Den moderna marknadsavdelningen
– tvådagarskurs, 26 september & 17 oktober

Att vara marknadschef är i dag mer komplext än någonsin tidigare. Den snabba tekniska utvecklingen resulterar i ett krävande medielandskap samtidigt som den ställer nya krav på en modern och effektiv marknadsorganisation. Vilken roll ska en marknadsavdelning ta när spelreglerna så drastiskt förändrats? Hur mäts framgång och hur långt sträcker sig marknadsavdelningens ansvar för företagets resultat? Vilka resurser krävs och hur kan man organisera och undvika silos för att skapa agilitet? Hur påverkar det samarbeten, både internt och externt?

På denna nya tvådagarskurs – som specialanpassas med utgångspunkt i respektive deltagare – lyfter vi blicken och går igenom hörnstenarna som formar framtidens arena för marknadschefer, både ur ett kommersiellt och kommunikativt perspektiv. Föreläsningar varvas med diskussioner, workshops och individuellt arbete. Du får kunskap kring hur du bäst rustar dig och ditt team för framtiden och hur marknadsavdelningen praktiskt kan bidra till innovation och nya intäkter. Kursen är uppdelad på två heldagar med uppehåll för reflektion och praktiska uppgifter som kopplas till din egen organisation.

För dig som vill modernisera din marknadsavdelning

Kursen riktar sig framförallt till dig som är marknads- och/eller kommunikationschef, men välkomnar även försäljningschefer, HR-chefer och VD:ar som vill förstå mer kring hur förutsättningarna förändrats och hur man strukturerar ett effektivt och resultatinriktat marknadsteam.

 

Anmäl dig innan det blir fullt »

 

"Kursen belyste komplexiteten men även möjligheterna i det nya digitala landskapet på ett attraktivt sätt. Engagerade kursledare och minst lika viktigt; bra interaktion i ”klassen” samt en personlig vinkling av innehållet. Bra!" – Torbjörn Jonsson, Marknadschef, Atea

 

Det här får du som deltagare lära dig

 En förståelse för hörnstenarna som formar framtidens marknadsorganisation

 Fördjupning i medielandskapet och hur det förändrar förutsättningarna för marknadsföring

 Inspiration och verktyg för att ta ledarskap att driva innovation i ditt företag

  Verktyg för att gå från kampanjorienterad reklam till agil kommunikation

  Tid för utbyte av erfarenheter och lärande av varandra

  Argument och aktiv coachning för att driva förändring i din organisation

Kursledare: Karin Zingmark & Eva Lundström

Karin Zingmark har omkring tjugo års erfarenhet av att driva förändring på temat kommunikation och ledarskap i en uppkopplad värld. Genom åren har Karin haft ledande befattningar inom IT, tech- och mediabranschen, senast i rollen som marknadschef på Microsoft i Sverige. Med nyfikenhet som drivkraft, mod att testa nytt och stort engagemang för digitalisering säkerställer Karin att utnyttja de möjligheter som uppstår i dagens medielandskap. I dag arbetar Karin som strategisk rådgivare inom digital kommunikation och ledarskap.

Eva Lundström har mångårig erfarenhet från nordiska marknadschefsroller i välkända konsumentföretag, bland annat TUI, Travelocity, SATS och senast Apollo där hon under åren drivit förändringsarbeten inom varumärke, digitalisering och organisation parallellt med en föränderlig omvärld. Hon är en energisk förändringsledare och en uppskattad föreläsare på både marknadsföringsutbildningar och andra event. I dag jobbar Eva som marknadschef på Scandic parallellt med föreläsningsuppdrag i egen regi.

I korthet: en bättre och mer erfaren kursledarduo får du leta länge efter.

 

Anmäl dig innan det blir fullt »

Webbdagarna Academy hade 99,3% nöjda deltagare under 2016
 

PROGRAM

Kursen består av två heldagar – 26 september och 17 oktober – och specialanpassas med utgångspunkt i respektive deltagare. Teori varvas med praktiska uppgifter som bygger på deltagarnas faktiska behov. Ambitionen är att du som deltagare ska kunna åstadkomma reella förändringar i din organisation, och kursledarna finns tillgängliga för coachning även mellan kurstillfällena. 

Program 26 september – Dag 1

 

08:30-09:00 – Registrering med frukost

 

09:00-10:30 – Omvärlden förändras – hur påverkas din affär?
  • Digitalisering, globalisering – hot och möjligheter
  • Framgångssagor och fails
  • Förutsättningar för framgång

 

10:30-10:45 – Förmiddagsfika

 

 
10:45-11:45 – Fortsättning: Omvärlden och kommunikation
  • Teknik och kommunikation
  • Innovationsworkshop
 
11:45-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch)
 
 
13:00-14:00 – Kommunikation – Det nya medielandskapet
  • Konsumentbeteende och mediekonsumtion
  • Den kommunikativa organisationen
  • Strategiarbete, värdegrund och syfte

 

14:00-15:00 – Fortsättning: Kommunikation
  • Från reklam till datadriven kommunikation, kundresan och kanaler
  • Byråsammansättning och samarbeten
  • Reflektion och erfarenhetsutbyte

 

15:00-15:15 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)

 

15:15-16:00 – Resultat – Målsättning i dag och i morgon
  • Från brandtrackers och kostnader till intäkter och resultat
  • Workshop: vad mäts du på i dag och vad skulle du kunna ha som målsättning?
16:00-17:00 – Summering
  • Omsättning av dagens lärdomar till din vardag
  • Uppgift till nästa gång

 

Anmäl dig innan det blir fullt »

"Kursen belyste komplexiteten men även möjligheterna i det nya digitala landskapet på ett attraktivt sätt. Engagerade kursledare och minst lika viktigt; bra interaktion i ”klassen” samt en personlig vinkling av innehållet. Bra!" – Torbjörn Jonsson, Marknadschef, Atea

 

Program 17 oktober – Dag 2

 

08:30-09:00 – Registrering med frukost

 

09:00-10:30 – Recap och reflektion
  • Arenan för morgondagens marknadsavdelning
  • Reflektion och erfarenhetsutbyte

 

10:30-10:45 – Förmiddagsfika

 

10:45-11:45 – Organisation
  • Vilka komponenter består morgondagens marknadsavdelning av?
  • Interna silos – vilka är de och hur tacklar ni dessa?
  • Reflektion och erfarenhetsutbyte

 

11:45-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch)

 

13:00-16:00 – Genomgång av uppgifter
  • Återkoppling från uppgift
  • Feedback
 
16:00-16:15 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)

 

16:15-17:00 – Summering av kursen
  • Feedback och reflektion
  • Fira fails & framgångar!

Det praktiska

Kursen arrangeras i mediehuset IDG:s nya lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm och har max 15 platser. Vi tar väl hand om dig under båda dagarna – ordentlig frukost, utsökt lunch (på den prisade restaurangen Usine) och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften. Under 2016 gav 100 procent av våra deltagare toppbetyg till maten och servicen på Webbdagarna Academy.
 

Specialpris för dig som deltagit på Webbdagarna tidigare! Anmäl dig nu »

Webbdagarna Academy hade 99,3% nöjda deltagare under 2016