Årets huvudtema är ROI (return on investment). Under två inspirerande och lärorika dagar får du verktygen som hjälper dig att skapa och mäta resultat. Den redaktionella agendan är som vanligt framtagen av Internetworlds redaktion.

Klicka på respektive programpunkt för att läsa mer.

Registreringen öppnar

Välkommen till årets Webbdagarna Göteborg! Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för att hinna mingla med andra deltagare, spana in utställningsområdet och njuta av en rykande färsk kopp kaffe.

08.00 08.00

Registreringen öppnar

08.00 - 08.00

Välkommen till årets Webbdagarna Göteborg! Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för att hinna mingla med andra deltagare, spana in utställningsområdet och njuta av en rykande färsk kopp kaffe.

08.00

Frukostseminarium: Google Analytics-workshop med Emina Dervisevic, Head of Analytics, Web Guide Partner

Plats: Brevsorterarsalen

Interaktiv workshop inom Google Analytics för dig som är nybörjare. Workshopen vänder sig till dig som vill veta mer om hur man använder Analytics och som vill lära sig navigera genom produkten och dess funktioner. Workshopen pågår i 45 minuter med gott om tid för att ställa frågor till workshopledaren. Emina Dervisevic är ledande inom Analytics och Head of Analytics på Web Guide Partner.

08.00 08.45

Frukostseminarium: Google Analytics-workshop med Emina Dervisevic, Head of Analytics, Web Guide Partner

Plats: Brevsorterarsalen 08.00 - 08.45

Interaktiv workshop inom Google Analytics för dig som är nybörjare. Workshopen vänder sig till dig som vill veta mer om hur man använder Analytics och som vill lära sig navigera genom produkten och dess funktioner. Workshopen pågår i 45 minuter med gott om tid för att ställa frågor till workshopledaren. Emina Dervisevic är ledande inom Analytics och Head of Analytics på Web Guide Partner.

08.00

Dags att dra igång Webbdagarna Göteborg 2015!

Prick kl 09.00 släcks lamporna i Drottningporten på Clarion Hotel Post. Gör dig redo för en rafflande inledning!

09.00 09.05

Dags att dra igång Webbdagarna Göteborg 2015!

09.00 - 09.05

Prick kl 09.00 släcks lamporna i Drottningporten på Clarion Hotel Post. Gör dig redo för en rafflande inledning!

09.00

Paulina Modlitba Söderlund, moderator, och Internetworlds redaktion inleder: "ROI"

Paulina Modlitba Söderlund inleder årets event med spaningar om det högaktuella temat ROI (return on investment). I en tid där allt större del av redan begränsade marknadsbudgetar läggs på insatser i digitala kanaler ökar även kraven på att generera ROI. Under två inspirerande och lärorika dagar ska vi se till att du får verktygen som hjälper dig att våga tänka nytt samt både skapa och mäta resultat - allt från rena intäkter till viral spridning. Allt för att du ska kunna lägga grunden till en lyckad affär.

Vi ska göra vårt allra bästa för att du ska få två intensiva, roliga och lärorika dagar tillsammans med oss. Därför kommer Paulina även avsluta inledningen med att guida dig genom det viktigaste du behöver veta för att få ut maximalt av de kommande 48 timmarna. Vi ska se till att du får två dagar fyllda av inspiration, konkret kunskap, idéer och handfasta tips - men även energi, mingel, fest och nya vänner.

09.05 09.25

Paulina Modlitba Söderlund, moderator, och Internetworlds redaktion inleder: "ROI"

09.05 - 09.25

Paulina Modlitba Söderlund inleder årets event med spaningar om det högaktuella temat ROI (return on investment). I en tid där allt större del av redan begränsade marknadsbudgetar läggs på insatser i digitala kanaler ökar även kraven på att generera ROI. Under två inspirerande och lärorika dagar ska vi se till att du får verktygen som hjälper dig att våga tänka nytt samt både skapa och mäta resultat - allt från rena intäkter till viral spridning. Allt för att du ska kunna lägga grunden till en lyckad affär.

Vi ska göra vårt allra bästa för att du ska få två intensiva, roliga och lärorika dagar tillsammans med oss. Därför kommer Paulina även avsluta inledningen med att guida dig genom det viktigaste du behöver veta för att få ut maximalt av de kommande 48 timmarna. Vi ska se till att du får två dagar fyllda av inspiration, konkret kunskap, idéer och handfasta tips - men även energi, mingel, fest och nya vänner.

09.05

KEYNOTE: Erik Modig, föreläsare och forskare: "Konvertering vs. marginal - så skapar du digital kommunikation för att få det bästa av två världar"

Erik Modig är ekonomie doktor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm vid ett av Europas ledande center för forskning inom konsumentpsykologi och effektiv marknadskommunikation. Erik anses vara en av Sveriges ledande kommunikationsforskare och publicerar sin forskning i ett antal internationella tidskrifter. Erik är högaktuell med boken "Kontroll som analyserar vad som krävs för att skapa tillväxt och lojalitet i framtidens medieklimat och en allt mer digitaliserad värld".

09.25 10.00

KEYNOTE: Erik Modig, föreläsare och forskare: "Konvertering vs. marginal - så skapar du digital kommunikation för att få det bästa av två världar"

09.25 - 10.00

Erik Modig är ekonomie doktor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm vid ett av Europas ledande center för forskning inom konsumentpsykologi och effektiv marknadskommunikation. Erik anses vara en av Sveriges ledande kommunikationsforskare och publicerar sin forskning i ett antal internationella tidskrifter. Erik är högaktuell med boken "Kontroll som analyserar vad som krävs för att skapa tillväxt och lojalitet i framtidens medieklimat och en allt mer digitaliserad värld".

09.25

Kaffepaus

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn och kanter.

10.00 10.30

Kaffepaus

10.00 - 10.30

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn och kanter.

10.00

Christina Sandell, Head of Marketing strategy & Operations på Ericsson: "Så stakade sig Ericssons kreativa lösning till ledarposition under Skid-VM i Falun"

Tänk dig världens största händelse inom längdskidor. Tänk dig en app med interaktivitet utöver det vanliga. Lägg till 3d-grafik och teknikutveckling på hög nivå, konstanta flöden av realtime-data, ett samarbete med svt och en riktigt stark vilja att skapa en upplevelse som sticker ut. Då får du Ericssons omtalade second screen-lösning för Skid-VM i Falun, där man ville kombinera förstklassiga användarupplevelser med att visa på möjligheterna med The Networked Society (det uppkopplade samhället).

Lyssna till när ingen mindre än Ericssons egen marknadsansvariga för Falun 2015, Christina Sandell, öppet berättar om arbetet med att ta fram en digital lösning som kombinerar teknik, innovation och stora mängder data, och hur man lyckades vinna användare långt utanför Sveriges gränser. Christina avslöjar externa och interna hinder på vägen, hur man lyckades få de anställda att bli ambassadörer för projektet och vilka KPI:er och digitala mål man arbetade efter. 

10.30 11.00

Christina Sandell, Head of Marketing strategy & Operations på Ericsson: "Så stakade sig Ericssons kreativa lösning till ledarposition under Skid-VM i Falun"

10.30 - 11.00

Tänk dig världens största händelse inom längdskidor. Tänk dig en app med interaktivitet utöver det vanliga. Lägg till 3d-grafik och teknikutveckling på hög nivå, konstanta flöden av realtime-data, ett samarbete med svt och en riktigt stark vilja att skapa en upplevelse som sticker ut. Då får du Ericssons omtalade second screen-lösning för Skid-VM i Falun, där man ville kombinera förstklassiga användarupplevelser med att visa på möjligheterna med The Networked Society (det uppkopplade samhället).

Lyssna till när ingen mindre än Ericssons egen marknadsansvariga för Falun 2015, Christina Sandell, öppet berättar om arbetet med att ta fram en digital lösning som kombinerar teknik, innovation och stora mängder data, och hur man lyckades vinna användare långt utanför Sveriges gränser. Christina avslöjar externa och interna hinder på vägen, hur man lyckades få de anställda att bli ambassadörer för projektet och vilka KPI:er och digitala mål man arbetade efter. 

10.30

CASE: Jenny Cahier, webbanalytiker Adlibris & Malin Rimbark, utvecklingschef Adlibris: ”Datadriven affärsutveckling – Adlibris förändringsguide till galaxen”

En ny prisstrategi och allvarliga problem vid lanseringen av Adlibris nya sajt i augusti 2013 gjorde att nätbutiken minskade försäljningen med 7,7 procent. Men i december förra året ökade de försäljningen med tio procent  och numera är konverteringen högre än på den gamla sajten.

Ta del av Adlibris lärdomar om hur de lyckades vända trenden genom kontinuerliga  a/b-tester och noggrann webbanalys.

Adlibris är internetbokhandeln för bokälskare som grundades 1997 och är idag Nordens ledande internetbokhandel med en omsättning på 1,3 miljarder.

11.00 11.30

CASE: Jenny Cahier, webbanalytiker Adlibris & Malin Rimbark, utvecklingschef Adlibris: ”Datadriven affärsutveckling – Adlibris förändringsguide till galaxen”

11.00 - 11.30

En ny prisstrategi och allvarliga problem vid lanseringen av Adlibris nya sajt i augusti 2013 gjorde att nätbutiken minskade försäljningen med 7,7 procent. Men i december förra året ökade de försäljningen med tio procent  och numera är konverteringen högre än på den gamla sajten.

Ta del av Adlibris lärdomar om hur de lyckades vända trenden genom kontinuerliga  a/b-tester och noggrann webbanalys.

Adlibris är internetbokhandeln för bokälskare som grundades 1997 och är idag Nordens ledande internetbokhandel med en omsättning på 1,3 miljarder.

11.00

Fredrik Marcus och Linda Arvidsson, Creuna: "Förnuft och känsla i framtidens upplevelser"

Alla framgångsrika varumärken baserar sina affärer på en avvägd mix av förnuft och känsla, väldesignade upplevelser och tydlig kundnytta. Trots det kommer ofta designfrågor i skymundan av andra aktiviteter, högre upp i näringskedjan. Vill man maximera värdet av sina erbjudanden så behöver upplevelsedesign vara på varje ledningsgrupps agenda. Speciellt i en värld där mätning, analys och konverteringshets får många lösningar att likna varandra. Linda och Fredrik, Design director och Creative director på Creuna, visar hur man bör arbeta med både förnuft och känsla när man designar framtidens upplevelser.

11.30 12.00

Fredrik Marcus och Linda Arvidsson, Creuna: "Förnuft och känsla i framtidens upplevelser"

11.30 - 12.00

Alla framgångsrika varumärken baserar sina affärer på en avvägd mix av förnuft och känsla, väldesignade upplevelser och tydlig kundnytta. Trots det kommer ofta designfrågor i skymundan av andra aktiviteter, högre upp i näringskedjan. Vill man maximera värdet av sina erbjudanden så behöver upplevelsedesign vara på varje ledningsgrupps agenda. Speciellt i en värld där mätning, analys och konverteringshets får många lösningar att likna varandra. Linda och Fredrik, Design director och Creative director på Creuna, visar hur man bör arbeta med både förnuft och känsla när man designar framtidens upplevelser.

11.30

Lunchpaus - dags att fylla på energiförrådet med Clarion Hotel Posts fantastiska mat och dryck!


Dags att fylla på energiförrådet med Clarion Hotel Posts fantastiska mat och dryck!

Välj sedan mellan fyra kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd: Konvertering, Teknik möter människa, Smart marknadsförig och Webbstrategi

 

12.00 13.10

Lunchpaus - dags att fylla på energiförrådet med Clarion Hotel Posts fantastiska mat och dryck!

12.00 - 13.10


Dags att fylla på energiförrådet med Clarion Hotel Posts fantastiska mat och dryck!

Välj sedan mellan fyra kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd: Konvertering, Teknik möter människa, Smart marknadsförig och Webbstrategi

 

12.00

Teknik möter människa: "Hur Virtual Reality kan göra skillnad för din affär och kommunikation”

Plats: Brevsorterarsalen

Virtual Reality kan låta som något hämtat från en dålig science fiction-roman, men när Oculus och Samsung nu har släppt VR-glasögon har visionen blivit till verklighet och begreppet fått en helt ny innebörd. Lyssna till när Anders Bergmark, grundare och kreativ strateg på Apartment5, berättar om tekniken, marknaden och möjligheterna som finns för att använda virtual reality i sin kommunikation och affär. Exempel hämtas både från omvärlden och Sverige där Anders legat bakom flertalet virtual reality-produktioner för några av Sveriges största annonsörer.

13.10 13.40

Teknik möter människa: "Hur Virtual Reality kan göra skillnad för din affär och kommunikation”

Plats: Brevsorterarsalen 13.10 - 13.40

Virtual Reality kan låta som något hämtat från en dålig science fiction-roman, men när Oculus och Samsung nu har släppt VR-glasögon har visionen blivit till verklighet och begreppet fått en helt ny innebörd. Lyssna till när Anders Bergmark, grundare och kreativ strateg på Apartment5, berättar om tekniken, marknaden och möjligheterna som finns för att använda virtual reality i sin kommunikation och affär. Exempel hämtas både från omvärlden och Sverige där Anders legat bakom flertalet virtual reality-produktioner för några av Sveriges största annonsörer.

Konvertering: "Så blev copy king för Kung Fury's framgång"

Plats: Drottningporten 1

Jonathan och Jesper var med och skapade framgångsreceptet till den numera världsberömda Kickstartern och filmprojektet Kung Fury. De kommer under sin presentation att avslöja hur de med hjälp av ordets makt och ett par datorer använde sig av sociala medier, e-postmarknadsföring och PR och lyckades med att under två veckor skapa mer än 10 miljoner views på YouTube, generera funding till ett filmprojekt och få över 1000 publiceringar i svensk och internationell press.

I slutet på föreläsningen får du reda på hur du tar kunskapen vidare till ditt eget företag oavsett om du så jobbar med yoghurt i Japan, B2B-sälj i Singapore eller med eventaktivering i Sverige. Den minsta gemensamma nämnaren är "Konvertera allt, överallt, hela tiden."

13.10 13.40

Konvertering: "Så blev copy king för Kung Fury's framgång"

Plats: Drottningporten 1 13.10 - 13.40

Jonathan och Jesper var med och skapade framgångsreceptet till den numera världsberömda Kickstartern och filmprojektet Kung Fury. De kommer under sin presentation att avslöja hur de med hjälp av ordets makt och ett par datorer använde sig av sociala medier, e-postmarknadsföring och PR och lyckades med att under två veckor skapa mer än 10 miljoner views på YouTube, generera funding till ett filmprojekt och få över 1000 publiceringar i svensk och internationell press.

I slutet på föreläsningen får du reda på hur du tar kunskapen vidare till ditt eget företag oavsett om du så jobbar med yoghurt i Japan, B2B-sälj i Singapore eller med eventaktivering i Sverige. Den minsta gemensamma nämnaren är "Konvertera allt, överallt, hela tiden."

Smart marknadsföring: "Content that drives Email Marketing engagement, retention and revenue"

Plats: Drottningporten 2

Content marketing is one of the hottest topics in marketing and is becoming increasingly key to email marketing success. But many email marketers struggle to move their email programs to a more engaging, value-add approach that does more than just trying to get customers to buy. In this practical session, you will:

·      Understand why content that doesn’t sell directly is so key
·      Learn the different types of email content and programs
·      Understand the concept of “white space” content
·      See several examples of email content in action
·      Learn how to leverage content that already exists within your organization

13.10 13.40

Smart marknadsföring: "Content that drives Email Marketing engagement, retention and revenue"

Plats: Drottningporten 2 13.10 - 13.40

Content marketing is one of the hottest topics in marketing and is becoming increasingly key to email marketing success. But many email marketers struggle to move their email programs to a more engaging, value-add approach that does more than just trying to get customers to buy. In this practical session, you will:

·      Understand why content that doesn’t sell directly is so key
·      Learn the different types of email content and programs
·      Understand the concept of “white space” content
·      See several examples of email content in action
·      Learn how to leverage content that already exists within your organization

Webbstrategi: "Så kommer du igång med din podcast"

Plats: Drottningporten 3

Hur vet du om podcast är något för just dig? Har du kanske funderat på att skapa en pod men det är alltid något som kommit i vägen? Och hur gör man när man väl bestämt sig? Under den här föreläsningen får du en riktig crasch course i hur du kommer igång med din pod. För det är faktiskt möjligt att skapa en podd på en dag. Podexperten Kjell Eriksson går igenom hur det går till att skapa en pod, ger handfasta tips på utrustning samt en rejäl dos inspiration. Det är dags att räta ut alla frågetecken och komma igång med din pod! 

13.10 13.40

Webbstrategi: "Så kommer du igång med din podcast"

Plats: Drottningporten 3 13.10 - 13.40

Hur vet du om podcast är något för just dig? Har du kanske funderat på att skapa en pod men det är alltid något som kommit i vägen? Och hur gör man när man väl bestämt sig? Under den här föreläsningen får du en riktig crasch course i hur du kommer igång med din pod. För det är faktiskt möjligt att skapa en podd på en dag. Podexperten Kjell Eriksson går igenom hur det går till att skapa en pod, ger handfasta tips på utrustning samt en rejäl dos inspiration. Det är dags att räta ut alla frågetecken och komma igång med din pod! 

13.10

Teknik möter människa: "Så jobbar Husqvarna Group med Internet of Things; strategiskt och i praktiken"

Plats: Brevsorterarsalen

Husqvarna Groups Internet of Things-satsning handlar både om proffs och konsument, och om platser såsom parken, skogen, byggarbetsplatsen och den egna trädgården.

Under denna föreläsning ger ingen mindre än Husqvarnas egen Lisa Cajander, Global director Online Experiences, oss insikt i både praktiskt och strategiskt arbete inom just IoT-  ur såväl ett tekniskt- som upplevelseperspektiv. Se hur Husqvarna Group sätter grunden samt etablerar den nya arbetsmetodiken som fokuserar på slutanvändaren och dennes situation i ett större IoT-landskap. Du får även ta del av möjligheterna inom IoT och vad du bör tänka på för att implementera det i din strategiska plan.

13.45 14.10

Teknik möter människa: "Så jobbar Husqvarna Group med Internet of Things; strategiskt och i praktiken"

Plats: Brevsorterarsalen 13.45 - 14.10

Husqvarna Groups Internet of Things-satsning handlar både om proffs och konsument, och om platser såsom parken, skogen, byggarbetsplatsen och den egna trädgården.

Under denna föreläsning ger ingen mindre än Husqvarnas egen Lisa Cajander, Global director Online Experiences, oss insikt i både praktiskt och strategiskt arbete inom just IoT-  ur såväl ett tekniskt- som upplevelseperspektiv. Se hur Husqvarna Group sätter grunden samt etablerar den nya arbetsmetodiken som fokuserar på slutanvändaren och dennes situation i ett större IoT-landskap. Du får även ta del av möjligheterna inom IoT och vad du bör tänka på för att implementera det i din strategiska plan.

Konvertering: "Så gör du intranätet till en plats för aktiva användare"

Plats: Drottningporten 1

Konvertering är att få besökaren att göra exakt det du vill att han eller hon ska göra på din webbsida. Det kan vara allt från att handla mer, boka biljetter eller ta del av information för att använda rätt funktioner på intranätet. Ola Janson, affärsutvecklare på HIQ och gamification-specialist, berättar hur du med hjälp av gamification och personalisering kan förvandla passiva besökare på företagets intranät till aktiva användare. Med enkla analysmodeller lyfter du ditt intranät från att vara en begravningplats för företagsinformation till att bli en levande mötesplats med interagerande människor - för ROI startar inifrån.

Programpunkten presenteras i samarbete med SiteVision, en partner till Webbdagarna.

13.45 14.10

Konvertering: "Så gör du intranätet till en plats för aktiva användare"

Plats: Drottningporten 1 13.45 - 14.10

Konvertering är att få besökaren att göra exakt det du vill att han eller hon ska göra på din webbsida. Det kan vara allt från att handla mer, boka biljetter eller ta del av information för att använda rätt funktioner på intranätet. Ola Janson, affärsutvecklare på HIQ och gamification-specialist, berättar hur du med hjälp av gamification och personalisering kan förvandla passiva besökare på företagets intranät till aktiva användare. Med enkla analysmodeller lyfter du ditt intranät från att vara en begravningplats för företagsinformation till att bli en levande mötesplats med interagerande människor - för ROI startar inifrån.

Programpunkten presenteras i samarbete med SiteVision, en partner till Webbdagarna.

Smart marknadsföring: "Marketing Automation bortom tekniken – så kommer du igång och får resultat över tid"

Plats: Drottningporten 2

Framgångsrik Marketing Automation handlar inte om ett visst system eller enskilda kampanjer. Peter Svenonius, digital affärsutvecklare på Humagic, ger en 20 minuters crash course till dig som vill komma igång eller komma vidare med MA: system, organisation, innehåll, mål och mätning. Peters presentation är kopplad till faktiska case och lärdomar som du kan ta med dig och arbeta med direkt.

13.45 14.10

Smart marknadsföring: "Marketing Automation bortom tekniken – så kommer du igång och får resultat över tid"

Plats: Drottningporten 2 13.45 - 14.10

Framgångsrik Marketing Automation handlar inte om ett visst system eller enskilda kampanjer. Peter Svenonius, digital affärsutvecklare på Humagic, ger en 20 minuters crash course till dig som vill komma igång eller komma vidare med MA: system, organisation, innehåll, mål och mätning. Peters presentation är kopplad till faktiska case och lärdomar som du kan ta med dig och arbeta med direkt.

Webbstrategi: "Programmatic Video i praktiken - så ökade NRJ Radio antal lyssnare online & offline"

Plats: Drottningporten 3

NRJ stod inför en digital resa med utmaningen att öka antalet lyssnare både online och i traditionell radio samt att verkligen nå den yngre delen av målgruppen. Men var ligger fallgroparna när man investerar i programmatic buying och digital annonsering? Och hur kommer man egentligen igång? Ta del av när Mattias Rönn (Ve Interactive) och Jakob Gravestam (NRJ) berättar om hur NRJ lyfte in programmatic video & display annonsering i sina kampanjer 2015 samt hur de kartlagt kundbeteende, lärdomar och tydliga resultat. 

13.45 14.10

Webbstrategi: "Programmatic Video i praktiken - så ökade NRJ Radio antal lyssnare online & offline"

Plats: Drottningporten 3 13.45 - 14.10

NRJ stod inför en digital resa med utmaningen att öka antalet lyssnare både online och i traditionell radio samt att verkligen nå den yngre delen av målgruppen. Men var ligger fallgroparna när man investerar i programmatic buying och digital annonsering? Och hur kommer man egentligen igång? Ta del av när Mattias Rönn (Ve Interactive) och Jakob Gravestam (NRJ) berättar om hur NRJ lyfte in programmatic video & display annonsering i sina kampanjer 2015 samt hur de kartlagt kundbeteende, lärdomar och tydliga resultat. 

13.45

Teknik möter människa: "How Expedia uses new technology - the Apple Watch - for increased customer satisfaction"

Plats: Brevsorterarsalen

How should people think about using new technologies like the Apple Watch? What business purpose does an app fill? How should one approach new innovations and integrate them within a wider business strategy and is it possible to measure ROI?

During this presentation, Expedia's senior e-commerce manager Mark Tavender, will present their strategy as Expedia decided to create an app that they cannot use as a sales platform, but as a platform for increasing customer satisfaction. Mark gives us insights into how the end users have interacted with the app, how Expedia creates advantages with real time data and how they set goals for ROI. Finally, you will get practical tips on what to consider when designing an app for Apple Watch.

14.15 14.40

Teknik möter människa: "How Expedia uses new technology - the Apple Watch - for increased customer satisfaction"

Plats: Brevsorterarsalen 14.15 - 14.40

How should people think about using new technologies like the Apple Watch? What business purpose does an app fill? How should one approach new innovations and integrate them within a wider business strategy and is it possible to measure ROI?

During this presentation, Expedia's senior e-commerce manager Mark Tavender, will present their strategy as Expedia decided to create an app that they cannot use as a sales platform, but as a platform for increasing customer satisfaction. Mark gives us insights into how the end users have interacted with the app, how Expedia creates advantages with real time data and how they set goals for ROI. Finally, you will get practical tips on what to consider when designing an app for Apple Watch.

Konvertering: "Growth hacking och konvertering - en del av resan mot lönsamhet"

Plats: Drottningporten 1

Genom att jobba med hela kundresan och inte fokusera på enstaka mätvärden går det att skapa en process för hållbar konvertering. En process som leder till tillväxt och lönsamhet. Men vad krävs för att skapa resultat? Med konkreta exempel från kundprojekt delar Sara med sig av de slutsatser som Rebel&Bird dragit i sina uppdrag med fokus på tillväxt genom konvertering och growth hacking.

14.15 14.40

Konvertering: "Growth hacking och konvertering - en del av resan mot lönsamhet"

Plats: Drottningporten 1 14.15 - 14.40

Genom att jobba med hela kundresan och inte fokusera på enstaka mätvärden går det att skapa en process för hållbar konvertering. En process som leder till tillväxt och lönsamhet. Men vad krävs för att skapa resultat? Med konkreta exempel från kundprojekt delar Sara med sig av de slutsatser som Rebel&Bird dragit i sina uppdrag med fokus på tillväxt genom konvertering och growth hacking.

Smart marknadsföring: - Vinnarna av årets digitala guldägg - ”Smart marknadsföring är digital och medför kundnytta"

Plats: Drottningporten 2

Så använde Taxi Stockholm kunddatan från åtta miljoner körningar och skapade relevans för målgruppen. Hör vinnarna av årets digitala guldägg berätta om sin framgångsrika kampanj Taxi Trails och varför det blir allt viktigare att satsa på en kombination av marknadsföring och nytta.

14.15 14.40

Smart marknadsföring: - Vinnarna av årets digitala guldägg - ”Smart marknadsföring är digital och medför kundnytta"

Plats: Drottningporten 2 14.15 - 14.40

Så använde Taxi Stockholm kunddatan från åtta miljoner körningar och skapade relevans för målgruppen. Hör vinnarna av årets digitala guldägg berätta om sin framgångsrika kampanj Taxi Trails och varför det blir allt viktigare att satsa på en kombination av marknadsföring och nytta.

Webbstrategi: "Juridik på Webben på 25 minuter - här är det du måste känna till"

Plats: Drottningporten 3

Såväl e-handeln som sociala medier är idag en del av vår vardag, men vad gäller egentligen juridiskt? Hur får kunddata hanteras och hur kan juridiken vara ett viktigt verktyg för att skapa en värdefull kunddatabas? När myndigheterna tar i med tuffare tag finns det mycket att tjäna att ha koll på vad som gäller.  Agnes A Hammarstrand kommer att ge oss en introduktion till juridiken på webben 2015 och gå igenom de viktigaste juridiska aspekterna som du måste känna till.

14.15 14.40

Webbstrategi: "Juridik på Webben på 25 minuter - här är det du måste känna till"

Plats: Drottningporten 3 14.15 - 14.40

Såväl e-handeln som sociala medier är idag en del av vår vardag, men vad gäller egentligen juridiskt? Hur får kunddata hanteras och hur kan juridiken vara ett viktigt verktyg för att skapa en värdefull kunddatabas? När myndigheterna tar i med tuffare tag finns det mycket att tjäna att ha koll på vad som gäller.  Agnes A Hammarstrand kommer att ge oss en introduktion till juridiken på webben 2015 och gå igenom de viktigaste juridiska aspekterna som du måste känna till.

14.15

Kaffepaus


Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn.
 

14.40 15.10

Kaffepaus

14.40 - 15.10


Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn.
 

14.40

Webbdagarna presenterar: "Det börjar med mig - (ett samtal med Adam Tensta) om digital opinionsbildning, antirasism och varumärkesbyggande"

Adam Tensta har turnerat runt om i världen, i över 30 länder, och varit förband till artister som Rihanna, Jay-Z, Youssou N'Dour och Akon. Singeln "My Cool", har genererat mer än 10 miljoner visningar på YouTube. Med två album i ryggen är Adam Tensta nu aktuell med sitt tredje album, "The Empty". Vid sidan av musiken är Adam en stark entreprenör med smyckeskollektionen ”This Is Home” samt en väskkollektion hos Sandqvist. Men han är också en aktiv opinionsbildare med en stark närvaro i digitala kanaler. Projekten FATTA MAN och #Hatet är några exempel som kommer beröras i samtalet med Adam där vi pratar om de digitala kanalernas kraft, de väntade (men också oväntade) konsekvenserna,  vilka diskussioner man väljer att initiera och hur man hanterar en publik dialog i realtid - utmaningar som många tvingas bemöta i sin yrkesroll.

15.10 15.35

Webbdagarna presenterar: "Det börjar med mig - (ett samtal med Adam Tensta) om digital opinionsbildning, antirasism och varumärkesbyggande"

15.10 - 15.35

Adam Tensta har turnerat runt om i världen, i över 30 länder, och varit förband till artister som Rihanna, Jay-Z, Youssou N'Dour och Akon. Singeln "My Cool", har genererat mer än 10 miljoner visningar på YouTube. Med två album i ryggen är Adam Tensta nu aktuell med sitt tredje album, "The Empty". Vid sidan av musiken är Adam en stark entreprenör med smyckeskollektionen ”This Is Home” samt en väskkollektion hos Sandqvist. Men han är också en aktiv opinionsbildare med en stark närvaro i digitala kanaler. Projekten FATTA MAN och #Hatet är några exempel som kommer beröras i samtalet med Adam där vi pratar om de digitala kanalernas kraft, de väntade (men också oväntade) konsekvenserna,  vilka diskussioner man väljer att initiera och hur man hanterar en publik dialog i realtid - utmaningar som många tvingas bemöta i sin yrkesroll.

15.10

Paulina Modlitba Söderlund: "Energizer"

Paulina Modlitba Söderlund preppar oss för dagens avslutande keynotes med en interaktiv och rolig energiboost!

15.35 15.45

Paulina Modlitba Söderlund: "Energizer"

15.35 - 15.45

Paulina Modlitba Söderlund preppar oss för dagens avslutande keynotes med en interaktiv och rolig energiboost!

15.35

Ellen Sundh, Coda Collective: "Machine says yes! - hur vi bygger interaktiva installationer som marknadsföring"

Med hjälp av den snabba utvecklingen inom elektronik kan vi bygga våra egna interaktiva maskiner och wearables för att marknadsföra våra produkter och bryta ny mark för vad vi trodde var möjligt. Dagens uppkoppling och 4G gör det möjligt att i realtid interagera med den fysiska världen var som helst i världen.

Ellen driver sig eget bolag Coda Collective där hon levererar kreativ teknik och interaktiva installationer inom marknadsföring till byråer och direktkunder. Ellen kommer visa exempel på interaktiva fysiska kampanjer som hon själv drivit och genomfört och ge dig handfasta tips på hur du kan göra något på riktigt och hur man tar sig dit.

15.45 16.15

Ellen Sundh, Coda Collective: "Machine says yes! - hur vi bygger interaktiva installationer som marknadsföring"

15.45 - 16.15

Med hjälp av den snabba utvecklingen inom elektronik kan vi bygga våra egna interaktiva maskiner och wearables för att marknadsföra våra produkter och bryta ny mark för vad vi trodde var möjligt. Dagens uppkoppling och 4G gör det möjligt att i realtid interagera med den fysiska världen var som helst i världen.

Ellen driver sig eget bolag Coda Collective där hon levererar kreativ teknik och interaktiva installationer inom marknadsföring till byråer och direktkunder. Ellen kommer visa exempel på interaktiva fysiska kampanjer som hon själv drivit och genomfört och ge dig handfasta tips på hur du kan göra något på riktigt och hur man tar sig dit.

15.45

KEYNOTE: Pam Moore, CEO and co-founder of Marketing Nutz: "Omnichannel Marketing – Earning Attention & Delivering Value in a MultiScreen World"

Is your business ready to crawl, walk or run in a multiscreen digital and social world? Explore the challenges, opportunities and requirements to earning attention, establishing trust, delivering value and truly connecting in a human way with your customers with a properly managed omnichannel presence.

Pam is ranked by Forbes as a Top 10 Social Media Power Influencer (#5), is an avid international keynote speaker and best-selling author. She has 20 years experience helping entrepreneurs to Fortune 100 organizations build winning brands and integrated platforms that sustain business and life. Pam believes we must first inspire our audiences to connect, we then focus on building relationships by helping them achieve their goals. Inspire, Connect, Achieve is her motto in both life and business.

16.15 17.00

KEYNOTE: Pam Moore, CEO and co-founder of Marketing Nutz: "Omnichannel Marketing – Earning Attention & Delivering Value in a MultiScreen World"

16.15 - 17.00

Is your business ready to crawl, walk or run in a multiscreen digital and social world? Explore the challenges, opportunities and requirements to earning attention, establishing trust, delivering value and truly connecting in a human way with your customers with a properly managed omnichannel presence.

Pam is ranked by Forbes as a Top 10 Social Media Power Influencer (#5), is an avid international keynote speaker and best-selling author. She has 20 years experience helping entrepreneurs to Fortune 100 organizations build winning brands and integrated platforms that sustain business and life. Pam believes we must first inspire our audiences to connect, we then focus on building relationships by helping them achieve their goals. Inspire, Connect, Achieve is her motto in both life and business.

16.15

AW (After Webbdagarna) för alla deltagare i utställningsytan!

Än är inte dagen slut! Vi bjuder på ett kvällsmingel i den fantastiska utställningsytan på Clarion Hotel Post där du har tillfälle att fortsätta nätverka och utbyta erfarenheter med de övriga 700 deltagarna.

Vi har även bokat bord på Grill Del Mundo för dig som vill mingla vidare och nätverka över god mat! 12 exklusiva platser kl.19.30 finns och det är först till kvarn som gäller. Du står för din egen middag men får ROI i nya kontakter som också vill passa på att maxa kvällen. Vi har givetvis fixat specialpris enbart för våra deltagare, 20 procent rabatt gäller under kvällen samt hela eventet! Missa inte det här!


Läs mer om restaurangen:

Grill Del Mundo är en restaurang med inriktning på kolgrillad mat från hela världen.

Jospergrillen är vårt hjärta och vi byter meny fyra gånger om året, med inspiration från alla jordens hörn. Det gör vi för att du som gäst ska få möjlighet till en ny smakupplevelse vid varje besök. Drycken är lika viktig som maten. Inspirationen hämtar vi från hela världen och den presenteras av våra fyra sommelierer och personalen i baren.

Grill Del Mundo bjuder upp till dans för alla sinnen med viljan att inspirera och utmana, tänja på gränserna och för att bryta invanda mönster. Hos oss gör vi ingen skillnad på dagar, här är det fest året om.

Grill Del Mundo
Kungsportsplatsen 1
+46 (0)31-711 24 80

17.00 20.00

AW (After Webbdagarna) för alla deltagare i utställningsytan!

17.00 - 20.00

Än är inte dagen slut! Vi bjuder på ett kvällsmingel i den fantastiska utställningsytan på Clarion Hotel Post där du har tillfälle att fortsätta nätverka och utbyta erfarenheter med de övriga 700 deltagarna.

Vi har även bokat bord på Grill Del Mundo för dig som vill mingla vidare och nätverka över god mat! 12 exklusiva platser kl.19.30 finns och det är först till kvarn som gäller. Du står för din egen middag men får ROI i nya kontakter som också vill passa på att maxa kvällen. Vi har givetvis fixat specialpris enbart för våra deltagare, 20 procent rabatt gäller under kvällen samt hela eventet! Missa inte det här!


Läs mer om restaurangen:

Grill Del Mundo är en restaurang med inriktning på kolgrillad mat från hela världen.

Jospergrillen är vårt hjärta och vi byter meny fyra gånger om året, med inspiration från alla jordens hörn. Det gör vi för att du som gäst ska få möjlighet till en ny smakupplevelse vid varje besök. Drycken är lika viktig som maten. Inspirationen hämtar vi från hela världen och den presenteras av våra fyra sommelierer och personalen i baren.

Grill Del Mundo bjuder upp till dans för alla sinnen med viljan att inspirera och utmana, tänja på gränserna och för att bryta invanda mönster. Hos oss gör vi ingen skillnad på dagar, här är det fest året om.

Grill Del Mundo
Kungsportsplatsen 1
+46 (0)31-711 24 80

17.00

Frukostseminarium: Skriv bättre texter för webben, med Katarina Strömberg, chefredaktör på internetworld.se

Plats: Brevsorterarsalen

Lärorik och praktisk workshop som utvecklar ditt skrivande för webben. Du får handfasta skrivtips och en komprimerad genomgång av vilka texter som funkar online. Dessutom kommer ett par interaktiva skrivövningar att verkligen sätta fart på din kreativitet. Workshop-ledare är Internetworlds egen chefredaktör Katarina Strömberg. Missa inte!

08.00 08.45

Frukostseminarium: Skriv bättre texter för webben, med Katarina Strömberg, chefredaktör på internetworld.se

Plats: Brevsorterarsalen 08.00 - 08.45

Lärorik och praktisk workshop som utvecklar ditt skrivande för webben. Du får handfasta skrivtips och en komprimerad genomgång av vilka texter som funkar online. Dessutom kommer ett par interaktiva skrivövningar att verkligen sätta fart på din kreativitet. Workshop-ledare är Internetworlds egen chefredaktör Katarina Strömberg. Missa inte!

08.00

Paulina Modlitba Söderlund, moderator, och Internetworlds redaktion inleder: Välkomna tillbaka till dag 2 av Webbdagarna!

Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för en rykande färsk kopp kaffe, mingel samt spana in utställningsområdet där du kan testa de hetaste tjänsterna och produkterna.

Besökare som även har deltagit under gårdagen (Dag 1) behöver inte registrera sig på nytt utan er namnbricka gäller som biljett.

09.00 09.15

Paulina Modlitba Söderlund, moderator, och Internetworlds redaktion inleder: Välkomna tillbaka till dag 2 av Webbdagarna!

09.00 - 09.15

Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för en rykande färsk kopp kaffe, mingel samt spana in utställningsområdet där du kan testa de hetaste tjänsterna och produkterna.

Besökare som även har deltagit under gårdagen (Dag 1) behöver inte registrera sig på nytt utan er namnbricka gäller som biljett.

09.00

KEYNOTE: David-Michel Davies of President Webby Media Group: "The Internet can't be stopped"

How the relentless and transformative effects of the Internet are bringing us face to face with humankind’s biggest questions.

The Internet is the driving force behind the most significant advancements that shape our future. As it expands far beyond the confines of a person-to-person communication network and reshapes the way we travel, eat, work and interact, the Internet is providing the tools for us to live longer, healthier, and happier lives.

But even the most innocuous Internet-based technological innovation can raise philosophical questions that challenge our values, our place in society, and ultimately ourselves. Featuring proprietary research and award-winning case studies, this presentation will explore consumer opinions on how emerging technologies impact their place in the world and will highlight projects that have elegantly navigated these complex issues and tapped into the tremendous opportunities to provide value to their customers.

09.15 10.00

KEYNOTE: David-Michel Davies of President Webby Media Group: "The Internet can't be stopped"

09.15 - 10.00

How the relentless and transformative effects of the Internet are bringing us face to face with humankind’s biggest questions.

The Internet is the driving force behind the most significant advancements that shape our future. As it expands far beyond the confines of a person-to-person communication network and reshapes the way we travel, eat, work and interact, the Internet is providing the tools for us to live longer, healthier, and happier lives.

But even the most innocuous Internet-based technological innovation can raise philosophical questions that challenge our values, our place in society, and ultimately ourselves. Featuring proprietary research and award-winning case studies, this presentation will explore consumer opinions on how emerging technologies impact their place in the world and will highlight projects that have elegantly navigated these complex issues and tapped into the tremendous opportunities to provide value to their customers.

09.15

Kaffepaus

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn.

 

10.00 10.30

Kaffepaus

10.00 - 10.30

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn.

 

10.00

Nils von Heijne, digital kommunikationskonsult och grundare av appen OneSong: "Så mäter du digital ROI - fem enkla steg"

Vad är dina insatser på Facebook, Twitter, Youtube och LinkedIn egentligen värda? I en värld som blir alltmer digital och där allt större marknadsföringsbudgetar spenderas i digitala kanaler blir det också viktigare att mäta värdet av sina digitala kommunikationsinsatser. Nils von Heijne sammanfattar hur du kan mäta ROI för din digitala kommunikation i fem enkla steg.

10.30 11.00

Nils von Heijne, digital kommunikationskonsult och grundare av appen OneSong: "Så mäter du digital ROI - fem enkla steg"

10.30 - 11.00

Vad är dina insatser på Facebook, Twitter, Youtube och LinkedIn egentligen värda? I en värld som blir alltmer digital och där allt större marknadsföringsbudgetar spenderas i digitala kanaler blir det också viktigare att mäta värdet av sina digitala kommunikationsinsatser. Nils von Heijne sammanfattar hur du kan mäta ROI för din digitala kommunikation i fem enkla steg.

10.30

Livia Moore, Community Manager på Tictail: "Långsiktig ROI - så jobbar Tictail med community building och skapar långsiktig ROI"

Att bygga upp en stark community kan leda till långsiktig ROI. En bra community innebär en fanbase för just ditt företag, en fanbase som gladeligen advokerar och går i god för just det ni gör. Lyssna till när framgångssagan Tictails egen community manager Livia Moore berättar om Tictails resa mot en välfungerande community; strategin, misstagen och framgångsfaktorerna längs vägen. Välkommen till en inspirerande föreläsning som ger dig konkreta tips och idéer till hur du kan jobba med er community building i jakt på långsiktig ROI!

11.00 11.30

Livia Moore, Community Manager på Tictail: "Långsiktig ROI - så jobbar Tictail med community building och skapar långsiktig ROI"

11.00 - 11.30

Att bygga upp en stark community kan leda till långsiktig ROI. En bra community innebär en fanbase för just ditt företag, en fanbase som gladeligen advokerar och går i god för just det ni gör. Lyssna till när framgångssagan Tictails egen community manager Livia Moore berättar om Tictails resa mot en välfungerande community; strategin, misstagen och framgångsfaktorerna längs vägen. Välkommen till en inspirerande föreläsning som ger dig konkreta tips och idéer till hur du kan jobba med er community building i jakt på långsiktig ROI!

11.00

Mathias Eriksson, VD Matter & Joakim Levin, grundare Nudie Jeans: “Så blev innehållsstrategi och repair shops vägen till en lönsam omnichannel-approach och förflytt av affären till ägda kanaler”

För tre år sedan spikade Nudie Jeans tillsammans med sin byrå Matter en ny strategisk riktning kallad Reclaiming Independence. Strategin utgick från insikten att direktkontakten och relationen med användaren, den som faktiskt har kläderna på sig, är den enskilt värdefullaste relationen. Självklart? Inte för ett wholesale-företag. Joakim och Mathias delar med sig av sina erfarenheter av att bygga fysisk och digital retail och att bygga ihop det med en redaktionell organisation. De avslöjar även hur en ambitiös innehållsstrategi kopplat till affärsmål kan få saker att hända. Resultatet? Det syns i lönsamheten. 
 

11.30 12.00

Mathias Eriksson, VD Matter & Joakim Levin, grundare Nudie Jeans: “Så blev innehållsstrategi och repair shops vägen till en lönsam omnichannel-approach och förflytt av affären till ägda kanaler”

11.30 - 12.00

För tre år sedan spikade Nudie Jeans tillsammans med sin byrå Matter en ny strategisk riktning kallad Reclaiming Independence. Strategin utgick från insikten att direktkontakten och relationen med användaren, den som faktiskt har kläderna på sig, är den enskilt värdefullaste relationen. Självklart? Inte för ett wholesale-företag. Joakim och Mathias delar med sig av sina erfarenheter av att bygga fysisk och digital retail och att bygga ihop det med en redaktionell organisation. De avslöjar även hur en ambitiös innehållsstrategi kopplat till affärsmål kan få saker att hända. Resultatet? Det syns i lönsamheten. 
 

11.30

Lunchpaus

Dags att fylla på energiförrådet med Clarion Hotel Posts fantastiska mat och dryck!


Välj sedan mellan fyra kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd: ROI, E-handel, Content marketing och UX & Design.
 

12.00 13.10

Lunchpaus

12.00 - 13.10

Dags att fylla på energiförrådet med Clarion Hotel Posts fantastiska mat och dryck!


Välj sedan mellan fyra kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd: ROI, E-handel, Content marketing och UX & Design.
 

12.00

E-handel: "First Person Lover: Hur Björn Borg släppte sin vårkollektion genom ett datorspel och vann världens hjärtan"

Plats: Brevsorterarsalen

Som en avledning från modenormen släppte Björn Borg sin vårkollektion genom ett datorspel - First Person Lover. Genom spelet skapades en helt ny plattform för e-handel. Kreatörerna Lotta Mårlind och Sedir Ajeenah tar oss genom en inspirerande föreläsning om hur idén till ett spel föddes och hur det till slut hyllades av allt från The Washington Post till svenska Youtube-fenomenet Felix "Pewdiepie" Kjellberg.

13.10 13.40

E-handel: "First Person Lover: Hur Björn Borg släppte sin vårkollektion genom ett datorspel och vann världens hjärtan"

Plats: Brevsorterarsalen 13.10 - 13.40

Som en avledning från modenormen släppte Björn Borg sin vårkollektion genom ett datorspel - First Person Lover. Genom spelet skapades en helt ny plattform för e-handel. Kreatörerna Lotta Mårlind och Sedir Ajeenah tar oss genom en inspirerande föreläsning om hur idén till ett spel föddes och hur det till slut hyllades av allt från The Washington Post till svenska Youtube-fenomenet Felix "Pewdiepie" Kjellberg.

ROI: "Programmatic - här är allt du som annonsör bör känna till!"

Plats: Drottningporten 1

Programmatic, eller så kallad automatiserad handel, har på kort tid gått från ”buzz” till realitet. De flesta digitala miljöer går idag att köpa automatiserat,och annonsörerna hoppar på tåget en efter en. Hittills har det mest handlats med Display och Mobilt, men i takt med att allt fler medier digitaliseras blir den nya tekniken tillgänglig även för dem, och få tvivlar idag på att merparten av alla mediaköp inom en inte allt för avlägsen framtid kommer ske automatiserat. För att kunna dra nytta av den nya tekniken behöver man dock hänga med och det är inte alltid så lätt när utvecklingen bara accelererar!

Här får du en 30 minuters crash course i programmatic. Teori blandas med praktik och case. Du får koll på de viktigaste begreppen, aktörerna, möjligheterna, fallgroparna du bör undvika och om det går att räkna på ROI. Du får även en blick in i framtiden där data, tack vare programmatic-tekniken, blir den kanske viktigaste komponenten i ditt mediaköp. 

13.10 13.40

ROI: "Programmatic - här är allt du som annonsör bör känna till!"

Plats: Drottningporten 1 13.10 - 13.40

Programmatic, eller så kallad automatiserad handel, har på kort tid gått från ”buzz” till realitet. De flesta digitala miljöer går idag att köpa automatiserat,och annonsörerna hoppar på tåget en efter en. Hittills har det mest handlats med Display och Mobilt, men i takt med att allt fler medier digitaliseras blir den nya tekniken tillgänglig även för dem, och få tvivlar idag på att merparten av alla mediaköp inom en inte allt för avlägsen framtid kommer ske automatiserat. För att kunna dra nytta av den nya tekniken behöver man dock hänga med och det är inte alltid så lätt när utvecklingen bara accelererar!

Här får du en 30 minuters crash course i programmatic. Teori blandas med praktik och case. Du får koll på de viktigaste begreppen, aktörerna, möjligheterna, fallgroparna du bör undvika och om det går att räkna på ROI. Du får även en blick in i framtiden där data, tack vare programmatic-tekniken, blir den kanske viktigaste komponenten i ditt mediaköp. 

Content Marketing: "Konsten att skriva för besökare och sökmotorer"

Plats: Drottningporten 2

Varje dag i Sverige görs det cirka 45 miljoner google-sökningar. Användare som vill köpa en produkt, boka en tjänst eller fylla en kunskapslucka. Men hur går du tillväga för att skapa innehåll på din webbplats som både tilltalar din målgrupp och som även Google uppskattar och premierar?

Beatrice Lindholm, SEO-konsult på Web Guide Partner delar med sig av sina bästa tips för hur du går tillväga för att sökmotoroptimera ditt innehåll och därmed öka din digitala närvaro. Beatrice ger konkreta tips, baserade på praktisk erfarenhet, som du direkt kan använda i din egen verksamhet.

13.10 13.40

Content Marketing: "Konsten att skriva för besökare och sökmotorer"

Plats: Drottningporten 2 13.10 - 13.40

Varje dag i Sverige görs det cirka 45 miljoner google-sökningar. Användare som vill köpa en produkt, boka en tjänst eller fylla en kunskapslucka. Men hur går du tillväga för att skapa innehåll på din webbplats som både tilltalar din målgrupp och som även Google uppskattar och premierar?

Beatrice Lindholm, SEO-konsult på Web Guide Partner delar med sig av sina bästa tips för hur du går tillväga för att sökmotoroptimera ditt innehåll och därmed öka din digitala närvaro. Beatrice ger konkreta tips, baserade på praktisk erfarenhet, som du direkt kan använda i din egen verksamhet.

UX & Design: "Designstrategi – platformsspecifik design vs. det egna varumärket"

Plats: Drottningporten 3

Att bygga ett starkt varumärke är en utmaning. Att göra det inom Apple, Googles och Samsungs plattformar är en ännu större utmaning. Hur balanserar man vikten av att utveckla det egna varumärket med att tillfredsställa användarnas förväntningar inom en viss platform och platformsägarnas önskemål. Lifesums CPO, Peter Viksten, kommer att dela erfarenheter kring hur appens design utvecklats tillsammans med nya iOS-uppdatering, Apple Watch och Google Material design. Välkomna till en inspirerande föreläsning med många nyttiga tankar kring det praktiska designarbetet.

13.10 13.40

UX & Design: "Designstrategi – platformsspecifik design vs. det egna varumärket"

Plats: Drottningporten 3 13.10 - 13.40

Att bygga ett starkt varumärke är en utmaning. Att göra det inom Apple, Googles och Samsungs plattformar är en ännu större utmaning. Hur balanserar man vikten av att utveckla det egna varumärket med att tillfredsställa användarnas förväntningar inom en viss platform och platformsägarnas önskemål. Lifesums CPO, Peter Viksten, kommer att dela erfarenheter kring hur appens design utvecklats tillsammans med nya iOS-uppdatering, Apple Watch och Google Material design. Välkomna till en inspirerande föreläsning med många nyttiga tankar kring det praktiska designarbetet.

13.10

E-handel: "E-handel med återförsäljare - problem eller möjlighet?"

Plats: Brevsorterarsalen

Att som producent, generalagent eller grossist starta sin egen e-handel väcker en hel del frågor. Vad ger det för den egna försäljningen och hur påverkar det samarbetet med återförsäljare?

Redan 2006 arbetade Wipcore med frågeställningarna för bland annat Nikon som skulle lansera sin egen försäljning i Sverige. Idag, 2015, möter vi fortfarande samma tankar inför e-handelssatsningar hos många kunder. På Webbdagarna i Göteborg 2015 berättar Mattias Ekestena mer om möjligheter, fallgropar och lösningar. Med på scen är Trendmark som representerar noga utvalda och världsledande varumärken som Musto och Sebago. 

13.45 14.10

E-handel: "E-handel med återförsäljare - problem eller möjlighet?"

Plats: Brevsorterarsalen 13.45 - 14.10

Att som producent, generalagent eller grossist starta sin egen e-handel väcker en hel del frågor. Vad ger det för den egna försäljningen och hur påverkar det samarbetet med återförsäljare?

Redan 2006 arbetade Wipcore med frågeställningarna för bland annat Nikon som skulle lansera sin egen försäljning i Sverige. Idag, 2015, möter vi fortfarande samma tankar inför e-handelssatsningar hos många kunder. På Webbdagarna i Göteborg 2015 berättar Mattias Ekestena mer om möjligheter, fallgropar och lösningar. Med på scen är Trendmark som representerar noga utvalda och världsledande varumärken som Musto och Sebago. 

ROI: "Komplett mätning av din omnichannel - från fysiskt till digitalt"

Plats: Drottningporten 1

Att följa upp ROI har hittills mest handlat om att mäta utfallet i digitala kanaler.

Lyssna till när Ninetechs webbanalytiker Victoria Lindblom guidar dig genom möjligheterna att använda Google Analytics för att följa upp konverteringsgrader, försäljning och besökarbeteenden inte bara på din webbplats utan även i din fysiska butik tack vare Retail Intelligence.

Med en komplett mätning av din omnichannelnärvaro kan vi definiera KPI:er och mäta ROI på ett helt nytt sätt.

13.45 14.10

ROI: "Komplett mätning av din omnichannel - från fysiskt till digitalt"

Plats: Drottningporten 1 13.45 - 14.10

Att följa upp ROI har hittills mest handlat om att mäta utfallet i digitala kanaler.

Lyssna till när Ninetechs webbanalytiker Victoria Lindblom guidar dig genom möjligheterna att använda Google Analytics för att följa upp konverteringsgrader, försäljning och besökarbeteenden inte bara på din webbplats utan även i din fysiska butik tack vare Retail Intelligence.

Med en komplett mätning av din omnichannelnärvaro kan vi definiera KPI:er och mäta ROI på ett helt nytt sätt.

Content Marketing: "Så räknar du hem din native ad-satsning"

Plats: Drottningporten 2

Native ads är idag ett vedertaget begrepp för de flesta, men för många finns det fortfarande frågetecken kring vad en native ad-satsning kan ge. Hur mäter man egentligen ROI här? Går det? Och hur fungerar det i praktiken? Lyssna till när ingen mindre än Omnis egen försäljningschef Josefine Kvarnström, transparent berättar om hur de arbetar med native ads/kreativa annonsformat, hur de jobbar mot satta KPI:er samt vad det har gett för resultat. Missa inte chansen att lära dig räkna hem din native ad-satsning!

13.45 14.10

Content Marketing: "Så räknar du hem din native ad-satsning"

Plats: Drottningporten 2 13.45 - 14.10

Native ads är idag ett vedertaget begrepp för de flesta, men för många finns det fortfarande frågetecken kring vad en native ad-satsning kan ge. Hur mäter man egentligen ROI här? Går det? Och hur fungerar det i praktiken? Lyssna till när ingen mindre än Omnis egen försäljningschef Josefine Kvarnström, transparent berättar om hur de arbetar med native ads/kreativa annonsformat, hur de jobbar mot satta KPI:er samt vad det har gett för resultat. Missa inte chansen att lära dig räkna hem din native ad-satsning!

UX & Design: "Vägen till lyckad UX design - the do´s and don´ts"

Plats: Drottningporten 3

Lyssna till när Jennie Ericsson, User Experience designer på Pond, berättar om vägen till lyckad UX design. Med exempel från faktiska case bjuds du på lärdomar om vad som gått bra, vad som gått mindre bra och varför. Jennie avslutar även med vad du bör tänka på för att förbättra just ditt UX-arbete.

13.45 14.10

UX & Design: "Vägen till lyckad UX design - the do´s and don´ts"

Plats: Drottningporten 3 13.45 - 14.10

Lyssna till när Jennie Ericsson, User Experience designer på Pond, berättar om vägen till lyckad UX design. Med exempel från faktiska case bjuds du på lärdomar om vad som gått bra, vad som gått mindre bra och varför. Jennie avslutar även med vad du bör tänka på för att förbättra just ditt UX-arbete.

13.45

E-handel: "Omnikanalmarknadsföring i framkant"

Plats: Brevsorterarsalen

Hör Sara Draheim, marknadskoordinator på e-handelsplattformsleverantören Viskan, berätta hur Viskan hjälper storkunder såsom MQ och Hemtex utveckla unika omnikanallösningar i framkant. Vad händer inom omnikanal på ett internationellt plan och vad vi kan förvänta oss i framtiden? Är du nyfiken på de senaste e-handelstrenderna och hur e-handlare kan använda sig av nya sociala medier såsom t ex snapchat och Pinterest är detta helt klart föreläsningen för dig! 

14.15 14.40

E-handel: "Omnikanalmarknadsföring i framkant"

Plats: Brevsorterarsalen 14.15 - 14.40

Hör Sara Draheim, marknadskoordinator på e-handelsplattformsleverantören Viskan, berätta hur Viskan hjälper storkunder såsom MQ och Hemtex utveckla unika omnikanallösningar i framkant. Vad händer inom omnikanal på ett internationellt plan och vad vi kan förvänta oss i framtiden? Är du nyfiken på de senaste e-handelstrenderna och hur e-handlare kan använda sig av nya sociala medier såsom t ex snapchat och Pinterest är detta helt klart föreläsningen för dig! 

ROI: "Så får du ROI på din tid - organisera din vardag på jobbet, hemma och fritiden"

Plats: Drottningporten 1

Det finns åtskilliga system för att organisera din tillvaro. Det viktigaste vi ska komma ihåg är att vår hjärna är till för att vara kreativ, inte för att vara en databank av bra idéer, tankar och skisser eller koncept. Under den här inspirerande föreläsningen ger Cecilia Dolk dig små tips i enkla system som är snabba att komma in i, enkla att lära och tillgängliga för alla i ditt team - så att kreativiteten ökar och stressen minskar. De här verktygen har du inte råd att missa!

14.15 14.40

ROI: "Så får du ROI på din tid - organisera din vardag på jobbet, hemma och fritiden"

Plats: Drottningporten 1 14.15 - 14.40

Det finns åtskilliga system för att organisera din tillvaro. Det viktigaste vi ska komma ihåg är att vår hjärna är till för att vara kreativ, inte för att vara en databank av bra idéer, tankar och skisser eller koncept. Under den här inspirerande föreläsningen ger Cecilia Dolk dig små tips i enkla system som är snabba att komma in i, enkla att lära och tillgängliga för alla i ditt team - så att kreativiteten ökar och stressen minskar. De här verktygen har du inte råd att missa!

Content Marketing: "Instagram Ads på 20 minuter; konkreta case, lärdomar och hur du kommer igång"

Plats: Drottningporten 2

Under denna presentation kommer vi gå igenom hur Instagram Ads fungerar samt case från företag som annonserat genom Instagram Ads. Vi kommer få se faktiska resultat på kampanjer där mål varit bland annat appinstallationer, köp, varumärkeskännedom och följare. Fram med anteckningsblocket - här kommer de riktigt värdefulla lärdomarna och tipsen på hur man bäst kommer igång!

14.15 14.40

Content Marketing: "Instagram Ads på 20 minuter; konkreta case, lärdomar och hur du kommer igång"

Plats: Drottningporten 2 14.15 - 14.40

Under denna presentation kommer vi gå igenom hur Instagram Ads fungerar samt case från företag som annonserat genom Instagram Ads. Vi kommer få se faktiska resultat på kampanjer där mål varit bland annat appinstallationer, köp, varumärkeskännedom och följare. Fram med anteckningsblocket - här kommer de riktigt värdefulla lärdomarna och tipsen på hur man bäst kommer igång!

UX & Design: "6 steg för att komma igång med service design"

Plats: Drottningporten 3

Hur bra din webbplats än är så finns det många andra faktorer som påverkar kundupplevelsen. Service design handlar om att skapa helhetsupplevelser genom att följa kundens resa i din tjänst, både i det digitala och det analoga mötet.

Genom att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation och andra komponenter kring en tjänst skapar du tjänster som är konkurrenskraftiga och relevanta utifrån kundens perspektiv.

Johannes Bäckström och Ellen Blanck från Valtech ger dig verktygen du behöver för att själv börja jobba praktiskt med Service Design genom att berätta om de sex steg de själva använder samt visa exempel från verkligheten.

14.15 14.40

UX & Design: "6 steg för att komma igång med service design"

Plats: Drottningporten 3 14.15 - 14.40

Hur bra din webbplats än är så finns det många andra faktorer som påverkar kundupplevelsen. Service design handlar om att skapa helhetsupplevelser genom att följa kundens resa i din tjänst, både i det digitala och det analoga mötet.

Genom att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation och andra komponenter kring en tjänst skapar du tjänster som är konkurrenskraftiga och relevanta utifrån kundens perspektiv.

Johannes Bäckström och Ellen Blanck från Valtech ger dig verktygen du behöver för att själv börja jobba praktiskt med Service Design genom att berätta om de sex steg de själva använder samt visa exempel från verkligheten.

14.15

Kaffepaus

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn.

 

14.40 15.10

Kaffepaus

14.40 - 15.10

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn.

 

14.40

KEYNOTE: Ben Waber, grundare och CEO på Humanyze: "Using Wearables and Big Data to Reinvent Management"

Communication with customers and information flow between coworkers are among the most crucial aspects of any business, but until today there hasn't been any objective, scalable way to capture that information. Using cutting edge wearable sensing technology, Ben Waber investigates how people communicate with each other in the physical and digital world and how their communication patterns impact happiness, individual performance, and organizational success.

15.10 15.55

KEYNOTE: Ben Waber, grundare och CEO på Humanyze: "Using Wearables and Big Data to Reinvent Management"

15.10 - 15.55

Communication with customers and information flow between coworkers are among the most crucial aspects of any business, but until today there hasn't been any objective, scalable way to capture that information. Using cutting edge wearable sensing technology, Ben Waber investigates how people communicate with each other in the physical and digital world and how their communication patterns impact happiness, individual performance, and organizational success.

15.10

KEYNOTE: Linda Liukas, programmerare, storyteller och illustratör: "Inga kartor, bara kompasser"

Linda Liukas är programmeraren och illustratören som tagit världen med storm med sin passion för att sprida programmeringens möjligheter; inte minst bland unga kvinnor. Med hårt arbete och stark storytelling lyckades hon starta en rörelse kring sin barnboksidé "Hello Ruby" och slog rekord på Kickstarter genom att nå sitt crowdfundingmål på $10.000 på bara 3,5 timme. Totalt drog kampanjen in $380.000. Boken släpps i dagarna och på Webbdagarna får vi höra Linda berätta om hur man med små medel men med mycket passion och berättelser som berör kan göra skillnad och nå sina mål. 

15.55 16.35

KEYNOTE: Linda Liukas, programmerare, storyteller och illustratör: "Inga kartor, bara kompasser"

15.55 - 16.35

Linda Liukas är programmeraren och illustratören som tagit världen med storm med sin passion för att sprida programmeringens möjligheter; inte minst bland unga kvinnor. Med hårt arbete och stark storytelling lyckades hon starta en rörelse kring sin barnboksidé "Hello Ruby" och slog rekord på Kickstarter genom att nå sitt crowdfundingmål på $10.000 på bara 3,5 timme. Totalt drog kampanjen in $380.000. Boken släpps i dagarna och på Webbdagarna får vi höra Linda berätta om hur man med små medel men med mycket passion och berättelser som berör kan göra skillnad och nå sina mål. 

15.55

Paulina Modlitba Söderlund och Internetworlds redaktion summerar Webbdagarna Göteborg 2015!

Paulina Modlitba Söderlund, moderator, och Internetworlds redaktion summerar och rundar av två intensiva dagar i Göteborg. Vilka är de viktigaste lärdomarna? Vilka talare stack ut från mängden? Och vad tar vi med oss tillbaka till kontoret?

16.35 16.40

Paulina Modlitba Söderlund och Internetworlds redaktion summerar Webbdagarna Göteborg 2015!

16.35 - 16.40

Paulina Modlitba Söderlund, moderator, och Internetworlds redaktion summerar och rundar av två intensiva dagar i Göteborg. Vilka är de viktigaste lärdomarna? Vilka talare stack ut från mängden? Och vad tar vi med oss tillbaka till kontoret?

16.35