Introduktionskurs i Google Analytics – 5 april 2017

Välkommen till en lärorik och uppskattad heldag där vi går igenom Google Analytics från grunden. Som deltagare får du en helt ny syn på möjligheterna med webbanalys och på hur de rapporter och funktioner som finns i Google Analytics kan hjälpa dig i din yrkesroll. Kursen bygger på Googles egen inlärningsprocess och vi använder skräddarsydda övningar som är integrerade i tjänsten.
 

För dig som är ny inom Google Analytics

Kursen vänder sig till dig som är relativt ny inom Google Analytics och vill lära dig att navigera genom produkten och dess möjligheter. Är du intresserad av en mer avancerad nivå rekommenderar vi varmt vår certifieringskurs i Google Analytics (GAIQ).
 

Anmäl dig innan det blir fullt »

Webbdagarna Academy har hittills haft 98% nöjda deltagare.
 

Det här får du som deltagare lära dig

  Vilka rapporter du kan få ut genom Google Analytics och vad de innebär

  Vilka trafikkällor som är viktigast för din sajt och hur de samspelar med varandra

  Hur du kan generera värdefulla insikter om din marknadsföring på nätet

  Vad dina besökare gör på din sajt och vilka de är

  Hur du sätter upp mål och analyserar vad varje besökare är värd

Kursledare är Emina Dervisevic – en av världens främsta experter på Google Analytics

Emina är en uppskattad Webbdagarna-talare och en av världens mest kompetenta personer på Google Analytics ur ett affärsperspektiv. Hon har tidigare arbetat på Google som produktspecialist på just Analytics och har dessutom precis släppt en bok om webbanalys. I korthet: en bättre kursledare inom Google Analytics finns nog inte.

Här är dagens program

 
08:30-09:00 - Registrering och frukost
  • Registrering i IDG:s lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65.
09:00-09:15 - Inledning
 
09:15-10:30 - Kom igång med Google Analytics
  • Navigering i verktyget
  • Lär dig hitta de viktigaste rapporterna och kontrollerna
 
10:30-10:45 - Förmiddagsfika

 

10:45-12:15 - Innehållsrapporter och beteende på sajten
  • Så skapar du egna översikter/instrumentpaneler
  • Lär dig de viktiga mätetalen – som hjälper dig att:
    – Förstå vad besökarna gör på din sajt
    – Segmentera besökarna efter ålder, kön och intressekategorier
    – Förstå din sajts effektivitet
 
12:15-13:15 - Lunch (en väldigt god lunch)

 

13:15-14:15 - Mål och konverteringar
  • Så skapar du mål i Google Analytics
  • Hur använder du rapporter kopplade till målen?
  • Vilka mål är viktiga och hur ska du tänka kring mål på sajten?

14:15-14:45 - Eftermiddagsfika

 

14:45-15:45 - Trafikkällor och KPI:er
  • Så följer du trafiken i olika kanaler
  • Hur kommer besökarna till din sajt?
  • Vilka KPI:er är viktigast för att utvärdera trafiken på sajten
  • Så mycket är besökaren värd
  • Vi sätter mål och visar hur du tolkar några av de mest använda rapporterna
 
15:45-16:00 - Summering och slutsatser
  • Dagens slutsatser kring Google Analytics

Det praktiska

Kursen arrangeras i mediehuset IDG:s nya lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm och har max 15 platser. Vi tar väl hand om dig under dagen – en ordentlig frukost, utsökt lunch (på den prisade restaurangen Usine) och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften. Under 2016 gav 100 procent av våra deltagare toppbetyg till maten och servicen på Webbdagarna Academy.
 

Specialpris för dig som deltagit på Webbdagarna tidigare! Anmäl dig nu »

"Innehållet var relevant för mig som användare utan förkunskaper; bra praktiska exempel, mycket som jag kan ta med mig in i mitt arbete" – Elke Welzbacher, webbredaktör på Skolverket