Programmet skapas av Internetworlds redaktion och har i år huvudtemat "Relevans". 

Klicka på respektive programpunkt för att läsa mer.

Registreringen öppnar

Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för att hinna mingla med andra deltagare, spana in utställningsområdet på Clarion Hotel Post och njuta av en rykande färsk kopp kaffe.

08.15 09.00

Registreringen öppnar

08.15 - 09.00

Se till att befinna dig på plats i god tid innan programmet på scen drar igång för att hinna mingla med andra deltagare, spana in utställningsområdet på Clarion Hotel Post och njuta av en rykande färsk kopp kaffe.

08.15

Vi kör igång Webbdagarna Göteborg 2014!

Prick kl 09.00 släcks lamporna i Drottningporten på Clarion Hotel Post. Gör dig redo för en rafflande inledning!

09.00 09.05

Vi kör igång Webbdagarna Göteborg 2014!

09.00 - 09.05

Prick kl 09.00 släcks lamporna i Drottningporten på Clarion Hotel Post. Gör dig redo för en rafflande inledning!

09.00

Magnus Höij, chefredaktör på Internetworld och moderator för dagen, inleder: "5 digitala trender du måste hålla koll på. Relevans är den första - vilka är de övriga fyra?"

Magnus Höij listar de fem hetaste digitala trenderna som du måste hålla koll på. Den första är relevans, vilket också är huvudtemat för Webbdagarna Göteborg i år. Som företag måste man ha koll på statistik och data, tonalitet och språk och att man lyssnar mer än man pratar. Men framför allt krävs att man är relevant för målgruppen.

Magnus kommer även att ge dig en gedigen genomgång av allt du behöver veta för att få ut maximalt av Webbdagarna, så att du garanterat får två dagar fyllda av nätverkande, inspiration och kunskap.

09.05 09.25

Magnus Höij, chefredaktör på Internetworld och moderator för dagen, inleder: "5 digitala trender du måste hålla koll på. Relevans är den första - vilka är de övriga fyra?"

09.05 - 09.25

Magnus Höij listar de fem hetaste digitala trenderna som du måste hålla koll på. Den första är relevans, vilket också är huvudtemat för Webbdagarna Göteborg i år. Som företag måste man ha koll på statistik och data, tonalitet och språk och att man lyssnar mer än man pratar. Men framför allt krävs att man är relevant för målgruppen.

Magnus kommer även att ge dig en gedigen genomgång av allt du behöver veta för att få ut maximalt av Webbdagarna, så att du garanterat får två dagar fyllda av nätverkande, inspiration och kunskap.

09.05

Inledande keynote: Gustaf Josefsson, Grundare, Makerspark: "Ge upp planeringen och börja experimentera!"

140 000 nya webbsajter lanseras varje dag. Nya prylar, nya appar, nya data och nya arbetsmetoder - hur skall man veta vad man borde lägga sin tid på?

Vi försöker planera för framtiden, men i en allt mer föränderlig värld vet vi mindre om minde om hur morgondagen ser ut. Det är dags att ge upp planerandet och lära sig att experimentera. Istället för kika i kristallkulan och skriva en 10-årsplan, så behöver du göra förändring till en del av din vardag.

09.25 10.00

Inledande keynote: Gustaf Josefsson, Grundare, Makerspark: "Ge upp planeringen och börja experimentera!"

09.25 - 10.00

140 000 nya webbsajter lanseras varje dag. Nya prylar, nya appar, nya data och nya arbetsmetoder - hur skall man veta vad man borde lägga sin tid på?

Vi försöker planera för framtiden, men i en allt mer föränderlig värld vet vi mindre om minde om hur morgondagen ser ut. Det är dags att ge upp planerandet och lära sig att experimentera. Istället för kika i kristallkulan och skriva en 10-årsplan, så behöver du göra förändring till en del av din vardag.

09.25

Kaffepaus

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn och kanter.

10.00 10.30

Kaffepaus

10.00 - 10.30

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn och kanter.

10.00

KEYNOTE: Jeff Jarvis, författare, bloggare och föreläsare: "Protecting the future of the internet"

Jeff Jarvis är en av världens mest inflytelserika bloggare och föreläsare inom digital utveckling – och gjorde en bejublad insats på Webbdagarna Stockholm för två år sedan. Han är även författare av böckerna”What would Google do?” och ”Public Parts”, och flyger från New York till Göteborg för att hålla en ny, spännande keynotepresentation om hur vi måste beskydda nätets framtid.

10.30 11.25

KEYNOTE: Jeff Jarvis, författare, bloggare och föreläsare: "Protecting the future of the internet"

10.30 - 11.25

Jeff Jarvis är en av världens mest inflytelserika bloggare och föreläsare inom digital utveckling – och gjorde en bejublad insats på Webbdagarna Stockholm för två år sedan. Han är även författare av böckerna”What would Google do?” och ”Public Parts”, och flyger från New York till Göteborg för att hålla en ny, spännande keynotepresentation om hur vi måste beskydda nätets framtid.

10.30

Linda Hellqvist, E-handelsdirektör, Oriflame: "Så jobbar Oriflame med digital marknadsföring – och vad vi kan lära oss av dem"

Linda Hellqvist är civilekonomen med brinnande intresse och passion för marknadsföring och allt som är digitalt. Med över tio års erfarenhet av digitalt arbete och ett par år utomlands är hon nu tillbaka i Sverige som global e-handelsdirektör för Oriflame.

11.25 11.55

Linda Hellqvist, E-handelsdirektör, Oriflame: "Så jobbar Oriflame med digital marknadsföring – och vad vi kan lära oss av dem"

11.25 - 11.55

Linda Hellqvist är civilekonomen med brinnande intresse och passion för marknadsföring och allt som är digitalt. Med över tio års erfarenhet av digitalt arbete och ett par år utomlands är hon nu tillbaka i Sverige som global e-handelsdirektör för Oriflame.

11.25

Ignite: Linda Arvidsson, Design Director på Creuna - ”Att göra medvetna val”

Med inspiration från formatet "Ignite", som liknar Pecha Kucha, kommer Creuna att ge oss fyra olika spaningar om digital utveckling på vardera fem minuter under Webbdagarna.

11.55 12.00

Ignite: Linda Arvidsson, Design Director på Creuna - ”Att göra medvetna val”

11.55 - 12.00

Med inspiration från formatet "Ignite", som liknar Pecha Kucha, kommer Creuna att ge oss fyra olika spaningar om digital utveckling på vardera fem minuter under Webbdagarna.

11.55

Lunchpaus

Dags att fylla på energiförrådet med Clarion Hotel Posts fantastiska mat och dryck!

Välj mellan fyra kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd (fullständigt program för kunskapsspåren kommer inom kort):

12.00 13.10

Lunchpaus

12.00 - 13.10

Dags att fylla på energiförrådet med Clarion Hotel Posts fantastiska mat och dryck!

Välj mellan fyra kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd (fullständigt program för kunskapsspåren kommer inom kort):

12.00

Content Marketing: Malin Sjöman, Hägvall & Sjöman: "Content Marketing inom B2B - 7 steg till en lyckad content marketing-plan"

Plats: Drottningporten 1

B2B-företag som har en strategi och en plan för sitt Content Marketing-arbete har störst chans att lyckas. Med en plan för vad du ska kommunicera, till vem och i vilken form kan du balansera långsiktiga strategier med snabba puckar för bästa resultat. Malin bjuder på handfasta råd om hur du utifrån insikten om hur dina kunder köper kan lägga grunden för ett Content Marketing-arbete som vägleder dem till ”rätt” beslut.

13.10 13.40

Content Marketing: Malin Sjöman, Hägvall & Sjöman: "Content Marketing inom B2B - 7 steg till en lyckad content marketing-plan"

Plats: Drottningporten 1 13.10 - 13.40

B2B-företag som har en strategi och en plan för sitt Content Marketing-arbete har störst chans att lyckas. Med en plan för vad du ska kommunicera, till vem och i vilken form kan du balansera långsiktiga strategier med snabba puckar för bästa resultat. Malin bjuder på handfasta råd om hur du utifrån insikten om hur dina kunder köper kan lägga grunden för ett Content Marketing-arbete som vägleder dem till ”rätt” beslut.

Morgondagens digitala affärer: Dan Stendahl, Ottoboni: "Morgondagens affärer finns inte i dag, men börjar i morgon"

Plats: Drottningporten 2

Vad krävs av företag för att fortsatt vara relevanta i en värld där digitala affärsidéer får allt större makt och utrymme? Vad är utmaningarna när kunderna förändrar sina beteenden snabbare än de flesta företag hinner att anpassa sig? Hur kan du som digitalt ansvarig gå ifrån att ansvara för hemsidan till att arbeta med digitala värden,– med ledord som kommunikation, affärsutveckling och positionering? Med den mätbarhet som det digitala mediet erbjuder bör alla digitala initiativ ses som en investering och inte en kostnad.

 

13.10 13.40

Morgondagens digitala affärer: Dan Stendahl, Ottoboni: "Morgondagens affärer finns inte i dag, men börjar i morgon"

Plats: Drottningporten 2 13.10 - 13.40

Vad krävs av företag för att fortsatt vara relevanta i en värld där digitala affärsidéer får allt större makt och utrymme? Vad är utmaningarna när kunderna förändrar sina beteenden snabbare än de flesta företag hinner att anpassa sig? Hur kan du som digitalt ansvarig gå ifrån att ansvara för hemsidan till att arbeta med digitala värden,– med ledord som kommunikation, affärsutveckling och positionering? Med den mätbarhet som det digitala mediet erbjuder bör alla digitala initiativ ses som en investering och inte en kostnad.

 

Webbstrategi: Gabriel Svennerberg, interaktionsdesigner, webbutvecklare & författare: "Upplevelser över plattformsgränserna"

Plats: Drottningporten 3

Vi står inför ett nytt digitalt landskap där man inte längre kan utgår från datorn som den enhet vi använder
oss av för att hitta information och lösa uppgifter. I takt med att vi skaffar smartphones, surfplattor och smarta
TV-apparater öppnas helt nya möjligheter och utmaningar för oss som designar digitala tjänster och
produkter.

Gabriel Svennerberg kommer att berätta om några av de utmaningar vi står inför och hur man kan införa ett
designtänk som rör sig över plattformsgränserna.

13.10 13.40

Webbstrategi: Gabriel Svennerberg, interaktionsdesigner, webbutvecklare & författare: "Upplevelser över plattformsgränserna"

Plats: Drottningporten 3 13.10 - 13.40

Vi står inför ett nytt digitalt landskap där man inte längre kan utgår från datorn som den enhet vi använder
oss av för att hitta information och lösa uppgifter. I takt med att vi skaffar smartphones, surfplattor och smarta
TV-apparater öppnas helt nya möjligheter och utmaningar för oss som designar digitala tjänster och
produkter.

Gabriel Svennerberg kommer att berätta om några av de utmaningar vi står inför och hur man kan införa ett
designtänk som rör sig över plattformsgränserna.

E-handel: Andreas Cederbom, Funka Nu: "E-handelssajter ur ett användarperspektiv"

Plats: Brevsorterarsalen, 1 tr upp

Funkas Analysansvarige Andreas Cederbom presenterar resultatet av Funkas undersökning av svenska e-handelssajter ur användarperspektiv. Hur lätt är det att köpa, betala och få feed back på olika skärmstorlekar och plattformar, ur användarperspektiv?

13.10 13.40

E-handel: Andreas Cederbom, Funka Nu: "E-handelssajter ur ett användarperspektiv"

Plats: Brevsorterarsalen, 1 tr upp 13.10 - 13.40

Funkas Analysansvarige Andreas Cederbom presenterar resultatet av Funkas undersökning av svenska e-handelssajter ur användarperspektiv. Hur lätt är det att köpa, betala och få feed back på olika skärmstorlekar och plattformar, ur användarperspektiv?

13.10

Content Marketing: Eric Lundekrans & Sebastian Jansson, Spoon & Volvo Trucks: "Bakom kulisserna på arbetet med Volvo Trucks - Welcome To My Cab"

Plats: Drottningporten 1

Eric Lundekrans & Sebastian Jansson, Spoon, tar oss till bakom kulisserna av webbtv-serien "Welcome to my Cab" och vikten av att bjuda målgruppen på bra innehåll.

13.45 14.10

Content Marketing: Eric Lundekrans & Sebastian Jansson, Spoon & Volvo Trucks: "Bakom kulisserna på arbetet med Volvo Trucks - Welcome To My Cab"

Plats: Drottningporten 1 13.45 - 14.10

Eric Lundekrans & Sebastian Jansson, Spoon, tar oss till bakom kulisserna av webbtv-serien "Welcome to my Cab" och vikten av att bjuda målgruppen på bra innehåll.

Morgondagens digitala affärer: Anders Tufvesson, digital strateg, Ninetech: "Omnichannel år 2024 – Vår digitala framtid"

Plats: Drottningporten 2

Idag pratar vi om Omnichannel och hur man som kund sömlöst vill uppleva ett varumärke. Men hur kommer Omnichannel upplevas 2024? Hur kommer upplevelsen på nätet och i butiken att vara? Hur påverkar den digitala framtiden din bransch?

Följ med Anders Tufvesson på en framtidsspaning med stöd av de stora framtidstänkarna om den digitala framtiden 2024. En framtid som påverkar alla verksamheter och som alla måste rusta sig för. Anders kommer att ge 5 tips på vad du kan göra redan nu för att vara redo.
 

13.45 14.10

Morgondagens digitala affärer: Anders Tufvesson, digital strateg, Ninetech: "Omnichannel år 2024 – Vår digitala framtid"

Plats: Drottningporten 2 13.45 - 14.10

Idag pratar vi om Omnichannel och hur man som kund sömlöst vill uppleva ett varumärke. Men hur kommer Omnichannel upplevas 2024? Hur kommer upplevelsen på nätet och i butiken att vara? Hur påverkar den digitala framtiden din bransch?

Följ med Anders Tufvesson på en framtidsspaning med stöd av de stora framtidstänkarna om den digitala framtiden 2024. En framtid som påverkar alla verksamheter och som alla måste rusta sig för. Anders kommer att ge 5 tips på vad du kan göra redan nu för att vara redo.
 

Webbstrategi: Petter Knutsson, SiteVision: "Så lyckas du med ditt sociala intranät"

Plats: Drottningporten 3

De sociala medierna har lärt oss att samverka. Men hur får vi in det bästa av de sociala medierna i våra intranät, samtidigt som vi behåller ordning och säkerhet? Petter Knutsson från Sitevision delar med sig av egna erfarenheter från Halmstads kommun och från andra kundprojekt.

13.45 14.10

Webbstrategi: Petter Knutsson, SiteVision: "Så lyckas du med ditt sociala intranät"

Plats: Drottningporten 3 13.45 - 14.10

De sociala medierna har lärt oss att samverka. Men hur får vi in det bästa av de sociala medierna i våra intranät, samtidigt som vi behåller ordning och säkerhet? Petter Knutsson från Sitevision delar med sig av egna erfarenheter från Halmstads kommun och från andra kundprojekt.

E-handel: Annelie Näs, grundare, We Love Good Things: ”Försäljning via mobilen - 38 steg till köp nu"

Plats: Brevsorterarsalen, 1 tr upp

Vi spenderar allt mer tid på att försöka göra medvetna köpbeslut; vi läser reviews, tittar på bilder & video samt jämför priser. I snitt besöker vi 38 sidor innan vi bokar en resa. Vad är det som driver detta beteende och hur hjälper du kunden fatta sitt beslut? Annelie Näs delar med sig av lärdomar från sitt arbete med Elite Hotels sajt och ger dig konkreta tips på hur du ökar försäljningen med utgångspunkt i mobilen.

13.45 14.10

E-handel: Annelie Näs, grundare, We Love Good Things: ”Försäljning via mobilen - 38 steg till köp nu"

Plats: Brevsorterarsalen, 1 tr upp 13.45 - 14.10

Vi spenderar allt mer tid på att försöka göra medvetna köpbeslut; vi läser reviews, tittar på bilder & video samt jämför priser. I snitt besöker vi 38 sidor innan vi bokar en resa. Vad är det som driver detta beteende och hur hjälper du kunden fatta sitt beslut? Annelie Näs delar med sig av lärdomar från sitt arbete med Elite Hotels sajt och ger dig konkreta tips på hur du ökar försäljningen med utgångspunkt i mobilen.

13.45

Content Marketing: Paneldiskussion om utmaningar och möjligheter

Plats: Drottningporten 1

Under denna avslutande paneldebatt kommer vi att fördjupa oss i hur content marketing blir en naturlig del av din marknadsplan och vad den kan bidra med. Plus belysa de fällor du bör undvika.

Deltagare: Malin Sjöman, Hägvall & Sjöman; Eric Lundekrans & Sebastian Jansson, Spoon samt Thomas Barregren, KNTNT
 

14.15 14.40

Content Marketing: Paneldiskussion om utmaningar och möjligheter

Plats: Drottningporten 1 14.15 - 14.40

Under denna avslutande paneldebatt kommer vi att fördjupa oss i hur content marketing blir en naturlig del av din marknadsplan och vad den kan bidra med. Plus belysa de fällor du bör undvika.

Deltagare: Malin Sjöman, Hägvall & Sjöman; Eric Lundekrans & Sebastian Jansson, Spoon samt Thomas Barregren, KNTNT
 

Morgondagens digitala affärer: Ulf Sandfrost, EVRY & Kenny Berg, EVRY: "Hur du överlever den digitala apokalypsen"

Plats: Drottningporten 2

Följ med oss på en berättelse. Om en värld i förändring. Där många av dagens företag försvunnit och där kraven på din kompetens ständigt förändras. Där omvälvande teknikskiften är vardagsmat och där utmaningarna kan tyckas oöverkomliga.

Men det är också en historia om hopp. Om hur du kan förändra dig, dina kollegor och ditt företag till omfamna förändring och innovation. Att göra skillnad. Inte bara för dig. Eller mig. Utan för oss alla.
 

14.15 14.40

Morgondagens digitala affärer: Ulf Sandfrost, EVRY & Kenny Berg, EVRY: "Hur du överlever den digitala apokalypsen"

Plats: Drottningporten 2 14.15 - 14.40

Följ med oss på en berättelse. Om en värld i förändring. Där många av dagens företag försvunnit och där kraven på din kompetens ständigt förändras. Där omvälvande teknikskiften är vardagsmat och där utmaningarna kan tyckas oöverkomliga.

Men det är också en historia om hopp. Om hur du kan förändra dig, dina kollegor och ditt företag till omfamna förändring och innovation. Att göra skillnad. Inte bara för dig. Eller mig. Utan för oss alla.
 

Webbstrategi: Christer Hedberg, Stendahls: ”Så skapar du starkare kundupplevelser med iBeacons”

Plats: Drottningporten 3

Genom att kombinera modern iBeacon-teknik med teknik användarna använder dagligen - sin mobil - kan vi skapa starka kundupplevelser som engagerar. Men vad innebär iBeacons-tekniken och vad kan man göra med den? Christer kommer visa
exempel på vad man gjort och berätta om vad som är på gång.

14.15 14.40

Webbstrategi: Christer Hedberg, Stendahls: ”Så skapar du starkare kundupplevelser med iBeacons”

Plats: Drottningporten 3 14.15 - 14.40

Genom att kombinera modern iBeacon-teknik med teknik användarna använder dagligen - sin mobil - kan vi skapa starka kundupplevelser som engagerar. Men vad innebär iBeacons-tekniken och vad kan man göra med den? Christer kommer visa
exempel på vad man gjort och berätta om vad som är på gång.

E-handel: Mikael Andersson, Star Republic: "Sluta gissa, börja mäta!"

Plats: Brevsorterarsalen, 1 tr upp

Vi ger dig några snabba tips hur e-handlare kan tjäna mer pengar och spara tid. Ni får både enkla förändringar som ni kan genomföra imorgon men även långsiktiga trender och tips.
 

14.15 14.40

E-handel: Mikael Andersson, Star Republic: "Sluta gissa, börja mäta!"

Plats: Brevsorterarsalen, 1 tr upp 14.15 - 14.40

Vi ger dig några snabba tips hur e-handlare kan tjäna mer pengar och spara tid. Ni får både enkla förändringar som ni kan genomföra imorgon men även långsiktiga trender och tips.
 

14.15

Kaffepaus

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn.

14.45 15.15

Kaffepaus

14.45 - 15.15

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn.

14.45

Samtal med Frida Boisen, chefredaktör på GT: ”Ledarskap och transparens i sociala medier”

Frida Boisen och GT har vunnit Best Use of Social Media i internationella INMA Awards i San Fransisco 2014. I samtalet med Magnus Höij berättar hon bland annat om hur man gör succé i de sociala medierna.

15.15 15.40

Samtal med Frida Boisen, chefredaktör på GT: ”Ledarskap och transparens i sociala medier”

15.15 - 15.40

Frida Boisen och GT har vunnit Best Use of Social Media i internationella INMA Awards i San Fransisco 2014. I samtalet med Magnus Höij berättar hon bland annat om hur man gör succé i de sociala medierna.

15.15

Ignite: Karin Engström, Business Development Director på Creuna - ”Relevans för vem?”

Med inspiration från formatet "Ignite", som liknar Pecha Kucha, kommer Creuna att ge oss fyra olika spaningar om digital utveckling på vardera fem minuter under Webbdagarna.

15.40 15.45

Ignite: Karin Engström, Business Development Director på Creuna - ”Relevans för vem?”

15.40 - 15.45

Med inspiration från formatet "Ignite", som liknar Pecha Kucha, kommer Creuna att ge oss fyra olika spaningar om digital utveckling på vardera fem minuter under Webbdagarna.

15.40

Beth Higbee, European Director for The Webby Media Group: "At Your Service"

How  is the Internet enabling a next generation high-touch, high-impact global service economy – and also creating the most entitled consumer the world has ever seen?

15.40 16.10

Beth Higbee, European Director for The Webby Media Group: "At Your Service"

15.40 - 16.10

How  is the Internet enabling a next generation high-touch, high-impact global service economy – and also creating the most entitled consumer the world has ever seen?

15.45

Avslutande keynote: Niklas Myhr, Social Media & Global Marketing Professor: "Det nya medielandskapet"

Niklas Myhr kommer att prata om globala trender som skapar ett kommunikationslandskap i förändring och utmanar dig som marknadsförare. Vad behöver du veta och tänka på för att möta dina kunder på rätt sätt? 

Niklas Myhr har en Ph.D. i marknadsföring från University of Virginia och har undervisat Internet/Social Media Marketing sedan 1999 i Washington DC samt vid Chapman University i Kalifornien. Dr Myhr rankas för närvarande som först i Google på “social media professor” och under 2013 års Webbdagarna i Stockholm fick han högsta betyg av 75 talare.

 

16.10 16.40

Avslutande keynote: Niklas Myhr, Social Media & Global Marketing Professor: "Det nya medielandskapet"

16.10 - 16.40

Niklas Myhr kommer att prata om globala trender som skapar ett kommunikationslandskap i förändring och utmanar dig som marknadsförare. Vad behöver du veta och tänka på för att möta dina kunder på rätt sätt? 

Niklas Myhr har en Ph.D. i marknadsföring från University of Virginia och har undervisat Internet/Social Media Marketing sedan 1999 i Washington DC samt vid Chapman University i Kalifornien. Dr Myhr rankas för närvarande som först i Google på “social media professor” och under 2013 års Webbdagarna i Stockholm fick han högsta betyg av 75 talare.

 

16.15

Magnus Höij och Internetworlds redaktion rundar av dag 1 av Webbdagarna Göteborg 2014

Magnus Höij och redaktionen summerar de viktigaste lärdomarna från dagen innan vi släpper iväg dig för AW och nätverkande i utställningsytan.

16.45 17.00

Magnus Höij och Internetworlds redaktion rundar av dag 1 av Webbdagarna Göteborg 2014

16.45 - 17.00

Magnus Höij och redaktionen summerar de viktigaste lärdomarna från dagen innan vi släpper iväg dig för AW och nätverkande i utställningsytan.

16.45

AW (After Webbdagarna) för alla deltagare i utställningsytan!

Än är inte dagen slut! Vi bjuder på ett kvällsmingel i den fantastiska utställningsytan på Clarion Hotel Post där du har tillfälle att fortsätta nätverka och utbyta erfarenheter med de övriga 600 deltagarna. Bluesrock-bandet Godless Men tar plats på scenen i Star Republics mötesyta strax efter att onsdagens program på stora scenen avslutas. Man nätverkar alltid bäst till livemusik så missa inte detta!

17.00 20.00

AW (After Webbdagarna) för alla deltagare i utställningsytan!

17.00 - 20.00

Än är inte dagen slut! Vi bjuder på ett kvällsmingel i den fantastiska utställningsytan på Clarion Hotel Post där du har tillfälle att fortsätta nätverka och utbyta erfarenheter med de övriga 600 deltagarna. Bluesrock-bandet Godless Men tar plats på scenen i Star Republics mötesyta strax efter att onsdagens program på stora scenen avslutas. Man nätverkar alltid bäst till livemusik så missa inte detta!

17.00

MORGONSEMINARIUM: "Bitcoin - Vad, hur och varför du måste börja bry dig"

Plats: Brevsorterarsalen, 1 trappa upp

Bitcoin - Vad, hur och varför du måste börja bry dig

Det har bland annat kallats för "största innovationen sedan internet". Sergej ger en intro till kryptovalutor/bitcoin, förklarar vad som är så märkvärdigt, hur det funkar och hur det kommer påverka ditt företag.

Talare: Sergej Kotliar, Entreprenör och digital strateg på BAS ITG, specialiserad inom digital valuta

08.15 08.50

MORGONSEMINARIUM: "Bitcoin - Vad, hur och varför du måste börja bry dig"

Plats: Brevsorterarsalen, 1 trappa upp 08.15 - 08.50

Bitcoin - Vad, hur och varför du måste börja bry dig

Det har bland annat kallats för "största innovationen sedan internet". Sergej ger en intro till kryptovalutor/bitcoin, förklarar vad som är så märkvärdigt, hur det funkar och hur det kommer påverka ditt företag.

Talare: Sergej Kotliar, Entreprenör och digital strateg på BAS ITG, specialiserad inom digital valuta

08.15

Magnus Höij, moderator, och Internetworlds redaktion inleder

Välkommen tillbaka till Clarion Hotel Post!

09.00 09.15

Magnus Höij, moderator, och Internetworlds redaktion inleder

09.00 - 09.15

Välkommen tillbaka till Clarion Hotel Post!

09.00

Keynote: Nina Åkestam, skribent, föreläsare och reklamforskare: "Vad är meningen med hela skiten?"

Arbetslivet går snabbare och snabbare. Det finns oändligt mycket roligt och viktigt att göra på jobbet (helst i förrgår), samtidigt som man gärna ska ha en hel och ren familj och springa ett avslappnat maraton på helgen. Hur sjutton går det ihop? Vad händer när det inte gör det? Varför jobbar vi som vi gör? Och varför är många av oss så rädda att ställa oss frågan varför?

Nina Åkestam är reklamforskare, debattör och författare aktuell med boken Meningen Med Hela Skiten.

09.15 09.55

Keynote: Nina Åkestam, skribent, föreläsare och reklamforskare: "Vad är meningen med hela skiten?"

09.15 - 09.55

Arbetslivet går snabbare och snabbare. Det finns oändligt mycket roligt och viktigt att göra på jobbet (helst i förrgår), samtidigt som man gärna ska ha en hel och ren familj och springa ett avslappnat maraton på helgen. Hur sjutton går det ihop? Vad händer när det inte gör det? Varför jobbar vi som vi gör? Och varför är många av oss så rädda att ställa oss frågan varför?

Nina Åkestam är reklamforskare, debattör och författare aktuell med boken Meningen Med Hela Skiten.

09.15

Ignite: Anna Lindqvist, Account Director på Creuna - ”Att börja i rätt ände”

Med inspiration från formatet "Ignite", som liknar Pecha Kucha, kommer Creuna att ge oss fyra olika spaningar om digital utveckling på vardera fem minuter under Webbdagarna.

09.55 10.00

Ignite: Anna Lindqvist, Account Director på Creuna - ”Att börja i rätt ände”

09.55 - 10.00

Med inspiration från formatet "Ignite", som liknar Pecha Kucha, kommer Creuna att ge oss fyra olika spaningar om digital utveckling på vardera fem minuter under Webbdagarna.

09.55

Kaffepaus

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn.

I kaffepausen kommer Nina Åkestam sälja och signera böcker i utställningsytan.

10.00 10.30

Kaffepaus

10.00 - 10.30

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn.

I kaffepausen kommer Nina Åkestam sälja och signera böcker i utställningsytan.

10.00

Lisa Lindström, VD på Doberman: "Så bygger du varumärke i en snabbrörlig värld"

Hur bygger man varumärke i en värld som ständigt är i förändring? Lisa Lindström resonerar kring varumärkesbyggande i dag och vad hon tror är nyckeln till framgång.

10.30 11.00

Lisa Lindström, VD på Doberman: "Så bygger du varumärke i en snabbrörlig värld"

10.30 - 11.00

Hur bygger man varumärke i en värld som ständigt är i förändring? Lisa Lindström resonerar kring varumärkesbyggande i dag och vad hon tror är nyckeln till framgång.

10.30

Magnus Höij samtalar med Andreas Aspegren, CPO Nyhetsprodukter online vid Schibsted Publishing: "Så blev Aftonbladet.se Sveriges bästa sajt"

Andreas har jobbat på Aftonbladet i många år som bland annat communitychef på Aftonbladet.se och sajtchef på Aftonbladet.se.

Aftonbladet.se är vinnare av Internetworlds årliga Topp100-lista, där vi utser Sveriges bästa sajter. Motiveringen till priset var följande: "Årets vinnare av Topp100 har en unik ställning i Mediesverige. Med en tradition att vara tidigt ute och testa nytt ser de till att utvecklingen på webben drivs på".

 

 

 

 

11.00 11.15

Magnus Höij samtalar med Andreas Aspegren, CPO Nyhetsprodukter online vid Schibsted Publishing: "Så blev Aftonbladet.se Sveriges bästa sajt"

11.00 - 11.15

Andreas har jobbat på Aftonbladet i många år som bland annat communitychef på Aftonbladet.se och sajtchef på Aftonbladet.se.

Aftonbladet.se är vinnare av Internetworlds årliga Topp100-lista, där vi utser Sveriges bästa sajter. Motiveringen till priset var följande: "Årets vinnare av Topp100 har en unik ställning i Mediesverige. Med en tradition att vara tidigt ute och testa nytt ser de till att utvecklingen på webben drivs på".

 

 

 

 

11.00

Charlotte Housel, Sr. Strategist in the Digital Innovation Department at McGarryBowen: "Faith and Reason"

How is technology affecting the balance between emotional persuasion and scientific, test-and-learn approaches at today's creative agencies?

11.15 12.00

Charlotte Housel, Sr. Strategist in the Digital Innovation Department at McGarryBowen: "Faith and Reason"

11.15 - 12.00

How is technology affecting the balance between emotional persuasion and scientific, test-and-learn approaches at today's creative agencies?

11.15

Lunchpaus

Dags att fylla på energiförrådet med Clarion Hotel Posts fantastiska mat och dryck!

Välj sedan mellan fyra kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd (fullständigt program för kunskapsspåren kommer inom kort):

 

12.00 13.10

Lunchpaus

12.00 - 13.10

Dags att fylla på energiförrådet med Clarion Hotel Posts fantastiska mat och dryck!

Välj sedan mellan fyra kunskapsspår, fullmatade med konkreta case och värdefulla tips och råd (fullständigt program för kunskapsspåren kommer inom kort):

 

12.00

Sociala medier: Jennie Hahn von Dorsche, Telenor: "Sociala medier som kundtjänst/support"

Plats: Drottningporten 1

2012 blev Jennie Hahn von Dorsche ansvarig för sociala medier på Telenor. Hon startade upp hela koncernens verksamhet och närvaro i sociala medier och såg till att Telenor Sveriges varumärken utvecklades i sin närvaro med hänsyn till både innehållsskapande, engagemangsdrivande aktiviteter och hög servicenivå.

Jennie delar med sig av lärdomarna från sitt arbete med att använda sociala medier som kundsupport. Vilka är de vanligaste fallgroparna? Och vad ska man tänka på när det gäller bland annat bemanning, omvärldsbevakning och språkbruk?

13.10 13.40

Sociala medier: Jennie Hahn von Dorsche, Telenor: "Sociala medier som kundtjänst/support"

Plats: Drottningporten 1 13.10 - 13.40

2012 blev Jennie Hahn von Dorsche ansvarig för sociala medier på Telenor. Hon startade upp hela koncernens verksamhet och närvaro i sociala medier och såg till att Telenor Sveriges varumärken utvecklades i sin närvaro med hänsyn till både innehållsskapande, engagemangsdrivande aktiviteter och hög servicenivå.

Jennie delar med sig av lärdomarna från sitt arbete med att använda sociala medier som kundsupport. Vilka är de vanligaste fallgroparna? Och vad ska man tänka på när det gäller bland annat bemanning, omvärldsbevakning och språkbruk?

Modern marknadsföring: Emina Dervisevic, web analyst, May & Barrow: "Allt du behöver veta om Universal analytics"

Plats: Drottningporten 2

Universal Analytics är den nya driftstandarden för Google Analytics. Snart måste alla konton använda det. På 30 minuter går Emina Dervisevic igenom det absolut viktigaste du behöver veta om Universal Analytics - och hur du använder det på bästa sätt.

13.10 13.40

Modern marknadsföring: Emina Dervisevic, web analyst, May & Barrow: "Allt du behöver veta om Universal analytics"

Plats: Drottningporten 2 13.10 - 13.40

Universal Analytics är den nya driftstandarden för Google Analytics. Snart måste alla konton använda det. På 30 minuter går Emina Dervisevic igenom det absolut viktigaste du behöver veta om Universal Analytics - och hur du använder det på bästa sätt.

Rörligt: Lukasz Lindell, video producer, Appelberg: "Så gör du för att skapa ditt egna rörliga innehåll"

Plats: Drottningporten 3

Ta med tittaren på en resa som berättar just din historia. Hur ser du till att du skapar en effekt av filmen samt omvandlar den till ett reelt värde?

Många företag producerar redan idag kring sina verksamheter, med stor framgång, se till att inte missa chansen att sticka ut i din kommunikation.

Lukasz Lindell,  Appelberg, delar med sig av sina bästa tips på hur du skapar ditt egna rörliga material.
 

13.10 13.40

Rörligt: Lukasz Lindell, video producer, Appelberg: "Så gör du för att skapa ditt egna rörliga innehåll"

Plats: Drottningporten 3 13.10 - 13.40

Ta med tittaren på en resa som berättar just din historia. Hur ser du till att du skapar en effekt av filmen samt omvandlar den till ett reelt värde?

Många företag producerar redan idag kring sina verksamheter, med stor framgång, se till att inte missa chansen att sticka ut i din kommunikation.

Lukasz Lindell,  Appelberg, delar med sig av sina bästa tips på hur du skapar ditt egna rörliga material.
 

Webbdesign: Carina Nilsson, chefredaktör, Cap & Design: "Design i sociala medier"

Plats: Brevsorterarsalen, 1 tr upp

Hur får du din Twitterkanal, YouTubekanal och Facebooksida att samspela med den egna sajten och er grafiska profil? Vad ska man tänka på när man brandar de olika sociala kanalerna?

13.10 13.40

Webbdesign: Carina Nilsson, chefredaktör, Cap & Design: "Design i sociala medier"

Plats: Brevsorterarsalen, 1 tr upp 13.10 - 13.40

Hur får du din Twitterkanal, YouTubekanal och Facebooksida att samspela med den egna sajten och er grafiska profil? Vad ska man tänka på när man brandar de olika sociala kanalerna?

13.10

Sociala medier: Karin Bäcklund, Springtime: "De nya tjänsterna du måste ha koll på"

Plats: Drottningporten 1

Den digitala utvecklingen går snabbt och många nya tjänster hinner försvinna innan de flesta hinner uppfattar att de existerat. Men vilka är de viktigaste och mest spännande tjänsterna och trenderna att hålla koll på just nu och hur kan ditt företag utnyttja dem på rätt sätt? Vi ger dig svaren!

13.45 14.10

Sociala medier: Karin Bäcklund, Springtime: "De nya tjänsterna du måste ha koll på"

Plats: Drottningporten 1 13.45 - 14.10

Den digitala utvecklingen går snabbt och många nya tjänster hinner försvinna innan de flesta hinner uppfattar att de existerat. Men vilka är de viktigaste och mest spännande tjänsterna och trenderna att hålla koll på just nu och hur kan ditt företag utnyttja dem på rätt sätt? Vi ger dig svaren!

Modern marknadsföring: Mattias Weder, Eniro: "Små- och medelstora företags utmaningar i den digitala medievärlden"

Plats: Drottningporten 2
Eniro har i samarbete med TNS-Sifo gjort en omfattande undersökning för att kartlägga små och medelstora företags utmaningar inom digital marknadsföring. På webbdagarna presenteras rapportens slutsatser. 
 
Mattias Wedar är direktör för produkt- och tjänsteutveckling på Eniro. Han har arbetat på alla Eniros nordiska marknader och har genom åren skaffat sig ett gediget kunnande om vilka utmaningar annonsörerna står inför i den snabbrörliga medievärlden. Underhållande och med glimten i ögat delar Mattias med sig av sin breda erfarenhet.
13.45 14.10

Modern marknadsföring: Mattias Weder, Eniro: "Små- och medelstora företags utmaningar i den digitala medievärlden"

Plats: Drottningporten 2 13.45 - 14.10

Eniro har i samarbete med TNS-Sifo gjort en omfattande undersökning för att kartlägga små och medelstora företags utmaningar inom digital marknadsföring. På webbdagarna presenteras rapportens slutsatser. 
 
Mattias Wedar är direktör för produkt- och tjänsteutveckling på Eniro. Han har arbetat på alla Eniros nordiska marknader och har genom åren skaffat sig ett gediget kunnande om vilka utmaningar annonsörerna står inför i den snabbrörliga medievärlden. Underhållande och med glimten i ögat delar Mattias med sig av sin breda erfarenhet.

Rörligt: Teddy Falsen Hiis, Product Evangelist, 23: "Maximera värdet av företagets videoinnehåll"

Plats: Drottningporten 3

Teddy berättar hur företag och organisationer kan skapa videohemsidor, precis som SVTplay och TED.com, och vad som är fördelarna samt hur man kan maximera värdet av dem.
 

13.45 14.10

Rörligt: Teddy Falsen Hiis, Product Evangelist, 23: "Maximera värdet av företagets videoinnehåll"

Plats: Drottningporten 3 13.45 - 14.10

Teddy berättar hur företag och organisationer kan skapa videohemsidor, precis som SVTplay och TED.com, och vad som är fördelarna samt hur man kan maximera värdet av dem.
 

Webbdesign: Mogul: "Mogul talar Klarspråk - Utveckla din närvaro på den aktiva webben"

Plats: Brevsorterarsalen, 1 tr upp

Mer information om programpunkten kommer inom kort.

13.45 14.10

Webbdesign: Mogul: "Mogul talar Klarspråk - Utveckla din närvaro på den aktiva webben"

Plats: Brevsorterarsalen, 1 tr upp 13.45 - 14.10

Mer information om programpunkten kommer inom kort.

13.45

Sociala medier: Gabriella Gullbrandson, SJ: "Sociala medier på spåret – ett socialare SJ"

Plats: Drottningporten 1

SJ beskriver hur de har gått från en mindre redaktion på marknadsavdelningen, till dagens 40 redaktörer på kundtjänst där de också jobbar närmare kunden genom crowdsourcing. Gabriella Gullbrandson, Business Development Manager på SJ, går igenom vilka kompetenser och resurser som behövs i en organisation och vilka utmaningar de har stött på. Dessutom får du SJ:s bästa tips på hur man bygger en framgångsrik sociala medier-organisation.

14.15 14.40

Sociala medier: Gabriella Gullbrandson, SJ: "Sociala medier på spåret – ett socialare SJ"

Plats: Drottningporten 1 14.15 - 14.40

SJ beskriver hur de har gått från en mindre redaktion på marknadsavdelningen, till dagens 40 redaktörer på kundtjänst där de också jobbar närmare kunden genom crowdsourcing. Gabriella Gullbrandson, Business Development Manager på SJ, går igenom vilka kompetenser och resurser som behövs i en organisation och vilka utmaningar de har stött på. Dessutom får du SJ:s bästa tips på hur man bygger en framgångsrik sociala medier-organisation.

Modern marknadsföring: Christian Rudolf, driver Topdog SEO: "3 Google trender som Google inte vill att du skall känna till"

Plats: Drottningporten 2

I genomsnitt gör Google mer än en ändring per dag i sin sökalgoritm. Varje år är det ett par tre av dessa ändringar är så stora att de ändrar på hela internet. Google dock berättar sällan vilka ändringar de gör och vilka effekter de får. I denna föreläsning av Christian Rudolf får du insikter i 3 trender som Google skapat när de ändrat i sin algoritm som du inte känner till.

14.15 14.40

Modern marknadsföring: Christian Rudolf, driver Topdog SEO: "3 Google trender som Google inte vill att du skall känna till"

Plats: Drottningporten 2 14.15 - 14.40

I genomsnitt gör Google mer än en ändring per dag i sin sökalgoritm. Varje år är det ett par tre av dessa ändringar är så stora att de ändrar på hela internet. Google dock berättar sällan vilka ändringar de gör och vilka effekter de får. I denna föreläsning av Christian Rudolf får du insikter i 3 trender som Google skapat när de ändrat i sin algoritm som du inte känner till.

Rörligt: "Case: Så jobbar Lärarförbundet med rörlig kommunikation"

Plats: Drottningporten 3

Lärarförbundet har jobbat med rörlig bild sedan 2007, men det var inte förrän 2011 som det lossnade rejält. 2012 startade vi lärarnas egna playkanal - Lärarkanalen.se.  Anna-Karin Rosvall och Johan Tufvesson kommer att berätta hur de arbetar med rörlig bild och hur du enkelt kan börja själv.


 

14.15 14.40

Rörligt: "Case: Så jobbar Lärarförbundet med rörlig kommunikation"

Plats: Drottningporten 3 14.15 - 14.40

Lärarförbundet har jobbat med rörlig bild sedan 2007, men det var inte förrän 2011 som det lossnade rejält. 2012 startade vi lärarnas egna playkanal - Lärarkanalen.se.  Anna-Karin Rosvall och Johan Tufvesson kommer att berätta hur de arbetar med rörlig bild och hur du enkelt kan börja själv.


 

Webbdesign: David de Léon, UX Director, inUse: "Designfrågor”.

Plats: Brevsorterarsalen, 1 tr upp

Att bygga en webbsajt eller att ta fram en ny mobilapplikation kan vara rätt obehagligt. Hur vet man att man bygger rätt sak? Hur vet man att det blir bra? David går igenom en del frågor som designers och icke-designers kan ställa sig under arbetets gång. Frågor som säkerställer att man är på rätt väg.
 

14.15 14.40

Webbdesign: David de Léon, UX Director, inUse: "Designfrågor”.

Plats: Brevsorterarsalen, 1 tr upp 14.15 - 14.40

Att bygga en webbsajt eller att ta fram en ny mobilapplikation kan vara rätt obehagligt. Hur vet man att man bygger rätt sak? Hur vet man att det blir bra? David går igenom en del frågor som designers och icke-designers kan ställa sig under arbetets gång. Frågor som säkerställer att man är på rätt väg.
 

14.15

Kaffepaus

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn.
 

14.45 15.15

Kaffepaus

14.45 - 15.15

Under kaffepauserna är det utställningsområdet som du ska befinna dig i. Utöver möjligheten att nätverka med de ledande leverantörerna i branschen, så kommer det att ske aktiviteter och överraskningar i alla hörn.
 

14.45

Ignite: Tina Söderlund, VP Creuna Göteborg - ”Alla ska med!”

Med inspiration från formatet "Ignite", som liknar Pecha Kucha, kommer Creuna att ge oss fyra olika spaningar om digital utveckling på vardera fem minuter under Webbdagarna.

15.15 15.20

Ignite: Tina Söderlund, VP Creuna Göteborg - ”Alla ska med!”

15.15 - 15.20

Med inspiration från formatet "Ignite", som liknar Pecha Kucha, kommer Creuna att ge oss fyra olika spaningar om digital utveckling på vardera fem minuter under Webbdagarna.

15.15

Per Carleö, marknadskommunikationschef Volvo Personbilar Sverige: ”Skapa effekt genom att skapa känslor”

Per kommer att berätta om Volvo’s strategi och dela med sig av resultat från deras uppmärksammade kampanjer med bl a Zlatan Ibrahimovic.

15.20 15.50

Per Carleö, marknadskommunikationschef Volvo Personbilar Sverige: ”Skapa effekt genom att skapa känslor”

15.20 - 15.50

Per kommer att berätta om Volvo’s strategi och dela med sig av resultat från deras uppmärksammade kampanjer med bl a Zlatan Ibrahimovic.

15.20

Lina Areblad, Grundare av House of Conversations: "Elefanten i rummet"

Facebook och Twitter har mognat och blivit självklara samtalsämnen på alla marknads- och kommunikationsavdelningar. Men kommer de att vara lika relevanta om fem år? Kommer vårt beteende på nätet att ändras i grunden?

Lina Areblad vänder på stenen och undrar om det hon idag säljer konsulttjänster kring kommer att vara användbart om några år.

15.50 16.20

Lina Areblad, Grundare av House of Conversations: "Elefanten i rummet"

15.50 - 16.20

Facebook och Twitter har mognat och blivit självklara samtalsämnen på alla marknads- och kommunikationsavdelningar. Men kommer de att vara lika relevanta om fem år? Kommer vårt beteende på nätet att ändras i grunden?

Lina Areblad vänder på stenen och undrar om det hon idag säljer konsulttjänster kring kommer att vara användbart om några år.

15.50

Avslutande keynote: Martin Ragnevad, VD och grundare av Daytona: "Hur kan svenska företag förändra sig för att hänga med i en allt komplexare digital omvärld?"

Framtidens utmaningar och möjligheter är svindlande. Man måste utgå mer från människan än från tekniken för att lyckas. Och man måste både titta framåt och bakåt för att kunna förändra sig. Martin Ragnevad kommer bland annat att prata om kunddriven tjänstedesign och hur kunderna måste vara en del av företagens processer om man ska bli så relevant som möjligt.

16.20 16.50

Avslutande keynote: Martin Ragnevad, VD och grundare av Daytona: "Hur kan svenska företag förändra sig för att hänga med i en allt komplexare digital omvärld?"

16.20 - 16.50

Framtidens utmaningar och möjligheter är svindlande. Man måste utgå mer från människan än från tekniken för att lyckas. Och man måste både titta framåt och bakåt för att kunna förändra sig. Martin Ragnevad kommer bland annat att prata om kunddriven tjänstedesign och hur kunderna måste vara en del av företagens processer om man ska bli så relevant som möjligt.

16.20

Magnus Höij och redaktionen summerar

Magnus Höij och Internetworlds redaktion summerar och rundar av två intensiva dagar. Vilka är de viktigaste lärdomarna? Vilka talare stack ut från mängden? Och vad tar vi med oss tillbaka till kontoret?

16.50 17.00

Magnus Höij och redaktionen summerar

16.50 - 17.00

Magnus Höij och Internetworlds redaktion summerar och rundar av två intensiva dagar. Vilka är de viktigaste lärdomarna? Vilka talare stack ut från mängden? Och vad tar vi med oss tillbaka till kontoret?

16.50