Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

"Man är alltid oerhört inspirerad efter Webbdagarna Göteborg" – Annica Eijlinder, Kommunikatör, Chalmers tekniska högskola

Den 24-25 september samlades rekordmånga 630 personer som arbetar med digitala kanaler på Webbdagarna Göteborg 2014. Årets program bjöd på en spännande mix av inspiration, kunskap, energi och affärsnätverkande på Clarion Hotel Post. Över 50 webbprofiler från hela världen delade med sig av sina kunskaper på scen och ett 15-tal partners fanns på plats i utställningsområdet.

Vi vill rikta ett varmt tack till dig som deltog. Vi hoppas att du upplevde det som givande och lovar att göra Webbdagarna Göteborg 23-24 september 2015 till en ännu bättre och mer inspirerande mötesplats för oss som arbetar med digitala kanaler.

Har du förslag på hur vi kan förbättra oss är du välkommen att skicka ett mail till webbdagarna@idg.se.

Tack till årets fantastiska talare

Jeff Jarvis

Jeff Jarvis

Författare, bloggare och föreläsare

Jeff Jarvis

JEFF JARVIS, author of Public Parts: How Sharing in the Digital Age Improves the Way We Work and Live (Simon & Schuster, 2011) and What Would Google Do? (HarperCollins 2009), blogs about media and news at Buzzmachine.com. He is associate professor and director of the Tow-Knight Center for Entrepreneurial Journalism at the City University of New York’s Graduate School of Journalism. He is consulting editor and a partner at Daylife, a news startup. He consults for media companies and is a public speaker. Until 2005, he was president and creative director of Advance.net, the online arm of Advance Publications. Prior to that, Jarvis was creator and founding editor of Entertainment Weekly; Sunday editor and associate publisher of the New York Daily News; TV critic for TV Guide and People; a columnist on the San Francisco Examiner; assistant city editor and reporter for the Chicago Tribune; reporter for Chicago Today.
 

Nina Åkestam

Nina Åkestam

Skribent, föreläsare och reklamforskare

Nina Åkestam

Skribent, föreläsare och reklamforskare vid Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon har en bakgrund inom reklambranschen, med anställningar på bland annat Garbergs och Wieden + Kennedy, New York.

Nina har också en av Sveriges mest besökta bloggar, där hon bland mycket annat skriver om reklam skulle kunna (och borde) förändra världen. Hon skriver även uppmärksammade texter om jämställdhet, miljö och karriär. 2014 kommer hennes första bok på Volante förlag, om just hur man gör karriär, och varför. Nina är också en frekvent anlitad talare inom hennes ämnen.

Foto: Volante

Gustaf Josefsson

Gustaf Josefsson

Grundare, Makerspark

Gustaf Josefsson

Gustaf är har varit entreprenör i över 10 år och med företag och projekt inom en mängd olika branscher. Idag driver han Makerspark, Sveriges första och Europas största 3D Print Shop, en plats för kreativt utforskande av ny teknologi. Där hjälper han företag och privatpersoner att förverkliga sina idéer och innovationer genom att våga testa och experimentera sig fram till ny kunskap.

Frida Boisen

Frida Boisen

Chefredaktör på GT

Frida Boisen

Chefredaktör på GT. Har tidigare varit reporter, redaktör och krönikör på GP och Expressen, jobbat som debattör och expert på TV4, SVT, TV3, varit chefredaktör och ansvarig utgivare för Plaza Kvinna, ToppHälsa och Allt om Resor.

Lisa Lindström

Lisa Lindström

VD på Doberman

Lisa Lindström

Lisa är VD på designbyrån Doberman som har kontor i Stockholm och New York. Byrån har 65 anställda och jobbar med tjänstedesign och digital design för kunder som SATS, Arbetsförmedlingen, New York City och HiOscar.com

Niklas Myhr

Niklas Myhr

The Social Media Professor

Niklas Myhr

​Niklas Myhr är känd som The Social Media Professor och är till vardags verksam som Assistant Professor of Marketing vid Chapman University i Kalifornien. Niklas erhöll sin Ph.D. i företagsekonomi från University of Virginia och är även Civilingenjör i Industriell Ekonomi från Linköpings Universitet. Niklas är en tvåfaldig Hans Werthénfondsstipendiat, har medförfattat boken Det Goda Tramset i sociala medier, är en uppskattad internationell talare och hans expertis inom sociala medier har fått uppmärksamhet i publikationer såsom BBC, The Washington Post, USA Today, CBS News, The Prague Post, Huffington Post, SVT och TV4.

Läs mer om Niklas Myhr på http://NiklasMyhr.com

 

 

Magnus Höij

Magnus Höij

Chefredaktör Internetworld

Magnus Höij

Magnus Höij är chefredaktör på Internetworld.se och en av landets mest anlitade föredragshållare och moderatorer inom områden där teknik och affärer möts. Han har bevakat teknik- och affärsutvecklingen under många år, både på tidningen Computer Sweden och nu som chefredaktör på Internetworld.

Magnus Höij på Twitter: @magnushoij

Karin Bäcklund

Karin Bäcklund

Digital strateg på Springtime

Karin Bäcklund

Karin Bäcklund har jobbat med digital kommunikation i nästan 10 år och sedan 2009 med sociala medier. Hon har tidigare arbetat på bland annat arbetsgivarorganisationen Almega, hitta.se och Schibsted Media Group med deras digitala närvaro. I dag är hon digital strateg på kommunikationsbyrån Springtime och hjälper byråns kunder att lyckas med digitala satsningar.

Per Carleö

Per Carleö

Marknadskommunikationschef på Volvo Personbilar Sverige

Per Carleö

Marknadskommunikationschef på Volvo Personbilar Sverige sedan Januari 2013. Med tidigare erfarenhet från Volvo Cars globala marknadsavdelning och flertalet reklam- och mediabyråer.

Martin Ragnevad

Martin Ragnevad

VD och grundare av Daytona

Martin Ragnevad

Martin Ragnevad är VD och grundare av Daytona, en av Sveriges mest erfarna digitala byråer. Han har jobbat med strategi och konceptutveckling för uppdragsgivare som Nokia, Yahoo!, Coop, TV4, Fritidsresor, Filippa K, Systembolaget och många många fler.
 

Lina Areblad

Lina Areblad

Grundare av House of Conversations

Lina Areblad

Lina Areblad är entreprenör och kommunikatör som ägnat de senaste 8 åren åt internet. Sedan tre år tillbaka driver hon den Göteborgsbaserade digitala byrån House of Conversations. House of Conversations arbetar med företag inom allt från gym, kommuner till solskydd.

Linda Hellqvist

Linda Hellqvist

E-handelsdirektör, Oriflame

Linda Hellqvist

Linda Hellqvist är civilekonomen med brinnande intresse och passion för marknadsföring och allt som är digitalt. Med över tio års erfarenhet av digitalt arbete och ett par år utomlands är hon nu tillbaka i Sverige som global e-handelsdirektör för Oriflame.

Jennie Hahn von Dorsche

Jennie Hahn von Dorsche

Ansvarig för sociala medier på Telenor

Jennie Hahn von Dorsche

Kommunikation i all dess form, dialog mellan människor och relationsskapande i digitala miljöer är Jennies hjärtefrågor. 2012 blev hon ansvarig för sociala medier på Telenor. Hon startade upp hela koncernens verksamhet och närvaro i sociala medier och såg till att Telenor Sveriges varumärken utvecklades i sin närvaro med hänsyn till både innehållsskapande, engagemangsdrivande aktiviteter och hög servicenivå.

 

Lukasz Lindell

Lukasz Lindell

Video Producer, Appelberg

Lukasz Lindell

Lukasz Lindell arbetar som producent och har över 10 års erfarenhet från TV- och videoproduktion. Genom åren har han producerat hundratals filmer, infographics, vinjetter och animationer åt en mängd olika företag. Tidigare har han varit partner i det egna produktionsbolaget Day4, för att nu arbeta på Appelberg som en del i företagets senaste satsning på TV-produktion. 

Andreas Aspegren

Andreas Aspegren

CPO Nyhetsprodukter online vid Schibsted Publishing

Andreas Aspegren

Utbildad vid Stockholms Universitet och Journalisthögskolan i Stockholm. Har tidigare jobbat som tv-reporter, programledare och redaktör på UR/SVT, nyhetsreporter Kristianstadsbladet, frilans för bl a Sveriges Radio, Dagens Nyheter och FLT, redaktör för ungdomstidningen Magasin Union, webbredaktör på SVT.se, nyhetsredaktör på Koll.se och Bonnier Net, chefredaktör på Passagen.se. communitychef på Aftonbladet.se, sajtchef på Aftonbladet.se.

Twitter: @andreasaspegren

Christer Hedberg

Christer Hedberg

Creative Digital Director, Stendahls

Christer Hedberg

Christer har arbetat med att skapa engagerande digitala upplevelser sedan 1995. Som Creative Digital Director på Stendahls är han nyfiken på hur vi kan skapa engagerade användare med hjälp av starka upplevelser  – såväl idag som i framtiden.

David de Léon

David de Léon

UX Director på inUse

David de Léon

David är nybliven UX Director på designbyrån inUse. Han kommer direkt från Sony Mobile där han har testat, designat och lett design av mobila gränssnitt.

Gabriel Svennerberg

Gabriel Svennerberg

Interaktionsdesigner, webbutvecklare & författare

Gabriel Svennerberg

Gabriel Svennerberg är interaktionsdesigner, webbutvecklare och författare med över 15 års erfarenhet av att designa och utveckla digitala tjänster och produkter. Han driver konsultbyrån Meetod (www.meetod.se) som hjälper företag och organisationer att skapa en bättre digital värld, mer anpassad för människor.

Mikael Andersson

Mikael Andersson

VD på Star Republic

Mikael Andersson

Mikael var med och grundade Star Republic 2003 och har däremellan varit VD på profilklädsföretaget Sandryds Handels.

Christian Rudolf

Christian Rudolf

Driver Topdog SEO

Christian Rudolf

Christian Rudolf driver Topdog SEO, där Christian jobbar med de större bolagens SEO problem och hur de skall de skall strukturera & organisera sin marknadsföring online! Har jobbat med sök sedan 2005 med bla Betsson, Mediaplanet & Webguidepartner.

Christian Rudolf på Twitter: @RudolfChristian
Läs mer på
Topdog.nu


 

Andreas Cederbom

Andreas Cederbom

Analysansvarig på Funka

Andreas Cederbom

Andreas Cederbom har i över tio år jobbat med att testa och utvärdera hur olika gränssnitt fungerar för användare med olika förutsättningar. Med en akademisk bakgrund inom tillgänglighet och många års erfarenhet med att hjälpa kunder att utforma gränssnitt som hjälper användaren är han idag en av Sveriges ledande tillgänglighetsexperter och en av Funkas mest populära föreläsare.

Andreas Cederbom på Twitter: @cederbomarn

Webbdagarna är en årlig höjdpunkt och jag hoppas att ni fortsätter hålla världsklass de kommande åren

Jonas Linné, Webmaster, Helsingborgshem

Webbdagarna i Göteborg ger alltid en digital energiboost som dröjer sig kvar länge!

Caroline Örmgård, kommunikatör på Chalmers tekniska högskola

Webbdagarna ger mig inspiration om framtiden, men samtidigt insikter om livet och vad som är viktigt. Imponerande!

Johan Uhrbom, Head of Online Sales SCR Svensk Camping

Mitt första besök, men definitivt inte det sista

Johan Fredriksson, Project Manager Lindab Group

Inspirerande, lärorikt och idégivande!

Fredrik Modigh, E-handelsansvarig Cygate AB

Tack #Webbdagarna för en jättetrevlig konferens. Överlag helt klart värt att gå på

@EsbjornLarsen

‏Borde vara obligatorisk att vara här. Besikta bilen en gång om året och ladda inspiration en gång om året

@elwirakotowska

‏Hur mycket ny info kan man ta in på två dagar? Måste sortera intrycken nu. Tack för ett suveränt evenemang

@EmmieNiklasson

Tack #webbdagarna för att ni gjort det igen! Två grymma dagar fulla av nya intryck, tankar och funderingar!

@Lindsen1975

Tack #webbdagarna för två helt fantastiskt inspirerande dagar! Hoppas att vi ses igen nästa år

@memkarolina

Tackar @webbdagarna för bra event. Nu tar vi med oss inspiration in i helgen & bygger om våra digitala kanaler på måndag. Igen

@hallgren

Mycket inspirerande! Gav idéer till att gå hem och göra något. Innehållet var mer varierat än jag trodde. Över mina förväntningar!

Birgitta Edberg, Enhetschef SCB

Givande event med fantastiska möjligheter att nätverka

Jonas Åkermark, Affärsutvecklare Wipcore

Åkte från Webbdagarna otroligt peppad med massor av inspiration

Marianne Elfving, Webb/digitalansvarig Schneider Electric

Tackar internetworldse för två inspirationsfyllda dagar!

@AmelieClaesson

Webbdagarna till sin ände. Inspirerande & lärorikt

@liza_lane

Tusen tack #webbdagarna @internetworldse och @magnushoij för finfint event

@ipeerab

Tack @webbdagarna , @internetworldse och @magnushoij för 2 inspirerande dagar som en kickoff för hösten. Tack! :-)

@uanderss

Våra partners under Webbdagarna Göteborg

Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

EVRY

EVRY

EVRY finns på över 50 orter i Norden med ett team på 10 000 medarbetare. Med insikter, lösningar och teknik skapar vi affärsnytta för våra kunder och värde för samhället.

EVRY kombinerar djup branschkunskap, hög teknisk kompetens med en lokal närvaro och en global leveransmodell. På så sätt hjälper vi våra kunder maximera potentialen av sin IT, från analys och strategi till införande och effekthemtagning.

Lär känna oss mer på evry.com
 

https://www.evry.se/
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

Ottoboni

Ottoboni

Ottoboni är en digital kommunikationsbyrå med spetskompetens inom strategi, design och teknik. Vi är specialister inom digitala kanaler, men jobbar för utvalda kunder även med kanaloberoende kommunikationskoncept. Vi arbetar med kunder som Telia, L'Oréal, Nordic Wellness, NK, Bolon, Försvarsmakten, GANT, och Santa Maria. Ottoboni har kontor i Göteborg, Malmö och Stockholm. Till våra partners hör Google samt EPiServer, där vi är Premium Solution Partner.

http://www.ottoboni.se/
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

Ninetech

Ninetech

YOUR FUTURE BUSINESS - BY OUR DIGITAL PASSION

We offer a unique combination of creative skill, technology know-how and business innovation in order to create the best possible solution for you - regardless of whether it's a mobile, web, e-commerce, collaboration or business solution. Or even better, your entire digital investment.

http://www.ninetech.se/
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

Creuna

Creuna

Creuna är Sveriges största webbyrå. Vi är en fullservicebyrå inom digitala medier och har 350 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark. I Stockholm är vi 125 medarbetare som arbetar med koncept, design samt teknisk utveckling av digitala lösningar och bland våra kunder finns Arla, Liseberg, Volvia, Mölnlycke Health Care, Praktikertjänst, ASSA ABLOY, Karolinska Universitetssjukhuset, Libresse och Stockholms stad. 

Lär känna oss ännu bättre på www.creuna.se/webbdagarna

http://www.creuna.se/
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

Sitevision

Sitevision

SiteVision AB är ett svenskt företag som utvecklar den ledande portal- och webbpubliceringsplattformen SiteVision. SiteVision används idag av tusentals webbplatser, bl.a. Skatteverket, SBAB Bank, Telenor och mer än en tredjedel av Sveriges kommuner. SiteVision är snabbt att komma igång med, modulbaserat, utbyggbart via öppna gränssnitt och mycket kostnadseffektivt.

Undersökningar som företaget Web Service Award har genomfört bland webbplatsansvariga i Sverige visar att SiteVision gång efter gång har flest nöjda användare av alla aktörer i branschen. Välkommen att besöka eller kontakta oss så visar vi varför.

http://www.sitevision.se
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

Collector

Collector

Collectors affärsidé är att erbjuda kreativa, kundanpassade och effektiva finasiella tjänster. Med en stabilitet och finansiell styrka, tillhandahåller Collector tjänster som ökar kassaflödet, likviditeten och försäljningen för våra företagskunder.

https://www.collector.se/sv/hem/
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

Afonso

Afonso

Afonso tar med design, koncept och utveckling fram kreativa och nyskapande lösningar inom webb, mobila applikationer och digital media.  Genom att förstå våra kunders affärsmodeller, system och marknader utvecklar och konkretiserar vi idéer och koncept.

http://www.afonso.se
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

FunkaNu

FunkaNu

Funka arbetar med tillgänglighet vad gäller information i alla tänkbara format, digitala gränssnitt och automater. Vi har även en verksamhetsdel som fokuserar på tillgänglighet i byggd miljö och bemötandefrågor.

http://www.funkanu.com/
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

Star Republic

Star Republic

Vi gör allt för att göra kunden till kung och projektledare till stjärnor avseende lösningar för Elektronisk Mellanhandel.

http://www.starrepublic.se
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

TT Nyhetsbyrån

TT Nyhetsbyrån

Bildbyrån Scanpix, Tidningarnas Telegrambyrå, TT Spektra och Svenska Grafikbyrån försvinner som varumärken. Det nya gemensamma namnet blir TT Nyhetsbyrån. Genom att samla all kompetens under ett tak erbjuder vi nu text, bild, video, grafik och mycket mer.

http://www.tt.se
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

Eniro

Eniro

Eniro är ett sökföretag som aggregerar, filtrerar och organiserar lokal information. Vår tillväxt drivs av användarnas ökade mobilitet och multiscreenbeteende, där vi ligger i framkant med moderna tekniska lösningar. I över hundra år har Eniro hjälpt människor hitta lokal information och företag att hitta kunder. Idag är det en multiscreenlösning – våra användare söker information i sin mobil, surfplatta och dator. Mobilannonsering är idag den snabbast växande delen av Eniros affär. 
 
Eniro är den lokala sökmotorn. En smart genväg till det du behöver, oavsett var du är eller vart du ska. 
 
Eniro är ett av de största lokala sökföretagen i Norden. Bolaget har cirka 3 000 anställda och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan år 2000. Under 2012 uppgick intäkterna till 3 999 MSEK, med ett resultat före avskrivningar (EBITDA) på 976 MSEK. Mer än 80 procent av Eniros annonsintäkter kommer från multiscreenkanaler. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com 
 
Eniro - Upptäck närheten. Sök Lokalt. 
 
http://www.eniro.se/
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

PayEx

PayEx

PayEx – Nordens heltäckande leverantör av betallösningar

Vi erbjuder betallösningar för internet-, mobil- och fysisk handel samt administrativa tjänster inom fakturering, reskontrahantering och inkasso. Vi tillhandahåller även finansiella tjänster som factoring, delbetalning och lån.

PayEx är en privatägd koncern med huvudkontor på Gotland. Koncernen omfattar ett flertal bolag med cirka 500 medarbetare i fyra länder: Sverige, Norge, Danmark och Finland. 

 
http://www.payex.se
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

Mogul

Mogul

På Mogul har vi en envis ambition – att skapa digitala lösningar som gör livet enklare, på jobbet och privat. Ju mer beroende vi människor blir av teknik, desto viktigare är det att vi tänker på att den är effektivt och användarvänlig. Det är vad vi försöker åstadkomma, varje dag, med hjälp av en ovanlig kombination av kunnande om användbarhet, design och teknik. 

http://www.mogul.com/
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

Stendahls

Stendahls

Vi är en kreativ, digital och strategisk innovationsbyrå i Göteborg.

http://www.stendahls.se/
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

inUse

inUse

inUse är en digital byrå som gör allt från intranät och komplexa system till webb, appar och utveckling av nya innovativa digitala produkter och tjänster. Vi levererar lösningar som stärker våra kunders affärer, deras varumärken och digitala utveckling.

http://www.inuse.se/
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

MobilizeIT

MobilizeIT

Vi på MobilizeIT har specialiserat oss på att hjälpa våra kunder att använda mobilen som ett verktyg för dialog med sina kunder genom att skapa appar för möten och events. Våra appar erbjuder en direktkanal för att informera och interagera, i det verktyg era kunder använder mest - mobiltelefonen. Enkelt, snabbt och säkert. Många tusen deltagare har redan använt våra appar, exempel på kunder är: Danske Invest, Danske Capital, IDG, XL-Bygg, Bisnode, TDC, mfl. Vi har också byggt appen för Webbdagarna.

http://www.mobilizeit.se
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

MediaflowPro

MediaflowPro

MediaflowPro är ett modernt molnbaserat D.A.M-system (digital asset management) som hjälper företag och organisationer att effektivt få ordning och reda på sina digitala tillgångar. MediaflowPro kan användas både som mediabank, varumärkesplattform och som nav i ett företags arbetsflöde.

MediaflowPro används framförallt av inhousebyråer (kommunikations- och marknadsavdelningar) på företag, kommuner, myndigheter och snabbar upp arbetsflödet samt integrerar med befintliga hemsidor, intranät och andra digitala kanaler.

http://www.mediaflowpro.com
Tack för i år – välkommen tillbaka 23-24 september 2015!

LeWeb

LeWeb

LeWeb is the international conference for digital innovation where visionaries, startups, tech companies, brands and leading media converge to explore today’s hottest trends and define the future of business.

http://leweb.co/