Annonsera på Facebook och Instagram
– heldagskurs 31 maj

Det är i dag viktigare än någonsin att synas i sociala medier. Och numera räcker det inte med att göra regelbundna statusuppdateringar för att nå din målgrupp – den organiska spridningen behöver kompletteras med träffsäker annonsering för att nå full effekt. På denna mycket aktuella heldagskurs lär du dig att annonsera både kostnadseffektivt och datadrivet på Facebook och Instagram. Du får en grundläggande genomgång av Facebook Ads – både teoretiskt och praktiskt – och dessutom fördjupad kunskap i alltifrån segmentering av målgrupper till spårning, optimering och uppföljning.

I korthet: vår erfarna kursledare hjälper dig att få maximal ROI på din annonsering i sociala medier.
 

För dig som vill annonsera effektivt i sociala medier

Kursen vänder sig till dig som vill få en heltäckande bild av hur du lyckas på riktigt med annonsering på Facebook och Instagram. Kanske jobbar du som marknadsförare, kommunikatör, webbredaktör, sociala medier-ansvarig eller e-handlare. Du behöver inga förkunskaper för att delta.

 

Anmäl dig innan det blir fullt »

Webbdagarna Academy har hittills haft 98% nöjda deltagare.
 

Det här får du som deltagare lära dig

 Hur annonsering på Facebook och Instagram fungerar

 Sätta rätt mål för din annonsering

 Segmentera dina målgrupper och välja rätt kanal

  Kontostruktur, kampanjinställningar, spårning och målgrupper

  Skapa säljande annonser

  Optimering, mätning och uppföljning av din annonsering för ännu bättre resultat

Kursledare är Nicklas Krus – en av Sveriges ledande experter på annonsering i sociala medier

Nicklas Krus är Pineberrys Head of Social Media och en fena både på digital annonsering och SEO. Nicklas förklarar komplicerad annonseringsstrategi med sitt norrländska lugn så att alla kan förstå. Han föreläser ofta inom ämnet och kommer under en heldag, tillsammans med flera andra experter på Pineberry, lära dig att använda Facebook Ads på ett lönsamt sätt. Så att du kan hitta nya kunder och bygga ditt varumärke – till en så låg kostnad som möjligt.

 

Här är dagens program

 

08:30-09:00 - Registrering och frukost
  • Registrering i IDG:s lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65
09:00-09:50 – Del 1 – Facebook och Instagram
  • Varför ska du annonsera på Facebook och Instagram?
  • Sätt upp mål för din annonsering
  • Skillnaden mellan organiska inlägg och annonsering
  • Välj rätt kanal för att hitta dina kunder

 

09:50-10:50 – Del 2 – Kontostruktur, kampanjinställningar, spårning och målgrupper
  • Skapa ett framgångsrikt annonskonto
  • Välj rätt strategi och kampanjinställningar
  • Hur strukturerar du dina kampanjer, Ad Sets och annonser?
  • Facebook-pixel – så implementerar du den
  • Bygg unika målgrupper som passar din verksamhet
  • Lär dig skapa en Custom Audience
 
10:50-11:00 - Förmiddagsfika

 

11:00-11:50 – Del 3 – Skapa annonser som säljer
  • Annonsformat – Vad bör du tänka på när du tar fram olika annonser?
  • Skapa vinnande annonstexter och annonsbilder
  • Call-to-action – Hur bör du tänka?
  • Best practice – Lär dig från vinnande exempel

 

11:50-13:00 - Lunch (en väldigt god lunch)

 

13:00-13:50 – Del 4 – Dynamiska produktannonser (DPA) och retargeting
  • Skillnaden mellan DPA och retargeting
  • När ska jag använda DPA?
  • Skapa en retargeting-grupp på dina tidigare besökare
  • Vad är en DPA-feed?
  • Segmentera dina besökare efter t.ex. ålder, kön och ort

 

13:50-14:45 – Del 5 – Instagram: Sätt en vinnande strategi och målsättning
  • Annonsformat – Vad bör du tänka på när du tar fram annonser för Instagram
  • ​Hur hittar du dina målgrupper på Instagram?
 
14:45-15:00 - Eftermiddagsfika

 

15:00-16:00 – Del 6 – Optimering, mätning och uppföljning
  • Lär känna dina nyckeltal och utvärdera annonseringen
  • Att tänka på när du optimerar dina kampanjer
  • Budgetfördelning, budgivning, enheter och placeringar
  • Facebook-rapportering
  • Skapa skräddarsydda rapporter
  • Varför ska du använda UTM-spårning?
 

Det praktiska

Kursen arrangeras i mediehuset IDG:s nya lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm och har max 15 platser. Vi tar väl hand om dig under dagen – en ordentlig frukost, utsökt lunch (på den prisade restaurangen Usine) och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften. Under 2016 gav 100 procent av våra deltagare toppbetyg till maten och servicen på Webbdagarna Academy.
 

Specialpris för dig som deltagit på Webbdagarna tidigare! Anmäl dig nu »