Att skriva för webben – hyllad skrivkurs 25 april

Din text har bara några sekunder på sig att locka läsaren. Och även när du har lyckats fånga läsaren måste du övertyga henne om att det finns ett värde i att läsa vidare. En text på webben måste vara relevant, tydlig, underhållande, nyttig, korrekt, fängslande och överraskande. Det är dessutom inte bara dina läsare och besökare som uppskattar en välskriven text, även Google gillar innehåll av hög kvalitet.

Som deltagare på denna inspirerande, praktiska och mycket omtyckta kurs lär du dig att skriva texter som sticker ut i det digitala bruset, som fångar läsarens uppmärksamhet, är läsvärda, lockar till mer läsning och blir delade i sociala medier. Vi lär dig dessutom att hitta rätt ton för just din målgrupp och ger dig tipsen som tar dig vidare när skrivkrampen sätter in. Anmäl dig nu och ta chansen att lyfta ditt skrivande till en ny nivå. Vi lovar att du inte blir besviken – kursen har haft 100% nöjda deltagare hittills.

För dig som skriver dagligen på webben

Kursen passar dig som inte är professionell skribent eller journalist, men som ändå skriver många och långa texter för webben i ditt yrke. Du kanske är kommunikatör, webbredaktör, ansvarig för företagets intranät eller liknande. Under dagen varvas teori med många praktiska övningar.
 

Anmäl dig innan det blir fullt »

Den här kursen passar även mycket bra att genomföras företagsinternt.

 

"En kurs som rymde det mesta; konkreta tips, inspiration och bra kursledare"
– Sandra Hedberg, Webbkommunikatör, KPMG

 

Det här kommer du att få lära dig under kursen

  Hur du hittar rätt syfte, vinkel och inledning för att locka till läsning

  Varför rubriker, bildtexter och mellanrubriker är nyckeln till framgång

  Att skriva målgruppsanpassade texter

  Hur du hittar rätt tonfall och tonalitet – och får en egen stil

  Vilka texter som når ut och blir delade i sociala medier

  Varför krönikor och åsiktsmaterial skiljer sig från vanliga texter

  Vad just du behöver utveckla – feedback på dina egna texter under dagen ingår

 

Kursledare: Katarina Strömberg – chefredaktör på internetworld.se

Katarina är Internetworlds egen chefredaktör. Hon har jobbat som journalist i över 20 år och vet allt om hur man når ut med sina texter på webben till rätt målgrupp och hur man formulerar sig för att locka till mer läsning. Hon är dessutom en mycket erfaren moderator och är pedagogisk som få. I korthet: en bättre skrivkursledare finns nog inte.

 

"Jag satt och höll mig från att gå och kissa i en timme bara för att jag inte ville missa något Katarina sa. SÅ bra var kursen!" – Lovisa Staberg, kommunikatör, Tekniska verken i Linköping

 

Här är dagens program
 

08:00-08:30 – Registrering med frukost
  • Registrering i receptionen på IDG's kontor på Magnus Ladulåsgatan 65.
08:30-10:00 – Session I – Kom igång med skrivandet
  • Ett bra språk märks inte
  • Syfte och vinkel
  • Börja i rätt ände – vikten av en stark inledning
  • Så hittar du den röda tråden
  • Skrivövning
     
10:00-10:15 – Förmiddagsfika

 

10:15-11:00 – Session II – Att skriva är ett hantverk
  • Rubriker och ingresser
  • Mellanrubriker och faktarutor
  • Att skriva bildtexter
  • Vanliga fel och missar
  • Skrivövning
11:00-12:00 – Session III – Att skriva för målgruppen
  • Tonfall och tonalitet
  • Att anpassa texten efter läsaren
  • Skrivövning
     
12:00-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch)

 

13:00-13:30 – Session IV – Krönikor och åsiktsmaterial
  • Så bygger du upp en bra krönika
  • Hitta din egen stil
  • Skrivövning
13:30-14:30 – Session V – Skriva på blogg, Twitter, Facebook och webbsidan – några konkreta tips
  • Konkreta tips för att få ditt innehåll delat
  • Texter som funkar (och inte funkar) på Facebook
  • Blogginnehåll
  • 140 tecken räcker långt
  • Instagram är också text
 
14:30-14:45 – Eftermiddagsfika

 

14:45-15:15 – Session VI – När skrivandet går trögt
  • Lär dig komma vidare när skrivkrampen sätter in
  • Resurser och tips från andra
  • Att jobba med andras texter
15:15-16:00 – Session VII – Att skriva är livet
  • Skriv en egen text och få proffsfeedback
  • Blir det du som får skriva en krönika på internetworld.se?

Det praktiska

Kursen arrangeras i mediehuset IDG:s nya lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm och har max 15 platser. Vi tar väl hand om dig under dagen – en ordentlig frukost, utsökt lunch (på den prisade restaurangen Usine) och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften. Under 2016 gav 100 procent av våra deltagare toppbetyg till maten och servicen på Webbdagarna Academy.

 

Anmäl dig innan det blir fullt »

"Tack för alla användbara konkreta tips som jag kan ta med mig till verksamheten" – Marianne Lindgren Marknadsansvarig, Visit Hemavan Tärnaby