Heldagskurs i Sökmotoroptimering – 9 maj i Stockholm

Välkommen till en inspirerande och lärorik heldagskurs som kommer att ta dina kunskaper inom sökmotoroptimering till en ny nivå. Som deltagare lär du dig att skapa en modern sökstrategi, att välja rätt sökord och optimera ditt innehåll för Google. Du får dessutom koll på varför länkar är avgörande för att synas högt upp i sökresultaten samt hur du utvärderar din SEO-satsning. Vi fokuserar på konkreta praktiska lösningar som du har användning av i vardagen och kan börja applicera direkt.

För dig som vill utvecklas inom SEO

Kursen är anpassad för dig som vill börja arbeta med SEO och få en bättre förståelse för hur du kan lyfta din sajts ranking i sökresultaten. Du jobbar förmodligen med marknadsföring, försäljning, affärsutveckling, e-handel och/eller IT.

 

Anmäl dig innan det blir fullt »

Den här kursen passar även mycket bra att genomföras företagsinternt.

Det här kommer du att få lära dig under kursen

  Sökmotoroptimering från grunden och varför det fungerar

  Hur du genomför en sökordsanalys och hur du använder den

  Förståelse för vilket innehåll som besökare och sökmotorer uppskattar

  Hur du använder länkar på rätt sätt för din webbplats

  Kunskaper i hur du skapar en grundläggande SEO-strategi

  Förståelse för och lösningar på några vanliga tekniska problem

                                       

Kursledare är Viktor Calmhede – en av Sveriges främsta SEO-experter

Viktor Calmhede, head of SEO på Pineberry och en av Sveriges främsta experter i ämnet, kommer på sitt pedagogiska sätt förvandla sökmotoroptimering till något alla kan förstå. Under dagen kommer du tillsammans med Viktor och hans team av sökmotorkonsulter att gå igenom grunderna i sökmotoroptimering så att du kan skapa en lönsam synlighet på Google.

 

Här är dagens program

 
08:30-09:00 – Registrering med frukost
  • Registrering i receptionen på IDG's nya kontor på Magnus Ladulåsgatan 65.
09:00-09:50 – Introduktion till sök
  • Hur ser den svenska sökmarknaden ut?
  • Hur fungerar en sökmotor som Google och hur är sökresultatet uppbyggt?
  • Vad skiljer traditionell marknadsföring från SEO?
  • Hur sätter du mål för din SEO?
  • Manuellt arbete och verktyg – vilka ska du jobba med?
 
09:50-10:00 – Förmiddagsfika

 

10:00-10:50 – Sökordsanalys
  • Vilka sökord ska du synas på?
  • Grundlig genomgång av faktorer som gynnar sökordsanalysen men som många företag glömmer
  • Hur väljer du en domän för ditt SEO-arbete?
  • Ditt företag verkar på flera marknader – hur gör du då?
    
10:50-11:50 – On Page – webbsida
  • Talar du klarspråk med Google?
  • Viktiga element på din webbsajt du kontrollerar som påverkar hur du syns på Google
  • Gör som proffsen – använd bra verktyg!
 
11:50-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch)
 
 
13:00-13:50 – On Page – webbsajt – Avancerad SEO
  • Skapa en optimerad struktur för din webbsajt
  • Internlänkning och utgående länkar – slösar du med din länkkraft?
  • Har du relevant innehåll? Vad gör du om någon kopierar dig?
  • Håll koll på dina url:er
  • Statuskoder som räddar din SEO
  • Mobil SEO – fångar du upp mobila besökare?
13:50-14:50 – Länkstrategi
  • Varför är länkar viktiga för din SEO?
  • Ankartext och dess fördelning – vad är optimalt?
  • Olika typer av länkar och hur du värderar dem. Vad skiljer stora och små företag åt i länkarbetet?
  • Sociala signaler – en levande myt
  • Länkbeten och content marketing – vad funkar egentligen?
 
14:50-15:00 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)

 

15:00-16:00 – Uppföljning
  • Olika sätt att mäta dina SEO-insatser
  • Not provided – så här mäter du ändå
  • Vilka intäkter ger din SEO? Mät försäljning i Analytics
  • Jämför rätt och få en rättvis bild av din uppföljning
  • Frågestund – få svar på dina frågor
  • Köp in SEO – vilka krav ska du som köpare ställa
  • Lära mer? Bästa SEO-resurserna att tillgå

Det praktiska

Kursen arrangeras i mediehuset IDG:s nya lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm och har max 15 platser. Vi tar väl hand om dig under dagen – en ordentlig frukost, utsökt lunch (på den prisade restaurangen Usine) och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften. Under 2016 gav 100 procent av våra deltagare toppbetyg till maten och servicen på Webbdagarna Academy.
 

Anmäl dig innan det blir fullt »

"Jättebra och rolig kurs med duktig och inspirerande kursledare" – Linn Elgstrand, webmaster på MUCF

 

Kursen arrangeras i samarbete med