baserat på egen och internationell forskning presenterar Niklas Bondesson en handfast metodik för att ta reda på just detta. 

13.45 14.10

ROI: Så identifierar du vilka delar av kundupplevelsen som ger högst ROI

13.45 - 14.10

Företag som vill bli långsiktigt lönsamma måste leverera på alla kundens kontaktytor med företaget, genom hela kundresan. Det är självklart i teorin, men allt svårare i praktiken i takt med att antalet kontaktytor och kanaler ökar. 

För en smart marknadsförare gäller det att allokera resurserna till just de delar av kundupplevelsen som ger störst avkastning i form av lojalitet och lönsam tillväxt. Baserat på egen och internationell forskning presenterar Niklas Bondesson en handfast metodik för att ta reda på just detta. 

Smart marknadsföring: Hur man ompaketerar ett av världens starkaste varumärken inom musikindustrin till ett varumärke inom besöksindustrin

Följ med på berättelsen hur ett av världens starkaste varumärken inom musikindustrin paketeras om till ett eftertraktat varumärke inom besöksindustrin. Catarina Falkenhav var tidigare Sales & Marketing Director för ABBA The Museum på POP HOUSE och var med i grundandet och lanseringen av ett av Sveriges mest populära besöksmål (TripAdvisor 2015). Catarina valdes till Årets Marknadschef av Sveriges Marknadsförbund 2015.

13.45 14.10

Smart marknadsföring: Hur man ompaketerar ett av världens starkaste varumärken inom musikindustrin till ett varumärke inom besöksindustrin

13.45 - 14.10

Följ med på berättelsen hur ett av världens starkaste varumärken inom musikindustrin paketeras om till ett eftertraktat varumärke inom besöksindustrin. Catarina Falkenhav var tidigare Sales & Marketing Director för ABBA The Museum på POP HOUSE och var med i grundandet och lanseringen av ett av Sveriges mest populära besöksmål (TripAdvisor 2015). Catarina valdes till Årets Marknadschef av Sveriges Marknadsförbund 2015.

Personalisering: Så ökar du lönsamheten genom det personliga budskapet

Med större konkurrens och kräsnare kunder kan det vara snårigt att nå fram med sitt budskap och öka lönsamheten. Ett tips är att bli mer personlig. Är du relevant så är du personlig, menar Mats Lindgren, konsultchef på PostNord Insight, som här tipsar om hur du ska gå tillväga. Fokusera, hitta din potential och satsa på många kanaler – det är tre framgångsfaktorer.

13.45 14.10

Personalisering: Så ökar du lönsamheten genom det personliga budskapet

13.45 - 14.10

Med större konkurrens och kräsnare kunder kan det vara snårigt att nå fram med sitt budskap och öka lönsamheten. Ett tips är att bli mer personlig. Är du relevant så är du personlig, menar Mats Lindgren, konsultchef på PostNord Insight, som här tipsar om hur du ska gå tillväga. Fokusera, hitta din potential och satsa på många kanaler – det är tre framgångsfaktorer.

13.45

Digitala strategier: Ny personuppgiftslag – nya regler för kunddata. Så här påverkar lagen dig

Nu är den nya lagen om personuppgifter antagen. Den viktiga lagen som alla behöver ha koll på reglerar bland annat alla kunddata (såväl B2B som B2C) och hur de får användas. Företag som bryter mot reglerna riskerar avgifter på upp till fyra procent av omsättningen. Vår uppskattade föreläsare Agnes Hammarstrand guidar dig genom reglerna och ger dig tips om vad ni behöver göra.

14.15 14.40

Digitala strategier: Ny personuppgiftslag – nya regler för kunddata. Så här påverkar lagen dig

14.15 - 14.40

Nu är den nya lagen om personuppgifter antagen. Den viktiga lagen som alla behöver ha koll på reglerar bland annat alla kunddata (såväl B2B som B2C) och hur de får användas. Företag som bryter mot reglerna riskerar avgifter på upp till fyra procent av omsättningen. Vår uppskattade föreläsare Agnes Hammarstrand guidar dig genom reglerna och ger dig tips om vad ni behöver göra.

ROI: Det här är prediktiv analys – i praktiken!

Få företeelser är så hajpade som maskininlärning och prediktiv analys. Men vad är det i praktiken och hur kan ditt företag dra nytta av det?

Under detta pass visar Henric Jogin hur du kan använda prediktiva analysmodeller för att exempelvis vässa din marknadsföring, skapa individanpassade webbtjänster eller prognostisera finansiella resultat.
 
Det här är en riktig hands-on demo! Presentationen är på lekmannaspråk och endast grundläggande kunskap i Excel är nödvändigt. Det viktigaste är att du inte är rädd för data, då vi kommer jobba med konkreta analyser och siffror.
14.15 14.40

ROI: Det här är prediktiv analys – i praktiken!

14.15 - 14.40

Få företeelser är så hajpade som maskininlärning och prediktiv analys. Men vad är det i praktiken och hur kan ditt företag dra nytta av det?

Under detta pass visar Henric Jogin hur du kan använda prediktiva analysmodeller för att exempelvis vässa din marknadsföring, skapa individanpassade webbtjänster eller prognostisera finansiella resultat.
 
Det här är en riktig hands-on demo! Presentationen är på lekmannaspråk och endast grundläggande kunskap i Excel är nödvändigt. Det viktigaste är att du inte är rädd för data, då vi kommer jobba med konkreta analyser och siffror.

Smart marknadsföring: Så levererar du resultat i världsklass i sociala medier år 2017

Konkreta tips och exempel från hur flera av Sveriges mest framgångsrika företag inom sociala medier har byggt sina strategier och organisationer och hur de hanterar allt operativt. Trender att hålla koll på. Lär av de bästa och leverera resultat från sociala medier i världsklass år 2017.

14.15 14.40

Smart marknadsföring: Så levererar du resultat i världsklass i sociala medier år 2017

14.15 - 14.40

Konkreta tips och exempel från hur flera av Sveriges mest framgångsrika företag inom sociala medier har byggt sina strategier och organisationer och hur de hanterar allt operativt. Trender att hålla koll på. Lär av de bästa och leverera resultat från sociala medier i världsklass år 2017.

Personalisering: Det handlar om information – inte om dokument

Vi lever i ett informationssamhälle, där tillgänglig och aktuell information ses som en nyckel för värdeskapande. Vi är vana vid att fråga våra telefoner det mesta idag, ändå kan det vara förvånansvärt svårt att hitta till och med den mest basala informationen på sin egen arbetsplats. Frustrerande, minst sagt.

Men det behöver inte vara så! Genom att göra information tillgänglig för alla, både att skapa och att läsa, skapar man en transparens och en möjlighet för anställda att själva göra djupdykningar utifrån personliga val. Om anställda har tillgång till information skapas nya möjligheter att engagera sig och samarbeta där man tror att man verkligen kan bidra.

14.15 14.40

Personalisering: Det handlar om information – inte om dokument

14.15 - 14.40

Vi lever i ett informationssamhälle, där tillgänglig och aktuell information ses som en nyckel för värdeskapande. Vi är vana vid att fråga våra telefoner det mesta idag, ändå kan det vara förvånansvärt svårt att hitta till och med den mest basala informationen på sin egen arbetsplats. Frustrerande, minst sagt.

Men det behöver inte vara så! Genom att göra information tillgänglig för alla, både att skapa och att läsa, skapar man en transparens och en möjlighet för anställda att själva göra djupdykningar utifrån personliga val. Om anställda har tillgång till information skapas nya möjligheter att engagera sig och samarbeta där man tror att man verkligen kan bidra.

14.15

Kaffepaus – och möjlighet till nätverkande!

Under kaffepauserna är det utställningsområdet du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen blir det aktiviteter och överraskningar i alla hörn och kanter.

14.40 15.10

Kaffepaus – och möjlighet till nätverkande!

14.40 - 15.10

Under kaffepauserna är det utställningsområdet du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen blir det aktiviteter och överraskningar i alla hörn och kanter.

14.40

Christina Wallace, serial entrepreneur: This is why you should embrace failure – and how to use it in your career

Fail. Brag. Pivot. Three words that can strike fear into any human being. But serial entrepreneur Christina Wallace argues that instead of shying away from these three words, you should embrace them. Hear her story (yes – of failure!) and learn how to develop these muscles for your own career path. 

15.10 15.55

Christina Wallace, serial entrepreneur: This is why you should embrace failure – and how to use it in your career

15.10 - 15.55

Fail. Brag. Pivot. Three words that can strike fear into any human being. But serial entrepreneur Christina Wallace argues that instead of shying away from these three words, you should embrace them. Hear her story (yes – of failure!) and learn how to develop these muscles for your own career path. 

15.10

KEYNOTE: Hannes Sjöblad, aktivist, entreprenör och biohacker: Den uppkopplade kroppen

Teknikutvecklingen påverkar inte bara våra jobb och samhället omkring oss, utan också i högsta grad våra kroppar. Vad händer när vi kopplar upp oss själva och vilka förändringar kan vi se på horisonten som kommer att påverka oss ännu mer?

15.55 16.35

KEYNOTE: Hannes Sjöblad, aktivist, entreprenör och biohacker: Den uppkopplade kroppen

15.55 - 16.35

Teknikutvecklingen påverkar inte bara våra jobb och samhället omkring oss, utan också i högsta grad våra kroppar. Vad händer när vi kopplar upp oss själva och vilka förändringar kan vi se på horisonten som kommer att påverka oss ännu mer?

15.55

Katarina Strömberg och Internetworlds redaktion summerar Webbdagarna Göteborg 2016!

Katarina Strömberg, moderator, och Internetworlds redaktion summerar och rundar av två intensiva dagar. Vilka är de viktigaste lärdomarna? Vilka talare stack ut från mängden? Och vad tar vi med oss tillbaka till kontoret?

16.35 16.40

Katarina Strömberg och Internetworlds redaktion summerar Webbdagarna Göteborg 2016!

16.35 - 16.40

Katarina Strömberg, moderator, och Internetworlds redaktion summerar och rundar av två intensiva dagar. Vilka är de viktigaste lärdomarna? Vilka talare stack ut från mängden? Och vad tar vi med oss tillbaka till kontoret?

16.35