EU:s dataskyddsförordning – lär dig de nya reglerna för kunddata
Heldagskurs 20 september i Stockholm

Välkommen till en mycket uppskattad kurs som hjälper dig att anpassa din verksamhet till EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) som träder i kraft i mitten på 2018. Den nya lagen kommer att få enorma konsekvenser för alla svenska organisationer vad gäller hantering och öppenhet kring kunddata och personuppgifter. Därför är det hög tid att börja förändringsarbetet redan nu.

Som deltagare lär du dig hur du följer lagen och därmed undviker de omfattande böter som annars kan drabba din organisation. Du får bland mycket annat svar på vad som gäller vid direktmarknadsföring som e-post och sms, hur ni arbetar förberedande med er kunddatabas och när personuppgifter får hanteras utan samtycke – och vad som faktiskt krävs för att ett samtycke ska vara giltigt.

För dig som arbetar med kunddata

Kursen vänder sig till dig som ansvarar för kunddata i någon form i er verksamhet. Du kanske jobbar som marknadschef, VD, CRM-ansvarig, online-ansvarig eller IT-chef.

 

Anmäl dig innan det blir fullt » 

100% nöjda deltagare hittills!

 

Det här kommer du att få lära dig under kursen

  Grunderna i den nya dataskyddsförordningen och hur den skiljer sig från nuvarande PUL

  När och hur får personuppgifter hanteras utan samtycke?

  Vad krävs för att ett samtycke ska vara giltigt?

  Vad behöver vi göra för att följa lagen?

  Hur och när är direktmarknadsföring, via exempelvis sms och e-mail, tillåten?

  Hur kan vi arbeta med att förbereda oss för den nya lagstiftningen?

 

Kursledare: Marielle Eide, jurist Advokatfirman Delphi

Marielle Eide är specialiserad inom IT, online och e-handel. Hon hjälper företag med avtal och juridisk rådgivning, exempelvis kring hantering av personuppgifter, granskning av webbplatser och onlinetjänster. Hon är dessutom en mycket omtyckt talare som fick toppbetyg när hon föreläste om nya dataskyddsförordningen på Webbdagarna Stockholm 2017.

 

Här är dagens program
 

08:00-08:30 – Frukost och registrering
 
08:30-10:00 – Session I
  • Grundläggande om Dataskyddsförordningen och skillnader jämfört med gamla personuppgiftslagen
  • När gäller lagen?
  • Sanktioner
  • Grundläggande begrepp 
10:00-10:15 – Förmiddagsfika
 
10:15-12:00 – Session II
  • Vad är laglig behandling?
  • Marknadsföringslagens regler som berör kunddata
  • När kan personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål utan samtycke
  • Direktmarknadsföring i praktiken
12:00-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch)
 
13:00-14:30 – Session III
  • Samtycke
  • Information till registrerade
  • Rätten att bli bortglömd och andra rättigheter som individen har
  • Sociala medier
14:30-14:45 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)
 
14:45-16:00 – Session IV
  • Överföring av personuppgifter till samarbetspartners och utanför EU
  • Övriga krav
  • Hur arbeta med nya lagstiftningen rent praktiskt?
     

Det praktiska

Kursen arrangeras i mediehuset IDG:s nya lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm och har max 15 platser. Vi tar väl hand om dig under dagen – en ordentlig frukost, utsökt lunch (på den prisade restaurangen Usine) och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften. Under 2016 gav 100 procent av våra deltagare toppbetyg till maten och servicen på Webbdagarna Academy.

 

Anmäl dig innan det blir fullt »

100% nöjda deltagare hittills!